Audi A1 zapowiadany był już od dwóch lat, kiedy na targach w Tokio w 2007 r. producent pokazał prototyp Metro Project Concept. Kolejną ewolucją był pięciodrzwiowy A1 Sportback, pokazany w 2008 r. na targach w Paryżu.

Jak widać na zdjęciach, wersja produkcyjna mocno przypomina pierwszy model koncepcyjny i to zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Producent zapowiada, że początkowo w salonach sprzedaży pojawi się odmiana trzydrzwiowa, a niedługo potem zadebiutuje pięciodrzwiowa odmiana Sportback.

Audi A1 ma na rynku konkurować m.in. z Mini Cooperem, dlatego producent zaoferuje szeroki wachlarz opcji pozwalających na dostosowanie auta do indywidualnych potrzeb klienta.

Długość nadwozia Audi A1 to 3,95 metra, szerokość wynosi 1,74 metra, a wysokość to 1,42 metra. Rozstaw osi to dokładnie 2,47 metra. Takie parametry pozwoliły wygospodarować sporo miejsca wewnątrz, a w bagażniku z podwójnym dnem przewieźć można 267 litrów bagażu. Po złożeniu tylnych foteli przestrzeń bagażowa ma objętość 920 litrów.

Audi A1 pojawi się na rynku z dwoma silnikami Diesla i dwoma benzynowymi, a wszystkie wyposażone będą w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i system start-stop.

Podstawową jednostką będzie benzynowy 1.2 TFSI, który generuje 86 KM mocy i 160 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z 5-stopniową skrzynią manualną Audi A1 rozpędzi się od 0 do 100 km/h w 12,1 sekundy, a maksymalna prędkość wyniesie 179 km/h. Zużycie paliwa z kolei ma się utrzymać na średnim poziomie 5,1 l/100 km, przy emisji CO2 119 g/km.

Większy silnik benzynowy to 1.4 TFSI, który będzie dysponował mocą 122 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Współpracując z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią S-tronic Audi A1 przyspieszy do "setki" w 9,1 sekundy, osiągając maksymalnie prędkość 200 km/h. Tradycyjna 6-stopniowa skrzynia manualna daje przyspieszenie o 0,1 s gorsze. Zużycie paliwa ma wynieść w tej wersji silnikowej 5,1 l/100 km (skrzynia S-tronic) lub 5,4 l/100 km (skrzynia manualna).

Jeśli chodzi o silniki Diesla, podstawową jednostką będzie 1,6-litrowe TDI o mocy 90 KM i 230 Nm momentu obrotowego, które współpracować będzie z 5-stopniową manualną skrzynią biegów. Sprint od 0 do 100 km/h zajmie 12,2 sekundy, a maksymalna prędkość sięgnie 179 km/h. Zużycie paliwa ma wynieść 3,8 l/100 km.

Druga jednostka wysokoprężna to mocniejsza odmiana 1.6 TDI. Maksymalna moc 105 KM i moment obrotowy 250 Nm, za pośrednictwem 5-stopniowej skrzyni manualnej, rozpędzi małe Audi do "setki" w 10,8 sekundy, pozwalając na osiągnięcie maksymalnej prędkości 187 km/h, zużywając średnio 3,9 l/100 km.

Wszystkie wersje Audi A1 posiadają napęd na przednią oś i są standardowo wyposażone w system ESP z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego.

Jak zapewnia producent, Audi A1, pomimo posiadania stalowej struktury, jest najlżejszym samochodem klasy premium, ważąc zaledwie 1 045 kg. Podstawowa wersja nowego modelu kosztować ma od około 16 tys. euro.