- Dacia Jogger Hybrid 140 to pierwsze auto rumuńskiej marki wyposażone w napęd hybrydowy
- Nowy model będzie dostępny tylko z automatyczną skrzynią biegów
- Dotychczas większość nabywców modelu Jogger wybierała najdroższą dostępną wersję. Czy tak samo będzie, kiedy na rynek trafi hybryda?
Dacia Jogger to kolejny rynkowy sukces marki i to nie tylko jak na auto, które pojawiło się w sprzedaży w ciężkich czasach. Od momentu rynkowego debiutu w marcu 2022 do połowy grudnia zamówiono ponad 83 tys. tych aut, a ponad 50 tys. zostało już dostarczonych klientom. Co ciekawe, dwie trzecie europejskich nabywców modelu Jogger wybierała wersję z fabryczną instalacją LPG (silnik ECO-G 100) – to o tyle zrozumiałe, że nabywcy aut tej marki tradycyjnie cenią sobie oszczędną jazdą. Znacznie bardziej zaskakujące jest jednak to, że najwyraźniej nie chodzi już o oszczędności za wszelką cenę i na wszystkim – bo również dwie trzecie nabywców decydowało się na najwyższe dostępne wersje wyposażeniowe modelu! Nieco ponad połowa klientów wybierała wersję 7-osobową, pozostali woleli cieszyć się rekordowo pojemnym bagażnikiem.
W tym kontekście można się spodziewać, że kolejne rozszerzenie oferty, tym razem o wersję hybrydową, też przyniesie rumuńskiej marce rynkowy sukces.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDacia Jogger Hybrid 140 w salonach od marca 2023
Jogger Hybrid 140 ma trafić do salonów marki w marcu 2022 r., zamówienia na ten model mają być przyjmowane od styczna 2023.
Auto ma być produkowane w zakładach Mioveni w Rumunii, oczywiści przy wykorzystaniu podzespołów napędu hybrydowego opracowanych przez Renault.
Na razie znana jest cena modelu na rynku francuskim. Za odmianę 5-miejscową, w wersji wyposażeniowej Expression, trzeba tam będzie zapłacić co najmniej 24 600 Euro – ma to być tym samym najtańsza, rodzinna hybryda o tak pojemnym nadwoziu.
Wersja hybrydowa ma być równie praktyczna, co dotychczas dostępne odmiany z napędem wyłącznie spalinowym. Ilość miejsca we wnętrzu nie ulegnie zmianie, bo miejsce na baterię trakcyjną wersji hybrydowej przewidziano już podczas projektowania modelu, Akumulatory są montowane pod podłogą bagażnika, tam, gdzie w wersjach benzynowych znajduje się koło zapasowe, a w odmianach z instalacją gazową zbiornik LPG.
Dacia Jogger Hybrid 140: aż trzy silniki i dwie przekładnie
Jak się można domyślić po nazwie Jogger Hybrid 140 oferuje moc systemową napędu wynoszącą 140 KM. Silnik spalinowy ma pojemność 1,6 litra i moc 90 KM, współpracuje on z dwoma silnikami elektrycznymi – jednym o mocy 50 KM oraz z wysokonapięciowym rozrusznikiem-generatorem. Napęd przenoszony jest przez elektrycznie sterowaną skrzynię 4-biegową i dwubiegową przekładnię współpracującą z silnikiem elektrycznym. Oznacza to, że wersja hybrydowa Dacii Jogger będzie dostępna wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów z „trybem B”, czyli z wymuszonym, mocniejszym odzyskiwaniem energii nie tylko podczas hamowania, ale też przy hamowaniu silnikiem, po zdjęciu nogi z gazu. Wykorzystywanie tego trybu nie tylko pozwala oszczędzać paliwo, ale też ułatwia jazdę w gęstym ruchu miejskim, ograniczając konieczność używania hamulca.
Mimo skromnego akumulatora trakcyjnego o pojemności zaledwie 1,2 kWh (napięcie 230 V), producent deklaruje, że nawet 80 proc. odcinków miejskich da się tym autem pokonywać w trybie elektrycznym, co ma się przekładać na o 40 proc. lepszą ekonomikę jazdy. niż w przypadku aut wyłącznie z napędem spalinowym.
Gwarancja na akumulator trakcyjny nowej Dacii to 8 lat lub 160 tys. km. Ceny na polskim rynku nie są jeszcze znane, poznamy je zapewne w styczniu 2023 r.