Francuski koncern PSA może pochwalić się nowym radiem multimedialnym – z funkcją rozpoznawania pisanych ręcznie hieroglifów. Niestety nie w Europie. Sprzęt zaprojektowano specjalnie dla klientów w Chinach. I będzie instalowany w samochodach koncernu PSA oferowanych na chińskich rynku. Pierwszym modelem z nowym radiem MRN jest Dongfeng Citroen C4 L.

Niemiecki projekt? Chińskie wykonanie?Projekt nowego radia PSA powierzyło niemieckiej marce Continental. Wydawać, by się mogło, że to dość dziwne. Po co powierzać projekt radia firmie znanej z opon samochodowych? Okazuje się, że Continental utożsamiany z oponami zajmuje się także projektowaniem zaawansowanych elementów wyposażenia samochodu. W tym także elektroniką.

Nowe radio multimedialne nazwano MRN: Multimedia Radio Navigation. MRN jest pierwszą stacją multimedialną z nawigacją GPS przygotowaną specjalnie dla Chin przez Continental. Jej projekt nie powstał jednak w Niemczech. Zajęły się nim zespoły inżynierów z Szanghaju i Singapuru. Można przypuszczać, że względów ekonomicznych jam i logistycznych produkcję urządzenia powierzono fabryce w Azji. Której? Continental dyskretnie przemilcza.

Co potrafi radio dla Chińczyka?Przede wszystkim to z czego korzystają np. klienci Audi w Europie. Rozpoznaje pisanie znaków na ekranie, by np. ułatwić wprowadzanie nazwy adresu do nawigacji. W MRN pisanie hieroglifów odbywa się na 7 calowym ekranie radioodtwarzacza. Wystarczy płynnie poruszać palcem po ekranie, by system rozpoznał ruchy i przypisał je do określonego znaku. Innowacja w Chinach? Nic z tego. Już kilka lat temu rozwiązanie stosowano w radiach fabrycznie instalowanych w chińskiej odmianie Toyoty Corolli E12.

DVD, USB, Bluetooth i korekcja ArkamysPrócz funkcji rozpoznawania pisma, MRN to sprzęt, który niczym szczególnym nie różni się od dobrze wyposażonego sprzętu car audio. W standardzie jest zatem odtwarzacz płyt DVD, wejście USB i dodatkowe gniazdo do podłączenia iPoda. Ponadto zestaw głośnomówiący Bluetooth z funkcją odbioru muzyki w ramach strumieniowej transmisji z telefonu. Radioodbiornik wyposażono w dwa tunery, by poprawić odbiór rozgłośni. Za część audio odpowiada Arkamys, który zaprojektował system korekcji dostosowany do akustyki poszczególnych samochodów. Trudno będzie zatem radio zdemontować i przełożyć do innego modelu, ze względu na zastosowaną korekcję dźwięku. W ramach korekcji dźwięku kierowca może wybrać ustawienia optymalne do słuchania muzyki przez wszystkich pasażerów lub opcję „driver only”.

Radio z Windows na pokładzieStacja multimedialna MRN została wyposażona w system operacyjny Microsoftu. To Windows Embedded Automotive. System bazuje na dość starej platformie Windows CE, której pierwszą wersję pokazano po raz pierwszy w 1998 roku! W 2002 roku przemianowano ją na Windows Automotive a 5 lat później na Microsoft Auto. Z wersji Auto korzysta Ford w swoim radiu multimedialnym Sync. Z tego samego rozwiązania korzysta także KIA (system UVO) oraz Fiat (Blu&Me).