Auto Świat > Wiadomości > Multimedia > Subwoofer na miarę: MB Quart

Subwoofer na miarę: MB Quart

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Gotowy subwoofer idealnie dopasowany do danego samochodu? Dobre rozwiązanie, ale dość kosztowne. Oto trzy nowości dla użytkowników popularnych samochodów: Peugeota, VW i BMW.

B Quart QB250 P206 to subwoofer aktywny. Wzmacniacz ma moc 250 W RMS. Sterowanie przewodowe w komplecie. Źródło: Auto Świat

Najlepszy subwoofer to dobrze dopasowany subwoofer. A co znaczy dobrze dopasowany? Wbrew pozorom nie tylko dobrany do odpowiedniego wzmacniacza ale także odpowiednio zainstalowany w samochodzie, by w możliwie jak najmniejszym stopniu ograniczać jego funkcjonalność. A to oznacza, że zwykła uniwersalna skrzynka czy nawet tuba nie wchodzą w rachubę. Jedyne co wchodzi w rachubę to obudowa dopasowana do kształtu bagażnika. Szczególnie pożądane w przypadku samochodów z mniejszymi bagażnikami. Czyli najczęściej: popularnych hatchbacków.

Subwoofer we wnęceInteres zwietrzyli producenci sprzętu car audio. Zwykle zamówienie subwoofera u instalatora sprzętu car audio nie jest szczególnie tanie. Trudno się dziwić. Skrzynka idealnie dopasowana do wnęki w bagażniku nie jest łatwa do wykonania (formowanie z żywicy, budowa szkieletu z MDF, nakładanie szpachli i wykończenie tkaniną). Co równie istotne przygotowanie i wykonanie obudowy zajmuje sporo czasu. A instalator nie będzie pracował za darmo. Stąd zatem alternatywa dla typowej rzemieślniczej pracy, którą należy też odpowiednio uhonorować: gotowe obudowy z głośnikami do zainstalowania we wnęce w bagażniku. Najnowsze propozycje ma firma z długą tradycją: MB Quart.

Trzy subwoofery na miaręNowości są trzy. Nazwane podobnie: QB250: BMW1, P206 i GOLFV. Nie trudno się domyśleć do jakich samochodów można je dopasować. Co ciekawe w przypadku Volkswagena sklepy internetowe podają też możliwość instalacji w Polo i Scirocco. Producent jednak nawet w instrukcji obsługi jednoznacznie twierdzi, że nowy sprzęt jest kompatybilny wyłączenie z Golfem 5 generacji.

Wszystkie nowe subwoofery zbudowano tak samo. Obudowę dopasowano do ściany bocznej bagażnika. We wszystkich zastosowano ten sam 25 cm głośnik niskotonowy. I w każdym z modeli dodano jeszcze wzmacniacz o mocy 250 W RMS. By ułatwić dostrojenie subwoofera do istniejącego systemu audio dodano jeszcze aktywną zwrotnicę (regulacja w zakresie od 50 Hz do 200 Hz i płynnie regulowane wzmocnienie Bass Boost (nawet o 12 dB).

Jak podłączyć?Są dwie możliwości. Jeśli w samochodach są fabryczne radia można skorzystać bezpośrednio z wyjść głośników radioodbiornika. Alternatywnie połączyć radio tradycyjnie przewodami ze złączem RCA – jeśli oczywiście sprzęt ma odpowiednie wyjścia. Dla serwisu zwykle nie jest dużym problemem przerobienie radioodtwarzacza i dodanie odpowiednich wyjść.

Ponieważ wszystkie nowe subwoofery QB250 to modele aktywne, wymagane jest jeszcze podłączenie zasilania – najlepiej bezpośrednio z akumulatora. Z instalacją QB250 wiąże się poprowadzenie jeszcze jednego przewodu do kabiny: do pilota zdalnego sterowania. Dzięki niemu można zawsze regulować głośność aktywnego subwoofera. I to niezależnie od głośności dla pozostałych głośników.

Ile kosztuje?Komfort porządnego dopasowania subwoofera do samochodu jest dość kosztowny. Za zestaw do VW trzeba zapłacić w sklepach internetowych ponad 1300 zł. W przypadku BMW i Peugeota jest jeszcze drożej: ponad 1900 zł. To dużo, jakkolwiek gdyby kompletować oddzielny zestaw z dopasowaną skrzynką, wzmacniaczem i kosztami instalacji można byłoby uzyskać podobne sumy. Czy warto? Pod względem estetycznym jak najbardziej! A czy to ma być zestaw MB Quart, czy też innej renomowanej marki, to już obecnie coraz bardziej kwestia gustu.

Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków