Minęło już 12 lat od momentu, kiedy pierwsze R8 GT zadebiutowało na rynku. Teraz Audi wprowadza do oferty drugą generację tej kultowej wersji coupe adresowaną do najbardziej wymagających klientów i z odpowiednio zasobnym portfelem, bo z ceną przekraczającą milion złotych to także jedna z najdroższych odmian tego sportowego auta.

Audi R8 Coupé V10 GT RWD – najmocniejsze

Audi R8 GT powstało na bazie wersji R8 V10 performance RWD, która dysponuje mocą 570 KM. W GT inżynierowie marki zwiększyli tą wartość do 620 KM, co oznacza, że mamy do czyniena z najmocniejszym tylnonapędowym R8 w historii. Maksymalny moment obrotowy 565 Nm dostępny jest między 6400 a 7000 obr./min i trafia na tylne koła za póśrednictwem szybkiej, dwusprzęgłowej i siedmiobiegowej przekładni. Potencjał ten sprawia, że nowe R8 GT przyspiesza do 100 km/h w 3,4 s, a 200 km/h osiąga w zaledwie 10,1 s! Jego prędkość maksymalną dochodzi do 320 km/h, co czyni go także jednym z najszybszych coupe na rynku.

Zobacz też: Najszybsze seryjne auta świata – Top 20

Silnik to oczywiście niejedyne zmiany w modelu. Modyfikacje objęły m.in. redukcję masy o około 20 kg – GT waży 1570 kg – dzięki zastosowaniu 20-calowych, 10-ramiennych kutych kół ze stopów lekkich wzorowanych na rozwiązaniach z motorsportu, na które nawleczono opony Michelin Sport Cup 2. Do tego dochodzi wydajny, ceramiczny układ hamulcowy, kubełkowe fotele R8 i wyczynowe, sportowe zawieszenie z drążkiem poprzecznym CFRP (tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem węglowym). W ramach opcji oferowane jest sportowe, regulowane zawieszenie typu coilover.

Zachowanie R8 GT na drodze można dostosować do własnych preferencji za pomocą nowego trybu jazdy Torque Rear, który pozwala kierowcy kontrolować poziom poślizgu tylnej osi w siedmiu etapach – pierwszy pozwala na mały poślizg, siódmy już na pełną jazdę bokami. Kierowca może regulować poziom przekazywanego momentu obrotowego za pośrednictwem obrotowego pokrętła na kierownicy (system wykorzystuje czujniki prędkości kół, kąta skrętu i położenia przepustnicy oraz wybranego biegu, aby dostosować systemy stabilizacji samochodu w zakręcie, co powinno pozwolić prowadzącemu z jednej strony na łatwiejsze poznanie możliwości auta, a z drugiej na dopasowanie go do swoich umiejętności).

Audi R8 Coupé V10 GT RWD – zadziorny styl

Konstruktorzy Audi popracowali nad aerodynamiką wersji GT. Pakiet Carbon Aerokit złożony z przedniego splittera, klap na błotnikach, nakładek na progi, zmienionego tylnego zderzaka i dyfuzora oraz potężnego tylnego skrzydła z mocowaniami typu łabędzia szyja zapewnia większą siłę docisku, a przez to stabilniejsze zachowanie na drodze i lepszą przyczepność na szybko pokonywanych zakrętach.

Pod względem stylistycznym auto wyróżnia się ponadto czarnym napisem "R8 GT" z tyłu, a we wnętrzu oznaczeniami modelu specjalnego w kolorze czarnym i czerwonym. Podobnie jak w pierwszym R8 GT z 2010 r. czerwone są także pasy. Każdy egzemplarz dostanie też indywidualny numer umieszczony na konsoli środkowej przy drążku skrzyni biegów. Do wyboru trzy kolory nadwozia: szary Suzuka Gray, czerwony metaliczny Tangorot Metallic i szary metaliczny Daytona Gray Metallic.

Zobacz też: Porsche Cayenne Turbo GT – absurdalnie doskonały

Czytaj więcej o AUDI R8

Jak wspominaliśmy, produkcja Audi R8 GT zostanie ograniczona do 333 sztuk. Wszystkie składane są przez pracowników Audi Sport GmbH w zakładzie w Böllinger Höfe. Dostawy do klientów powinny rozpocząć się na początku 2023 r.