Sprzedaż nowej Fabii (tylko wersji hatchback) ruszy już na przełomie kwietnia i maja. Aż do wyczerpania zapasów w ofercie będą dostępne obie wersje - pierwsza i druga generacja. Do końca roku tylko produkowane będą jeszcze wersje kombi i sedan, zatem nie będzie takiej sytuacji jak w przypadku modelu Octavia, że jeszcze trzy lata po debiucie drugiej generacji wciąż wytwarzana jest jej pierwsza edycja (być może produkcja Octavii I potrwa nawet i do 2009 r!). Nowa Fabia nie będzie dostępna w wersji sedan, zaś kombi powinno pojawić się w sprzedaży już pod koniec roku.

Nowa Skoda Fabia nie wprowadza jakichś rewolucyjnych zmian w porównaniu do poprzednika. Design może i jest odważniejszy, ale patrząc na konkurencję Fabia specjalnie nie szokuje. Przód (zarówno wygląd, jak i rozwiązania technologiczne) identyczne jak w Roomsterze, podobnie jak deska rozdzielcza wewnątrz.

Zgodnie z panującymi trendami auto urosło, dzięki czemu ponownie jest liderem w segmencie pod względem ilości miejsca na nogi czy nad głową. Również i przestrzeń bagażowa, która zwiększyła się o 40 litrów, należy obecnie do ścisłej czołówki w segmencie.

Wnętrze to przede wszystkim ergonomia oraz staranność wykonania. W zależności od wersji otrzymamy różnej twardości materiały wykończeniowe, a także dostępne są różne kolorystyki. Na pochwałę zasługuje kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach oraz szeroki zakres regulacji fotela kierowcy. Ogólnie siedzenia, poza tym, iż oferują dużo miejsca, są całkiem wygodne, a w wersji Sport nawet o sportowym charakterze.

Bez większych zmian jeśli chodzi o jednostki napędowe - cztery znane już z poprzednika lub Roomstera silniki benzynowe (trzy cylindrowe 1,2 60 lub 70 KM, 1,4/86 KM oraz 1,6/105 KM) i trzy diesle (1,4 70 oraz 80 KM i 1,9/105 KM). Wszystkie współpracują z pięciobiegową manualną skrzynią, a najmocniejszy silnik benzynowy może być dodatkowo zamówiony z sześciostopniową automatyczną przekładnią.

Standardowe wyposażenie już najuboższej wersji Junior obejmuje m.in. ABS, 4 poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy. Wśród szerokiej listy opcjonalnych elementów, które w niektórych wersjach znajdują się w standardzie, znajdziemy m.in. po raz pierwszy kurtyny powietrzne, ESP, reflektory skrętne, pół lub całkowicie automatyczną klimatyzację, instalację telefoniczną Bluetooth oraz nawigację satelitarną.

Wrażenia z jazdy

Pierwsze odczucia po przejechaniu pierwszych kilometrów różnymi wersjami silnikowymi to przede wszystkim bardzo dobrze sprawujące się zawieszenie. Nieznacznie tylko zmodernizowane w porównaniu do poprzednika stanowi w pewnym sensie kompromis pomiędzy komfortową a sportową jazdą, z nieznacznym wskazaniem na ten drugi element. Fabia bardzo dobrze trzyma się obranego toru jazdy, nie jest podatna na przechyły, a jednocześnie jednak całkiem przyzwoicie znosi kontakt z wszelkimi nierównościami.

Najmniejsze jednostki benzynowe niestety dysponują ciut za małą mocą, aby zapewnić sprawne przyspieszanie na trasie. Dużo lepiej już sprawuje się Fabia z silnikiem 1,4. Niestety nie było nam dane, by przetestować choć przez chwilę najmocniejszą jednostkę benzynową. Bez zarzutów również sprawowała się 1,9-litrowa jednostka wysokoprężna, która wraz z dwoma słabszymi powinna być mocną bronią Fabii.

W najpopularniejszym na naszym rynku segmencie małych samochodów panuje obecnie dość duży tłok. Jednak pośród wielu naprawdę ciekawych ofert, swoje miejsce z całą pewnością znajdzie i nowa Skoda Fabia. Bo poza ciekawym wyposażeniem, całkiem wysokim poziomem komfortu i bezpieczeństwa, niezłymi jednostkami napędowymi o przyzwoitych osiągach i wynikach spalania wciąż Fabia pozostaje najbardziej konkurencyjna cenowo. Za podstawową wersję Junior (1,2 60KM) przyjdzie nam zapłacić 35.900 zł.