Turbo GT dołączyło do palety Cayenne’a latem ubiegłego roku jako topowa, choć nie najmocniejsza wersja SUV-a Porsche, na dodatek dostępna tylko z nadwoziem coupé i z czterema miejscami na pokładzie. Błyskawicznie potwierdziło też status najszybszego modelu w segmencie, ustanawiając rekord przejazdu Pętli Północnej Nürburgringu z czasem 7:38,9 min. Co więcej, okazało się szybsze na tym odcinku od Bugatti Veyrona, a Porsche dało jasno do zrozumienia, że celuje w takich konkurentów, jak Lamborghini Urus, Bentley Bentayga czy Aston martin DBX. W teście wreszcie mogliśmy zweryfikować ten potencjał.
Porsche zadbało o to, by za oznaczeniem "GT" nie kryły się tylko stylistyczne dodatki i drobny tuning silnika. Znana z wersji Turbo jednostka 4.0 V8 ma nowe m.in.: wał korbowy, korbowody, tłoki, turbosprężarki, układ chłodzenia oraz tłumiki drgań skrętnych. Zmieniono również oprogramowanie, w efekcie wszystkich modyfikacji motor, który i tak już zachwycał parametrami, zyskał dodatkowe 90 KM i 80 Nm momentu. Oznacza to, że na koła trafia teraz 640 KM i 850 Nm, i to w sposób, który potrafi oszołomić. Oczywiście, przyjemność można sobie dawkować. W trybie Normal Cayenne Turbo GT zachowuje się jak dobrze ułożony rodzinny samochód do jazdy na co dzień. Jest wręcz zaskakująco komfortowy, a jego pneumatyczne zawieszenie swobodnie radzi sobie z nierównościami i zapewnia wysoki komfort. Nawet silnik przyjaźnie mruczy, nie zdradzając swojego potencjału, a 8-biegowy automat płynnie, choć czasami także z ociąganiem, zmienia przełożenia.
Porsche Cayenne Turbo GT – pełnokrwista wyścigówka
Ale bez obaw, każdorazowe głębsze wciśnięcie pedału gazu natychmiast uświadamia, z jakim autem mamy do czynienia. Po wybraniu trybu Sport reakcje na ruchy stopą stają się jeszcze bardziej spontaniczne, a w Sport Plus ważący ponad 2,2 tony SUV przeistacza się w superbohatera w akompaniamencie wspaniałego ryku wydobywającego się z tytanowego wydechu. Zawieszenie usztywnia się (nawet o 15 proc. w porównaniu z i tak już sztywnym w wersji Turbo), podobnie układ kierowniczy, a wszystkie układy meldują maksymalną gotowość do wyczynowej jazdy. Uczucie wciskania w fotel jest niczym w porównaniu z tym, czego doświadcza się na szybko pokonywanych zakrętach, kiedy Porsche nic nie robi sobie z prędkości i wgryza się w asfalt z niezwykłym poczuciem pewności. Zmienione oprogramowanie pneumatycznego zawieszenia zapobiega nadmiernym przechyłom, a skrętne koła tylnej osi cudownie zacieśniają tor jazdy, czyniąc utrzymanie kontroli nad autem jeszcze łatwiejszym. Kiedy na wyjściu z łuku słychać charczenie z wydechu, można odnieść wrażenie, że auto cieszy się razem z kierowcą z dobrze wykonanego zadania. Pojęcia pod- czy nadsterowności tu nie istnieją, a pokłady przyczepności tylko zachęcają do coraz ostrzejszej zabawy. To samo jest z czerwonym przyciskiem "uwolnij bestię" przy kierownicy, na pokrętle wyboru trybów jazdy, który na 20 s aktywuje pełny potencjał auta. Po jego wciśnięciu Cayenne zachowuje się jak porażony prądem albo potraktowany podtlenkiem azotu. Od 80 do 120 km/h potrafi rozpędzić się w 2,2 s, a 0-100 km/h robi w 3,3 s!
Porsche Cayenne Turbo GT – naszym zdaniem
Cayenne Turbo GT jest i absurdalny, i doskonały. Jego osiągi są wręcz niedorzeczne jak na SUV-a o masie ponad 2,2 tony, ale przez to jest jeszcze bardziej niesamowitym samochodem. Na trasie potrafi zadowolić się 13 l/100 km, ale "odpowiednio" potraktowany wypije bez ociągania się nawet ponad 20 l. Nie ma to jednak znaczenia wobec jego równie obłędnej ceny. Z drugiej strony, jeśli spojrzy się na to, ile trzeba zapłacić za Astona Martina, Lamborghini albo Bentleya, to cena w pełni wyposażonego Cayenne’a okazuje się nawet atrakcyjna. Chciałbym mieć taki problem z wyborem.
Ocena: 5+
Porsche Cayenne Turbo GT – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory
|
t.benzynowy/V8/32
|
Ustawienie silnika
|
wzdłużnie z przodu
|
Zasilanie/napęd rozrządu
|
wtrysk bezpośredni/łańcuch
|
Pojemność skokowa
|
3996 cm3
|
Maksymalna moc
|
640 KM/6000 obr./min
|
Maks. moment obrotowy
|
850 Nm/2300-4500 obr./min
|
Skrzynia biegów/napęd
|
aut. 8b Tiptronic S/4x4
|
Marka i model opon
|
Pirelli Scorpion Winter
|
Rozmiar opon p | t
|
275/40 R 21 | 305/35 R 21
|
Masa własna/ładowność
|
2220/545 kg
|
Pojemność bagażnika
|
482-1464 l
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
90 l
|
Masa przyczepy z hamulcem/bez
|
3500/750 kg
|
Porsche Cayenne Turbo GT – osiągi*
Prędkość maksymalna
|
300 km/h
|
Przyspieszenie 0-100 km/h
|
3,3 s
|
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany
|
14,1 l/100 km
|
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany
|
319 g/km
|
Teoretyczny zasięg
|
640 km
|
Min. średnica zawracania
|
11,6 m
|
*dane fabryczne
|
|
Porsche Cayenne Turbo GT – wyposażenie
Wersja
|
Turbo GT
|
8 airbagów/reflektory LED PDSL
|
S/S
|
Klimatyzacja aut. 2-strefowa
|
S
|
Dach z włókien węglowych
|
S
|
Pakiet Sport Chrono/skrętna oś tylna
|
S/S
|
Adaptacyjne zawieszenie PASM
|
S
|
Hamulce Porsche Ceramic Composit Brake
|
4058 zł
|
Czujniki park. p i t/syst. kamer 360°
|
S/S
|
Wnętrze wykończone alcantarą i skórą
|
S
|
Asystent jazdy nocnej
|
10 939 zł
|
Komfortowy dostęp (bezkluczykowy)
|
5704 zł
|
Audio Burmester® 3D High-End
|
22 672 zł
|
System rozrywki dla pasażerów z tyłu
|
9894 zł
|
21-calowe alufelgi/lakier Arctic Grey
|
S/11 763 zł
|
Porsche Cayenne Turbo GT – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej
|
987 000 zł
|
Gwarancja mechaniczna
|
2 lata
|
Gwarancja perforacyjna
|
12 lat
|
Przeglądy
|
co 30 tys. km lub co 2 lata
|
Cena testowanego egzemplarza
|
1 136 879 zł
|