Najlepszy subwoofer to dobrze dopasowany subwoofer. A co znaczy dobrze dopasowany? Wbrew pozorom nie tylko dobrany do odpowiedniego wzmacniacza ale także odpowiednio zainstalowany w samochodzie, by w możliwie jak najmniejszym stopniu ograniczać jego funkcjonalność. A to oznacza, że zwykła uniwersalna skrzynka czy nawet tuba nie wchodzą w rachubę. Jedyne co wchodzi w rachubę to obudowa dopasowana do kształtu bagażnika. Szczególnie pożądane w przypadku samochodów z mniejszymi bagażnikami. Czyli najczęściej: popularnych hatchbacków.
Subwoofer we wnęceInteres zwietrzyli producenci sprzętu car audio. Zwykle zamówienie subwoofera u instalatora sprzętu car audio nie jest szczególnie tanie. Trudno się dziwić. Skrzynka idealnie dopasowana do wnęki w bagażniku nie jest łatwa do wykonania (formowanie z żywicy, budowa szkieletu z MDF, nakładanie szpachli i wykończenie tkaniną). Co równie istotne przygotowanie i wykonanie obudowy zajmuje sporo czasu. A instalator nie będzie pracował za darmo. Stąd zatem alternatywa dla typowej rzemieślniczej pracy, którą należy też odpowiednio uhonorować: gotowe obudowy z głośnikami do zainstalowania we wnęce w bagażniku. Najnowsze propozycje ma firma z długą tradycją: MB Quart.
Trzy subwoofery na miaręNowości są trzy. Nazwane podobnie: QB250: BMW1, P206 i GOLFV. Nie trudno się domyśleć do jakich samochodów można je dopasować. Co ciekawe w przypadku Volkswagena sklepy internetowe podają też możliwość instalacji w Polo i Scirocco. Producent jednak nawet w instrukcji obsługi jednoznacznie twierdzi, że nowy sprzęt jest kompatybilny wyłączenie z Golfem 5 generacji.
Wszystkie nowe subwoofery zbudowano tak samo. Obudowę dopasowano do ściany bocznej bagażnika. We wszystkich zastosowano ten sam 25 cm głośnik niskotonowy. I w każdym z modeli dodano jeszcze wzmacniacz o mocy 250 W RMS. By ułatwić dostrojenie subwoofera do istniejącego systemu audio dodano jeszcze aktywną zwrotnicę (regulacja w zakresie od 50 Hz do 200 Hz i płynnie regulowane wzmocnienie Bass Boost (nawet o 12 dB).
Jak podłączyć?Są dwie możliwości. Jeśli w samochodach są fabryczne radia można skorzystać bezpośrednio z wyjść głośników radioodbiornika. Alternatywnie połączyć radio tradycyjnie przewodami ze złączem RCA – jeśli oczywiście sprzęt ma odpowiednie wyjścia. Dla serwisu zwykle nie jest dużym problemem przerobienie radioodtwarzacza i dodanie odpowiednich wyjść.
Ponieważ wszystkie nowe subwoofery QB250 to modele aktywne, wymagane jest jeszcze podłączenie zasilania – najlepiej bezpośrednio z akumulatora. Z instalacją QB250 wiąże się poprowadzenie jeszcze jednego przewodu do kabiny: do pilota zdalnego sterowania. Dzięki niemu można zawsze regulować głośność aktywnego subwoofera. I to niezależnie od głośności dla pozostałych głośników.
Ile kosztuje?Komfort porządnego dopasowania subwoofera do samochodu jest dość kosztowny. Za zestaw do VW trzeba zapłacić w sklepach internetowych ponad 1300 zł. W przypadku BMW i Peugeota jest jeszcze drożej: ponad 1900 zł. To dużo, jakkolwiek gdyby kompletować oddzielny zestaw z dopasowaną skrzynką, wzmacniaczem i kosztami instalacji można byłoby uzyskać podobne sumy. Czy warto? Pod względem estetycznym jak najbardziej! A czy to ma być zestaw MB Quart, czy też innej renomowanej marki, to już obecnie coraz bardziej kwestia gustu.
Galeria zdjęć
Subwoofer do BMW 1 serii E81 i E87. Tak jak inne modele z serii QB jest wyposażony w 25 cm głośnik niskotonowy. MB Quart QB250 BMW1 w standardzie zawiera przewodowy sterownik do umieszczenia w desce rozdzielczej.
Golf 5 również może być wzbogacony o subwoofer dopasowany do bagażnika. Co ciekawe sklepy internetowe podają też możliwość instalacji w Polo i Scirocco. Producent jednak nawet w instrukcji obsługi jednoznacznie twierdzi, że nowy sprzęt jest kompatybilny wyłączenie z Golfem 5 generacji.