• Podczas targów przyznawana jest nagroda autobusu roku. Tytuł Coach of the Year 2020 trafił do marki MAN
  • W konkursie SBY wyróżniono zaś elektrycznego Mercedesa eCitaro, Iveco Crossway CNG (zasilany gazem) oraz autokar turystyczny VDL Futura FHD2
  • Aż trzy nowe bezemisyjne modele zaprezentował Solaris. Firma pokazała m.in. wodorowy model Urbino 12 hydrogen, który kupił przewoźnik z Włoch. Wodorowy model trafi także na testy do Paryża

Busworld w Brukseli to jedna z najważniejszych imprez w autobusowej branży. Można ją porównać do salonu samochodowego w Genewie, który jest jednym z najbardziej lubianych przez koncerny motoryzacyjne. W jednym miejscu i czasie gromadzą się firmy z całego świata, które przywożą nie tylko nowe modele autobusów miejskich, szkolnych czy dalekobieżnych, ale także mnóstwo pomysłowych rozwiązań i produktów dla producentów autobusów. Miłośnicy transportu mają co podziwiać w Brukseli.

Najbardziej zrównoważony autobus

Salon w Brukseli jest jeszcze godny uwagi ze względu na inne wydarzenia. Co roku podczas salonu przyznawane są bowiem nagrody dla najlepszych i najciekawszych konstrukcji. Wyróżnienia przyznają m.in. redakcje magazynów autobusowych z wielu krajów Europy (jest i polski przedstawiciel). Pojazdy wybierane są w konkursach SBY (Sustainable Bus Award – nagroda zrównoważonego autobusu) oraz Bus of the Year (nagroda dla autobusu roku).

W tym roku prestiżowy tytuł Coach of the Year trafił do marki MAN. Nagrodzony model to autokar MAN Lion’s Coach wyróżniający się m.in. pomysłowymi rozwiązaniami ułatwiającymi korzystanie z autobusu nie tylko kierowcy, ale także m.in. niepełnosprawnym pasażerom. Wyróżnienie jest tym bardziej cenne dla MAN-a ze względu na konkurencję. W tym roku o tytuł rywalizowali także Iveco, Setra, VDL i Volvo.

W konkursie SBY wyróżniono zaś elektrycznego Mercedesa eCitaro, którego doceniono nie tylko za bezpieczeństwo, ale także i komfort podróżowania. Nagrody otrzymały też takie modele, jak międzymiastowy Iveco Crossway CNG (zasilany gazem) oraz autokar turystyczny VDL Futura FHD2.

Autobusy po polsku

Na targach nie mogło zabraknąć także polskich firm. Aż trzy nowe bezemisyjne modele zaprezentował Solaris. Firma pokazała wodorowy model Urbino 12 hydrogen oraz elektryczne Urbino 18 electric i niezwykły Trollino 24. Ten ostatni to obecnie najdłuższy model oferowany przez Solaris. Autobus elektryczny mierzy bowiem aż 24 metry i jest wyposażony w dość niezwykły układ drzwi 1-2-2-2-2-2.

Wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen wyróżnia się bardzo nowoczesnym ogniwem paliwowym o mocy 70 kW z wydajnym systemem utrzymywania właściwej temperatury i kompozytowymi zbiornikami na dachu. Szacowny zasięg do 350 km, co już niebawem będzie można sprawdzić. Są już bowiem pierwsi nabywcy. Wodorowy Solaris wybrał włoski przewoźnik SASA Bolzano (kupiono 12 egzemplarzy). Autobus trafi ponadto na testy do Paryża do francuskiego RATP.

Innowacji nie zabrakło także w elektrycznym Urbino 18 electric. Umieszczono w nim nowe baterie High Energy+ opracowane przy współpracy z polską firmą BMZ Poland. Twórcy chwalą bardzo wysoką gęstością energii. W 7 zestawach udało się zmieścić baterie o łącznej pojemności 553 kWh. Całość ma wystarczyć na pokonanie 200 km na jednym ładowaniu niezależnie od warunków drogowych i klimatycznych.

W galerii wybrane modele zaprezentowane podczas targów Busworld.