Auto Świat Wiadomości Multimedia Z nawigacją prosto w pole

Z nawigacją prosto w pole

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Fabryczna nawigacja może nas wyprowadzić prosto w pole. A ściślej na plac budowy. Mapy Navteq w nawigacji Skoda Amundsen+ wyprzedzają rzeczywistość. I to nie tylko problem Skody.

Radio nawigacyjne Amundsen + uwzględnia przy kalkulacji także drogę ekspresową S69 Bielsko-Biała – Żywiec, której jeszcze nie ukończono.
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Radio nawigacyjne Amundsen + uwzględnia przy kalkulacji także drogę ekspresową S69 Bielsko-Biała – Żywiec, której jeszcze nie ukończono.

Wciąż nie łatwo zaufać nawigacji. Nawet tej instalowanej fabrycznie. Przekonaliśmy się o tym podczas jazd nową Skodą Rapid. Zainstalowane w niej mapy wyprzedzają rzeczywistość. Można bowiem zobaczyć na nich drogi, które wciąż są w trakcie budowy. Co gorsza nie tylko zobaczyć. Nawigacja wyznacza nawet po nich trasy do wybranych miejsc. Jak to możliwe i jakich dróg unikać?

Unikanie autostrad i dróg ekspresowychProblem dotyczy dróg najwyższych kategorii: dróg ekspresowych i autostrad. W najnowszej mapie Western Europe V4 uwzględniono odcinki, które jeszcze bardziej przypominają plac budowy aniżeli normalną drogę. Problem dotyczy autostrad A1 i A4 a także drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała – Żywiec. W przypadku A1 na mapie V4 jest już ukończony odcinek między Włocławkiem a Toruniem. Autostrada A4 łączy zaś już wg. Navteq dwa duże miasta: Tarnów z Rzeszowem. Jak to możliwe?

Błędy na mapach. Skąd się biorą?Trzeba przyznać, że Navteq mocno wyprzedził rzeczywistość. Firma uwzględniła na mapach nowe odcinki dróg bazując na pierwotnych terminach ukończenia budowy. Niestety nie uwzględniono poślizgów związanych z przesunięciem terminu oddania do ruchu. Ponadto czasem ryzyko się opłaca i łatwiej pochwalić się najbardziej aktualną mapą. Tak można tłumaczyć rażące błędy. Niemniej, kto bezgranicznie wierzy w nawigację może się bardzo rozczarować mapami.

Problem nie tylko SkodyWbrew pozorom nie tylko Skoda boryka się z problemem map, które wyprzedziły rzeczywistość. Kłopot dotyczy wszystkich odbiorców map Navteq. Borykają się m.in. Seat, VW a także firmy znane z przenośnych nawigacji samochodowych: Becker, Garmin i Navigon. Także użytkownicy nawigacji w telefonach Nokia mieli kłopoty z wyjątkowym wyznaczaniem tras.

Niestety użytkownicy nawigacji mają niewielki wpływ na jakość map. Jeśli dane oprogramowanie nawigacyjne nie zawiera funkcji blokowania wybranych odcinków dróg, to jedyne co pozostaje: dokładne sprawdzenie wyznaczonej trasy przed rozpoczęciem podróży. Wówczas można zaplanować alternatywną trasę z uwzględnieniem punktów pośrednich, by ominąć poszczególne odcinki w budowie.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków