• Cayenne Turbo GT dysponuje obłędną mocą 640 KM
  • Ten SUV dostępny tylko w wersji Coupé potrafi przyspieszać do "setki" w 3,3 s!
  • W segmencie premium rywalizuje z najbardziej prestiżowymi i luksusowymi przedstawicielami gatunku
  • Ten artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

Turbo GT dołączyło do palety Cayenne’a latem ubiegłego roku jako topowa, choć nie najmocniejsza wersja SUV-a Porsche, na dodatek dostępna tylko z nadwoziem coupé i z czterema miejscami na pokładzie. Błyskawicznie potwierdziło też status najszybszego modelu w segmencie, ustanawiając rekord przejazdu Pętli Północnej Nürburgringu z czasem 7:38,9 min. Co więcej, okazało się szybsze na tym odcinku od Bugatti Veyrona, a Porsche dało jasno do zrozumienia, że celuje w takich konkurentów, jak Lamborghini Urus, Bentley Bentayga czy Aston Martin DBX. W teście wreszcie mogliśmy zweryfikować ten potencjał.

Porsche Cayenne Turbo GT – wymiary Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Porsche Cayenne Turbo GT – wymiary

Porsche Cayenne Turbo GT – więcej niż tuning

Porsche zadbało o to, by za oznaczeniem "GT" nie kryły się tylko stylistyczne dodatki i drobny tuning silnika. Znana z wersji Turbo jednostka 4.0 V8 ma nowe m.in.: wał korbowy, korbowody, tłoki, turbosprężarki, układ chłodzenia oraz tłumiki drgań skrętnych. Zmieniono również oprogramowanie, w efekcie wszystkich modyfikacji motor, który i tak już zachwycał parametrami, zyskał dodatkowe 90 KM i 80 Nm momentu. Oznacza to, że na koła trafia teraz 640 KM i 850 Nm, i to w sposób, który potrafi oszołomić. Oczywiście, przyjemność można sobie dawkować. W trybie Normal Cayenne Turbo GT zachowuje się jak dobrze ułożony rodzinny samochód do jazdy na co dzień. Jest wręcz zaskakująco komfortowy, a jego pneumatyczne zawieszenie swobodnie radzi sobie z nierównościami i zapewnia wysoki komfort. Nawet silnik przyjaźnie mruczy, nie zdradzając swojego potencjału, a 8-biegowy automat płynnie, choć czasami także z ociąganiem, zmienia przełożenia.

Porsche Cayenne Turbo GT – pełnokrwista wyścigówka

Ale bez obaw, każdorazowe głębsze wciśnięcie pedału gazu natychmiast uświadamia, z jakim autem mamy do czynienia. Po wybraniu trybu Sport reakcje na ruchy stopą stają się jeszcze bardziej spontaniczne, a w Sport Plus ważący ponad 2,2 tony SUV przeistacza się w superbohatera w akompaniamencie wspaniałego ryku wydobywającego się z tytanowego wydechu. Zawieszenie usztywnia się (nawet o 15 proc. w porównaniu z i tak już sztywnym w wersji Turbo), podobnie układ kierowniczy, a wszystkie układy meldują maksymalną gotowość do wyczynowej jazdy. Uczucie wciskania w fotel jest niczym w porównaniu z tym, czego doświadcza się na szybko pokonywanych zakrętach, kiedy Porsche nic nie robi sobie z prędkości i wgryza się w asfalt z niezwykłym poczuciem pewności. Zmienione oprogramowanie pneumatycznego zawieszenia zapobiega nadmiernym przechyłom, a skrętne koła tylnej osi cudownie zacieśniają tor jazdy, czyniąc utrzymanie kontroli nad autem jeszcze łatwiejszym. Kiedy na wyjściu z łuku słychać charczenie z wydechu, można odnieść wrażenie, że auto cieszy się razem z kierowcą z dobrze wykonanego zadania. Pojęcia pod- czy nadsterowności tu nie istnieją, a pokłady przyczepności tylko zachęcają do coraz ostrzejszej zabawy. To samo jest z czerwonym przyciskiem "uwolnij bestię" przy kierownicy, na pokrętle wyboru trybów jazdy, który na 20 s aktywuje pełny potencjał auta. Po jego wciśnięciu Cayenne zachowuje się jak porażony prądem albo potraktowany podtlenkiem azotu. Od 80 do 120 km/h potrafi rozpędzić się w 2,2 s, a 0-100 km/h robi w 3,3 s!

Porsche Cayenne Turbo GT – naszym zdaniem

Cayenne Turbo GT jest i absurdalny, i doskonały. Jego osiągi są wręcz niedorzeczne jak na SUV-a o masie ponad 2,2 tony, ale przez to jest jeszcze bardziej niesamowitym samochodem. Na trasie potrafi zadowolić się 13 l/100 km, ale "odpowiednio" potraktowany wypije bez ociągania się nawet ponad 20 l. Nie ma to jednak znaczenia wobec jego równie obłędnej ceny. Z drugiej strony, jeśli spojrzy się na to, ile trzeba zapłacić za Astona Martina, Lamborghini albo Bentleya, to cena w pełni wyposażonego Cayenne’a okazuje się nawet atrakcyjna. Chciałbym mieć taki problem z wyborem.

Ocena: 5+

Porsche Cayenne Turbo GT – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benzynowy/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 3996 cm3
Maksymalna moc 640 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 850 Nm/2300-4500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 8b Tiptronic S/4x4
Marka i model opon Pirelli Scorpion Winter
Rozmiar opon p | t 275/40 R 21 | 305/35 R 21
Masa własna/ładowność 2220/545 kg
Pojemność bagażnika 482-1464 l
Pojemność zbiornika paliwa 90 l
Masa przyczepy z hamulcem/bez 3500/750 kg

Porsche Cayenne Turbo GT – osiągi*

Prędkość maksymalna 300 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,3 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 14,1 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 319 g/km
Teoretyczny zasięg 640 km
Min. średnica zawracania 11,6 m
*dane fabryczne

Porsche Cayenne Turbo GT – wyposażenie

Wersja Turbo GT
8 airbagów/reflektory LED PDSL S/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Dach z włókien węglowych S
Pakiet Sport Chrono/skrętna oś tylna S/S
Adaptacyjne zawieszenie PASM S
Hamulce Porsche Ceramic Composit Brake 4058 zł
Czujniki park. p i t/syst. kamer 360° S/S
Wnętrze wykończone alcantarą i skórą S
Asystent jazdy nocnej 10 939 zł
Komfortowy dostęp (bezkluczykowy) 5704 zł
Audio Burmester® 3D High-End 22 672 zł
System rozrywki dla pasażerów z tyłu 9894 zł
21-calowe alufelgi/lakier Arctic Grey S/11 763 zł

Porsche Cayenne Turbo GT – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 987 000 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 1 136 879 zł