Auto Świat Wiadomości Premiery Ford Explorer ST i Hybrid – szybciej i dalej

Ford Explorer ST i Hybrid – szybciej i dalej

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Jeśli szukacie solidnego SUV-a o niepospolitym wyglądzie, sportowych manierach i racjonalnym podejściu do zużycia paliwa, to Ford ma coś dla Was. Ale jest jeden warunek: na zakupy musicie wybrać się do Stanów.

Ford Explorer Hybrid
Zobacz galerię (27)
Ford
Ford Explorer Hybrid

Właśnie na rynku amerykańskim niebawem wejdą do sprzedaży kolejne dwie wersje najnowszej generacji Explorera (SUV-a o długości przekraczającej 5 m), których premiera miała miejsce podczas salonu samochodowego w Detroit.

Ford Explorer ST – dynamiczna rodzina

Pierwsza, przygotowana przez dział Ford Performance, to propozycja dla klientów oczekujących sportowych emocji. Nosi oznaczenie ST i podobnie jak mniejsze modele marki z tymi dwoma literami w nazwie zapewnia wyróżniające się w segmencie osiągi. Jak zapewnia Ed Krenz, szef tego działu marki, „Explorer ST został zaprojektowany do bycia ST od samego początku”, co oznacza, że już w fazie projektowej tej generacji SUV-a Ford planował stworzenie takiej właśnie ostro przyprawionej odmiany.

Produkt finalny rzeczywiście wygląda obiecująco, tym bardziej że nie przesadzono ze zbędnymi dodatkami, a drzemiący pod maską potencjał zdradzają dyskretne oznaczenia „ST” na grillu, progach i tylnej klapie, czarny grill o strukturze plastra miodu, dwie podwójne, chromowane końcówki wydechu i 21-calowe alufelgi. Wnętrze modelu wyróżniają kubełkowe sportowe fotele, mięsista kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem i 12,3-calowe, cyfrowe zegary.

Pracujący pod maską benzynowy silnik to „odpowiednio stuningowana” jednostka 3.0 EcoBoost, która osiąga moc 400 KM i moment obrotowy 563 Nm, czyniąc tę wersję Explorera „najmocniejszym i dającym największą frajdę z jazdy SUV-em Forda w historii”. Wielkie słowa, ale faktem jest, że auto jest w stanie rozpędzać się do 229 km/h, a inteligentny napęd na obydwie osie ma zapewniać doskonałą trakcję w każdych warunkach. Silnik współpracuje z 10-biegową skrzynią automatyczną, a układ napędowy oferuje kilka trybów pracy, w tym Sport, w którym reakcje na ruchy pedałem gazu stają się bardziej agresywne, układ kierowniczy bardziej bezpośredni, a do wnętrza docierają bardziej soczyste odgłosy z układu wydechowego. Do wyboru są ponadto pakiety: ST Street i ST Track, różniące się wydajnością układu hamulcowego (rozmiar tarcz, inne zaciski i klocki hamulcowe).

Ford Explorer Hybrid – bez wyrzeczeń

Druga z debiutujących wersji Explorera łączy w sobie dynamiczne osiągi 3,3-litrowego silnika z zaletami układu hybrydowego o łącznej mocy 318 KM. Ford obiecuje zasięg w trybie hybrydowym nawet 800 km, co dla auta, którego masa przekracza 2250 kg i które może zabrać na pokład 6 osób, jest wynikiem bardzo dobrym. Co więcej, nowa 10-biegowa, modułowa skrzynia biegów sprawia, że auto zachowuje zdolności klasycznego SUV-a, a wbudowana w podłogę poniżej drugiego rzędu siedzeń litowo-jonowa bateria chłodzona cieczą nie ogranicza przestrzeni ładunkowej (maksymalnie sięga ona 2486 l).

Szkoda, że żadna z tych wersji Forda Explorera nie pojawi się w oficjalnej sprzedaży w Europie.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków