W 2005 roku światło dzienne ujrzał koncepcyjny Ford Iosis, który był reprezentantem trendu Kinetic Design i pierwowzorem dla kolejnych aut spod znaku niebieskiego owalu. Po 6 latach Ford postanowił przyspieszyć wdrożenie planu produktowego firmy - One Ford. Evos Concept to nowy pojazd koncepcyjny typu fastback, którego rolą jest wprowadzanie pierwszej prawdziwie globalnej stylistyki marki oraz wyznaczenie kierunku produkcji nowych samochodów.

Nowe auto ma 4,5 metra długości, 1,97 metra szerokości oraz 1,36 metra wysokości przy rozstawie osi równym 2,74 metra. Długość Forda Evos to typowa długość pojazdu klasy C, jednak jego szerokość równa jest szerokości pojazdu segmentu CD, co sprawia, że sylwetka nabiera sportowych cech. Wysunięta do przodu charakterystyczna dla Forda maska, silnie zaokrąglona przednia szyba, przesunięta do góry osłona chłodnicy w kształcie trapezu oraz cofnięte przednie słupki stwarzają wrażenie, że mamy do czynienia z klasycznym samochodem GT obdarzonym współczesnym wyglądem.

Śmiałe, techniczne kształty i rozwiązania, takie jak skrzydłowe, unoszone ku górze przednie, "ostre" przednie reflektory LED oraz przejrzystą sekcją dachowa utworzona przez przednią oraz tylną szybę, nadają projektowi wyszukanego charakteru. Wyprofilowane nadkola oraz przetłoczenia maski podkreślają muskularny charakter Evosa.

Wnętrze Forda Evos Concept zawiera przejrzyste, proste powierzchnie tj. smukła górną część deski rozdzielczej, z którą kontrastują wyprofilowane powierzchnie wyświetlaczy na kokpicie po obu stronach kierowcy. Zespół ds. badań oraz innowacji, któremu przewodził Paul Mascarenas, miał za zadanie stworzyć Forda Evos Concept w oparciu o technologie, które byłyby równie wizjonerskie, jak stylistyka pojazdu. Wyniki ich prac ukazują sposób, jaki firma Ford będzie wprowadzać swoje innowacje, takie jak samochodowy system komunikacji SYNC.

Korzystając z zasobu spersonalizowanych informacji, samochód potrafiłby zapewnić kierowcy te same warunki, jakich doświadcza będąc w domu lub w pracy. Auto będzie znało kierowcę i automatycznie dopasowuje do jego potrzeb obsługę, prowadzenie oraz działanie pojazdu. Korzystając ze szczegółowych informacji na temat preferencji kierowcy oraz jego nawyków podczas jazdy, Ford Evos Concept mógłby łączyć te dane z dodatkowymi informactakimi jak plan pracy kierowcy, lokalny ruch czy warunki pogodowe.

Pojazd automatycznie odtworzyłby tę samą muzykę lub programy informacyjne, których kierowca słuchał w domu. Mógłby też ogrzewać lub chłodzić wnętrze zanim kierowca wejdzie do auta, bez potrzeby wysyłania informacji o swoim wyjściu, gdyż samochód znałby jego plan dnia. Bezprzewodowe połączenie z urządzeniami znajdującymi się w domu pozwalałoby na automatyczne zamykanie drzwi garażowych czy wyłączenie światła w momencie odjeżdżania z posesji.

Poznając nawyki oraz możliwości kierowcy, pojazd potrafi pobrać dane dotyczące trasy oraz pogody pochodzące z zasobu informacji i wykorzystać je do dostosowania układu napędowego, układu kierowniczego, zawieszenia oraz układu hamulcowego. Specjaliści pracujący dla Forda opracowali też rozwiązania ukierunkowane na monitorowanie zdrowia kierowcy, takie jak siedzenie mierzące tętno oraz certyfikowane wnętrza dla alergików. Dzięki łączności ze spersonalizowanym zasobem informacji, Ford Evos Concept kontroluje stan fizyczny kierowcy oraz jego obciążenie pracą i dostosowuje do tych wskaźników warunki jezdne pojazdu.

Koncepcyjny samochód wyposażony jest również w zaawansowane czujniki jakości powietrza oraz systemy filtracji przydatne dla alergików. Pojazd sprawdza swoje aktualne położenie, pobiera z zasobu informacji dane dotyczące czystości powietrza i na bieżąco sugeruje wybranie "zdrowszej" trasy. Dodatkowo podczas dynamicznej jazdy pojazd może uprościć wygląd deski rozdzielczej tak, aby wyświetlały się na niej jedynie najistotniejsze informacje. Może on również przełączyć podłączonego smartphone’a w tryb "nie przeszkadzaj", aby ułatwić skoncentrowanie się na drodze.

Ford Evos zostanie wyposażony w hybrydowy układ napędowy z akumulatorem litowo-jonowym plug-in. Zapewnia on taką samą wydajność oraz zużycie paliwa, co Ford C-MAX Energi, który zadebiutuje w Ameryce Północnej w roku 2012 i w Europie w roku 2013. Dzięki funkcji przełączania mocy, układ napędowy prototypowego Forda pozwala na jednoczesną pracę silnika elektrycznego oraz spalinowego lub na pracę tylko jednego z nich, co wpływa na zwiększenie wydajności. Dzięki współpracy napędu ze spersonalizowanym zasobem informacji, Evos automatycznie rozpozna kiedy powinien oszczędzać energię i przełączyć się w inny tryb działania, korzystając z danych na temat przewidywanej trasy, możliwych ograniczeń dotyczących emisji dwutlenku węgla oraz aktualnych warunków pogodowych. Ta cecha dodatkowo zwiększy wydajność technologii napędów hybrydowych PHEV Forda, które pozwalają na przejechanie dystansu powyżej 800 km korzystając z akumulatora oraz silnika.

Kocepcyjny Ford Evos zaprezentuje się szerokiej publiczności na wrześniowych targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Na zobaczenie pierwszego seryjnego auta, które zostało stworzone w zgodzie z nowym DNA marki będziemy musieli poczekać nieco dłużej, bo do stycznia 2012 roku. Wtedy w swoim rodzinnym mieście - na salonie w Detroit, Ford pokaże nową generację modelu Fusion.