Auto Świat Wiadomości Premiery Fabia: czy lider pozostanie liderem?

Fabia: czy lider pozostanie liderem?

Autor Traczyk Wojciech
Traczyk Wojciech

Przedstawiciele Skody podczas prezentacji nowej Fabii żartowali, że ponieważ nie miała ona konkurenta mogącego rywalizować z nią pod względem sprzedanych egzemplarzy, stworzona została druga generacja małej Skody. Czy jednak następca przyjmie się równie dobrze i pozostanie liderem polskiego rynku samochodów nowych? Według nas - tak!

Fabia: czy lider pozostanie liderem?
Onet
Fabia: czy lider pozostanie liderem?

Sprzedaż nowej Fabii (tylko wersji hatchback) ruszy już na przełomie kwietnia i maja. Aż do wyczerpania zapasów w ofercie będą dostępne obie wersje - pierwsza i druga generacja. Do końca roku tylko produkowane będą jeszcze wersje kombi i sedan, zatem nie będzie takiej sytuacji jak w przypadku modelu Octavia, że jeszcze trzy lata po debiucie drugiej generacji wciąż wytwarzana jest jej pierwsza edycja (być może produkcja Octavii I potrwa nawet i do 2009 r!). Nowa Fabia nie będzie dostępna w wersji sedan, zaś kombi powinno pojawić się w sprzedaży już pod koniec roku.

Nowa Skoda Fabia nie wprowadza jakichś rewolucyjnych zmian w porównaniu do poprzednika. Design może i jest odważniejszy, ale patrząc na konkurencję Fabia specjalnie nie szokuje. Przód (zarówno wygląd, jak i rozwiązania technologiczne) identyczne jak w Roomsterze, podobnie jak deska rozdzielcza wewnątrz.

Zgodnie z panującymi trendami auto urosło, dzięki czemu ponownie jest liderem w segmencie pod względem ilości miejsca na nogi czy nad głową. Również i przestrzeń bagażowa, która zwiększyła się o 40 litrów, należy obecnie do ścisłej czołówki w segmencie.

Wnętrze to przede wszystkim ergonomia oraz staranność wykonania. W zależności od wersji otrzymamy różnej twardości materiały wykończeniowe, a także dostępne są różne kolorystyki. Na pochwałę zasługuje kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach oraz szeroki zakres regulacji fotela kierowcy. Ogólnie siedzenia, poza tym, iż oferują dużo miejsca, są całkiem wygodne, a w wersji Sport nawet o sportowym charakterze.

Bez większych zmian jeśli chodzi o jednostki napędowe - cztery znane już z poprzednika lub Roomstera silniki benzynowe (trzy cylindrowe 1,2 60 lub 70 KM, 1,4/86 KM oraz 1,6/105 KM) i trzy diesle (1,4 70 oraz 80 KM i 1,9/105 KM). Wszystkie współpracują z pięciobiegową manualną skrzynią, a najmocniejszy silnik benzynowy może być dodatkowo zamówiony z sześciostopniową automatyczną przekładnią.

Standardowe wyposażenie już najuboższej wersji Junior obejmuje m.in. ABS, 4 poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy. Wśród szerokiej listy opcjonalnych elementów, które w niektórych wersjach znajdują się w standardzie, znajdziemy m.in. po raz pierwszy kurtyny powietrzne, ESP, reflektory skrętne, pół lub całkowicie automatyczną klimatyzację, instalację telefoniczną Bluetooth oraz nawigację satelitarną.

Wrażenia z jazdy

Pierwsze odczucia po przejechaniu pierwszych kilometrów różnymi wersjami silnikowymi to przede wszystkim bardzo dobrze sprawujące się zawieszenie. Nieznacznie tylko zmodernizowane w porównaniu do poprzednika stanowi w pewnym sensie kompromis pomiędzy komfortową a sportową jazdą, z nieznacznym wskazaniem na ten drugi element. Fabia bardzo dobrze trzyma się obranego toru jazdy, nie jest podatna na przechyły, a jednocześnie jednak całkiem przyzwoicie znosi kontakt z wszelkimi nierównościami.

Najmniejsze jednostki benzynowe niestety dysponują ciut za małą mocą, aby zapewnić sprawne przyspieszanie na trasie. Dużo lepiej już sprawuje się Fabia z silnikiem 1,4. Niestety nie było nam dane, by przetestować choć przez chwilę najmocniejszą jednostkę benzynową. Bez zarzutów również sprawowała się 1,9-litrowa jednostka wysokoprężna, która wraz z dwoma słabszymi powinna być mocną bronią Fabii.

W najpopularniejszym na naszym rynku segmencie małych samochodów panuje obecnie dość duży tłok. Jednak pośród wielu naprawdę ciekawych ofert, swoje miejsce z całą pewnością znajdzie i nowa Skoda Fabia. Bo poza ciekawym wyposażeniem, całkiem wysokim poziomem komfortu i bezpieczeństwa, niezłymi jednostkami napędowymi o przyzwoitych osiągach i wynikach spalania wciąż Fabia pozostaje najbardziej konkurencyjna cenowo. Za podstawową wersję Junior (1,2 60KM) przyjdzie nam zapłacić 35.900 zł.

Autor Traczyk Wojciech
Traczyk Wojciech
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków