Auto Świat Wiadomości Premiery Audi A1: luksusowy maluch (Genewa 2010)

Audi A1: luksusowy maluch (Genewa 2010)

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek

Po długim oczekiwaniu i serii materiałów prezentujących zaledwie fragmenty całości, Audi zaprezentowało swój najnowszy model - A1, który na genewskim salonie budzi niemałe zainteresowanie.

Audi A1 (Genewa 2010)
Onet
Audi A1 (Genewa 2010)

Audi A1 zapowiadany był już od dwóch lat, kiedy na targach w Tokio w 2007 r. producent pokazał prototyp Metro Project Concept. Kolejną ewolucją był pięciodrzwiowy A1 Sportback, pokazany w 2008 r. na targach w Paryżu.

Jak widać na zdjęciach, wersja produkcyjna mocno przypomina pierwszy model koncepcyjny i to zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Producent zapowiada, że początkowo w salonach sprzedaży pojawi się odmiana trzydrzwiowa, a niedługo potem zadebiutuje pięciodrzwiowa odmiana Sportback.

Audi A1 ma na rynku konkurować m.in. z Mini Cooperem, dlatego producent zaoferuje szeroki wachlarz opcji pozwalających na dostosowanie auta do indywidualnych potrzeb klienta.

Długość nadwozia Audi A1 to 3,95 metra, szerokość wynosi 1,74 metra, a wysokość to 1,42 metra. Rozstaw osi to dokładnie 2,47 metra. Takie parametry pozwoliły wygospodarować sporo miejsca wewnątrz, a w bagażniku z podwójnym dnem przewieźć można 267 litrów bagażu. Po złożeniu tylnych foteli przestrzeń bagażowa ma objętość 920 litrów.

Audi A1 pojawi się na rynku z dwoma silnikami Diesla i dwoma benzynowymi, a wszystkie wyposażone będą w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i system start-stop.

Podstawową jednostką będzie benzynowy 1.2 TFSI, który generuje 86 KM mocy i 160 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z 5-stopniową skrzynią manualną Audi A1 rozpędzi się od 0 do 100 km/h w 12,1 sekundy, a maksymalna prędkość wyniesie 179 km/h. Zużycie paliwa z kolei ma się utrzymać na średnim poziomie 5,1 l/100 km, przy emisji CO2 119 g/km.

Większy silnik benzynowy to 1.4 TFSI, który będzie dysponował mocą 122 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Współpracując z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią S-tronic Audi A1 przyspieszy do "setki" w 9,1 sekundy, osiągając maksymalnie prędkość 200 km/h. Tradycyjna 6-stopniowa skrzynia manualna daje przyspieszenie o 0,1 s gorsze. Zużycie paliwa ma wynieść w tej wersji silnikowej 5,1 l/100 km (skrzynia S-tronic) lub 5,4 l/100 km (skrzynia manualna).

Jeśli chodzi o silniki Diesla, podstawową jednostką będzie 1,6-litrowe TDI o mocy 90 KM i 230 Nm momentu obrotowego, które współpracować będzie z 5-stopniową manualną skrzynią biegów. Sprint od 0 do 100 km/h zajmie 12,2 sekundy, a maksymalna prędkość sięgnie 179 km/h. Zużycie paliwa ma wynieść 3,8 l/100 km.

Druga jednostka wysokoprężna to mocniejsza odmiana 1.6 TDI. Maksymalna moc 105 KM i moment obrotowy 250 Nm, za pośrednictwem 5-stopniowej skrzyni manualnej, rozpędzi małe Audi do "setki" w 10,8 sekundy, pozwalając na osiągnięcie maksymalnej prędkości 187 km/h, zużywając średnio 3,9 l/100 km.

Wszystkie wersje Audi A1 posiadają napęd na przednią oś i są standardowo wyposażone w system ESP z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego.

Jak zapewnia producent, Audi A1, pomimo posiadania stalowej struktury, jest najlżejszym samochodem klasy premium, ważąc zaledwie 1 045 kg. Podstawowa wersja nowego modelu kosztować ma od około 16 tys. euro.

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków