- Podczas targów przyznawana jest nagroda autobusu roku. Tytuł Coach of the Year 2020 trafił do marki MAN
- W konkursie SBY wyróżniono zaś elektrycznego Mercedesa eCitaro, Iveco Crossway CNG (zasilany gazem) oraz autokar turystyczny VDL Futura FHD2
- Aż trzy nowe bezemisyjne modele zaprezentował Solaris. Firma pokazała m.in. wodorowy model Urbino 12 hydrogen, który kupił przewoźnik z Włoch. Wodorowy model trafi także na testy do Paryża
Busworld w Brukseli to jedna z najważniejszych imprez w autobusowej branży. Można ją porównać do salonu samochodowego w Genewie, który jest jednym z najbardziej lubianych przez koncerny motoryzacyjne. W jednym miejscu i czasie gromadzą się firmy z całego świata, które przywożą nie tylko nowe modele autobusów miejskich, szkolnych czy dalekobieżnych, ale także mnóstwo pomysłowych rozwiązań i produktów dla producentów autobusów. Miłośnicy transportu mają co podziwiać w Brukseli.
Najbardziej zrównoważony autobus
Salon w Brukseli jest jeszcze godny uwagi ze względu na inne wydarzenia. Co roku podczas salonu przyznawane są bowiem nagrody dla najlepszych i najciekawszych konstrukcji. Wyróżnienia przyznają m.in. redakcje magazynów autobusowych z wielu krajów Europy (jest i polski przedstawiciel). Pojazdy wybierane są w konkursach SBY (Sustainable Bus Award – nagroda zrównoważonego autobusu) oraz Bus of the Year (nagroda dla autobusu roku).
W tym roku prestiżowy tytuł Coach of the Year trafił do marki MAN. Nagrodzony model to autokar MAN Lion’s Coach wyróżniający się m.in. pomysłowymi rozwiązaniami ułatwiającymi korzystanie z autobusu nie tylko kierowcy, ale także m.in. niepełnosprawnym pasażerom. Wyróżnienie jest tym bardziej cenne dla MAN-a ze względu na konkurencję. W tym roku o tytuł rywalizowali także Iveco, Setra, VDL i Volvo.
W konkursie SBY wyróżniono zaś elektrycznego Mercedesa eCitaro, którego doceniono nie tylko za bezpieczeństwo, ale także i komfort podróżowania. Nagrody otrzymały też takie modele, jak międzymiastowy Iveco Crossway CNG (zasilany gazem) oraz autokar turystyczny VDL Futura FHD2.
Autobusy po polsku
Na targach nie mogło zabraknąć także polskich firm. Aż trzy nowe bezemisyjne modele zaprezentował Solaris. Firma pokazała wodorowy model Urbino 12 hydrogen oraz elektryczne Urbino 18 electric i niezwykły Trollino 24. Ten ostatni to obecnie najdłuższy model oferowany przez Solaris. Autobus elektryczny mierzy bowiem aż 24 metry i jest wyposażony w dość niezwykły układ drzwi 1-2-2-2-2-2.
Wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen wyróżnia się bardzo nowoczesnym ogniwem paliwowym o mocy 70 kW z wydajnym systemem utrzymywania właściwej temperatury i kompozytowymi zbiornikami na dachu. Szacowny zasięg do 350 km, co już niebawem będzie można sprawdzić. Są już bowiem pierwsi nabywcy. Wodorowy Solaris wybrał włoski przewoźnik SASA Bolzano (kupiono 12 egzemplarzy). Autobus trafi ponadto na testy do Paryża do francuskiego RATP.
Innowacji nie zabrakło także w elektrycznym Urbino 18 electric. Umieszczono w nim nowe baterie High Energy+ opracowane przy współpracy z polską firmą BMZ Poland. Twórcy chwalą bardzo wysoką gęstością energii. W 7 zestawach udało się zmieścić baterie o łącznej pojemności 553 kWh. Całość ma wystarczyć na pokonanie 200 km na jednym ładowaniu niezależnie od warunków drogowych i klimatycznych.
W galerii wybrane modele zaprezentowane podczas targów Busworld.
Mercedes eCitaro. Mercedes chwali się, że elektryczne Citaro produkowane jest w zakładach w Niemczech (inne odmiany powstają w Turcji). Autobus wyróżniono nagrodą w konkursie SBY (Sustainable Bus Award – nagroda zrównoważonego autobusu). W przyszłym roku pojawią się nowe baterie ze stałym elektrolitem. W 2022 roku zadebiutuje wersja wodorowa.
Solaris Urbino 12 hydrogen. Model wyróżnia się bardzo nowoczesnym ogniwem paliwowym o mocy 70 kW z wydajnym systemem utrzymywania właściwej temperatury i kompozytowymi zbiornikami na dachu. Szacowny zasięg do 350 km
Solaris Urbino 18 electric. Nowość z zestawem baterii High Energy+ opracowanym przy współpracy z polską firmą BMZ Poland. Łączna pojemność 553 kWh. Zasięg 200 km niezależnie od warunków drogowych i klimatycznych.
MAN Lion’s Coach . W tym roku prestiżowy tytuł Coach of the Year trafił do marki MAN. Nagrodzony model to autokar MAN Lion’s Coach
MAN Lion’s Coach. W opcji podnośnik dla wózków inwalidzkich. W środku w pełni płaska podłoga bez schodków.
MAN Lion’s Coach. Producent chwali się, że każdy pasażer ma miejsce na tablet lub mniejszego laptopa (sprzęt można umieścić tak, by nie przesuwał się na stoliku w trakcie jazdy). Dostępne są również gniazda USB do ładowania sprzętu.
Na targi dotarł też chiński KingLong. Firma chwali się m.in. łącznością 5G oraz funkcją łączności z sygnalizacją świetlną, by dopasować prędkość autobusu do zielonej fali w mieście.
Scania Citywide. Nowość do obsługi linii miejskich i podmiejskich. Do wyboru diesle o pojemności 7 lub 9 litrów. Jest też wersja elektryczna oraz odmiana na gaz. W środku kokpit kierowcy z cyfrową magistralą CAN, by łatwiej dopasować funkcje do wymagań przewoźnika.
Volvo 7900. Pomieści nawet 150 osób. Elektryczny autobus wyposażono w swa silniki o mocy 2x200 kW oraz baterie 396 kWh. Firma chwali się, że model jest aż do 80 proc. bardziej oszczędny od porównywalnej odmiany z dieslem.
ADL Enviro 500. Brytyjska firma chwali się, że Enviro 500 to najlepiej sprzedający się trzyosiowy dwupokładowy autobus świata. W Brukseli pokazano po raz pierwszy tzw. europejską wersję ogromnego autokaru (74 fotele, dwa miejsca na wózki inwalidzkie i 13 metrów długości).
Karsan Atak. Turecki autobus elektryczny o dość wymownej nazwie. Firma ściśle współpracuje z BMW nad rozwojem baterii i napędów. Owocem ich współpracy jest zestaw akumulatorów o całkowitej pojemności 220 kWh, który trafił do nowego modelu Atak. Silnik o mocy 170 KM pochodzi od BMW. Zasięg do 300 km.
Solaris Trollino. To obecnie najdłuższy model oferowany przez Solaris. Autobus elektryczny mierzy bowiem aż 24 metry i jest wyposażony w dość niezwykły układ drzwi 1-2-2-2-2-2.
Solaris Trollino. Napęd autobusu to dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 320 kW. Pakiet baterii to zestaw o łącznej pojemności 58 kWh ładowany podczas jazdy z trakcji.
Solaris Urbino 12 hydrogen. Wodorowy Solaris wybrał włoski przewoźnik SASA Bolzano (kupiono 12 egzemplarzy). Autobus trafi ponadto na testy do Paryża do francuskiego RATP.
MAN Lion’s Coach. Pod maską nowy diesel D26 o mocy nawet do 510 KM. W porównaniu z poprzednikiem masę obniżono nawet o 70 kg.
MAN Lion’s Coach. W najdłuższej wersji (dwie osie) wygospodarowano miejsce dla 59 pasażerów.
Scania Citywide. Producent obiecuje niższe zużycie paliwa. Oszczędności to 3-5 proc. w przypadku wersji 7 litrowej. Po aktywacji systemu start-stop można zaoszczędzić nawet do 15 proc. gazu.
Volvo 9700. Autokar z 11 litrowym dieslem o mocy do 460 KM. W opcji zasilanie biodieslem oraz pomysłowy system stref bezpieczeństwa. Operator może zdalnie zaprogramować maksymalną dopuszczalną prędkość autobusu w pobliżu takich miejsc jak szkoły czy szpitale.
Volvo 7900 hybrid. Szwedzi chwalą się ważnym usprawnieniem. Napęd elektryczny może być używany do prędkości 50 km/h. Wcześniej było to jedynie 20 km/h. W opcji system zdalnego programowania, dzięki któremu autobus w wybranych strefach przełączy się automatycznie na napęd elektryczny.