Na Salonie Samochodowym Frankfurt 2011 kurtyna wreszcie poszła w górę, odsłaniając produkcyjną wersję pięciodrzwiowego Forda Focus ST.

Nowy Ford Focus ST to auto w całości uformowane przez dynamiczne DNA wersji ST, która jest elementem strategii tworzenia sportowych, globalnych modeli. Dzięki współpracy działu Global Performance Vehicles, na który składają się eksperci z zespołu Ford Team RS w Europie, Special Vehicles Team (SVT) w USA oraz specjaliści firmy Ford z regionu Azji, Pacyfiku oraz Afryki, powstała strategia rozwojowa, której zasady mają w przyszłości obowiązywać twórców wszystkich globalnych modeli sportowych marki.

Podobnie jak wszystkie przyszłe modele ST, nowy Focus ST również posiada typowe dla tej rodziny cechy takie jak: agresywnie wyprofilowane zderzaki przednie i tylne, dodatkowy tylny spojler oraz boczne błotniki, a także unikatowy kolor nadwozia.

Zarówno w wersji pięciodrzwiowej jak i kombi, samochód oferuje tę samą charakterystykę jazdy, która wyróżnia wszystkie modele marki z oznaczeniem "Sports Technologies". Podwozie, silnik, brzmienie i komfort podróżowania zostały tak zmodyfikowane by dostarczać prawdziwie sportowych wrażeń z jazdy.

Zaprezentowane auto napędza dwulitrowy silnik EcoBoost o mocy 250 KM i maksymalnym momencie obrotowym rzędu 360 Nm. Lekkie, aluminiowe jednostki wyposażone w wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa, turbosprężarkę o niskiej bezwładności łopatek turbiny oraz system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków rozrządu dla zaworów dolotowych i wylotowych (Ti-VCT). Dwulitrową jednostkę sprzężono z sześciostopniową przekładnią manualną, którą zmodyfikowano pod kątem poprawy dynamiki jazdy. W porównaniu z pięciocylindrową, 2,5 litrową jednostką z poprzedniej wersji europejskiego Forda Focus ST, nowy, czterocylindrowy silnik oferuje lepsze osiągi, ale dzięki mniejszej pojemności skokowej oraz nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym potrzebuje mniej paliwa.

Pięciodrzwiowy Ford Focus ST będzie dostępny w 40 krajach na sześciu kontynentach. Na rynki europejskie, gdzie sporą popularnością cieszy się nadwozie kombi, przygotowano także niszową edycję specjalną ST Wagon.

W porównaniu z wersjami bazowymi, elementy takie jak jednobryłowy, trapezoidalny przedni grill, agresywnie wyprofilowane boczne fartuchy oraz dynamiczny tylny zderzak z dyfuzorem i otworami wentylacyjnymi nadają Fordowi Focus ST znacznie bardziej drapieżny i opływowy wygląd.

Kierowcy jadący za Fordem Focus ST z pewnością zwrócą uwagę na funkcjonalny spojler dachowy obu wersji, który podczas szybkiej jazdy ma za zadanie zwiększać stabilność pojazdu oraz zmniejszać opór powietrza. W tylnej części nadwozia zwraca również uwagę centralnie umieszczona końcówka rury wydechowej o atrakcyjnym kształcie nawiązującym do heksagonalnej, siatkowej stylistyki przedniego zderzaka.