Fiat nie ukrywa, że nowy model Grande Punto ma zawojować polski rynek. Wielokrotnie podczas konferencji prasowej mówili o tym przedstawiciele włoskiej marki - Enrico Pavoni prezes Fiat Auto Poland oraz rzecznik prasowy Bogusław Cieślar.

Jednak nowe Punto ma bardzo wysoko zawieszoną poprzeczkę. Zarówno za sprawą silnej konkurencji (Renault Clio III, Toyota Yaris, Skoda Fabia), jak i swoich poprzedników, którzy są bardzo popularnymi modelami w naszym kraju. Potwierdza to między innymi fakt, iż w ciągu ostatnich dziewięciu lat Fiat Punto plasował się w pierwszej piątce najchętniej kupowanych samochodów w Polsce, a łącznie do klientów trafiło około 150 tysięcy egzemplarzy tego modelu. Podstawowe pytanie więc brzmi: Czy nowe Grande Punto jest w stanie sprostać tym wymaganiom?

Prezes Fiata Enrico Pavoni zdaje sobie sprawę, że nie będzie to proste zadanie, jednak głęboko wierzy w powodzenie tego przedsięwzięcia - "Zeszłoroczny rok sprzedaży nowych samochodów ogólnie nie był pomyślny dla wszystkich producentów. Wynik Fiata oceniam jako dobry, choć mam nadzieję, że dzięki wprowadzeniu na polski rynek nowego modelu Grande Punto wynik ten znacznie się poprawi. Chcemy, aby nowa generacja Punto, w ciągu bieżącego roku, uplasowała się w pierwszej trójce najchętniej nabywanych aut z segmentu B. W 2006 roku do Polski planujemy wprowadzić 60 tys. egzemplarzy Punto."

A pomóc w tym ma zupełnie nowa koncepcja samochodu. Zaprojektowane przez wybitnego designera Giorgietto Giugiaro nowe Punto jest zdecydowanie większe od wspomnianych wyżej konkurentów. Długością (4,03 m. czyli o 17 cm większą od poprzednika) Grande Punto plasuje się już w segmencie C jednak jak zapewnia Bogusław Cieślar, rzecznik prasowy Fiata: "Punto zdecydowanie klasyfikuje się w przedziale aut małych."

Trzeba przyznać, że Punto ma bardzo odważną i dynamiczną sylwetkę. Niektórzy ośmielają się twierdzić, że przód samochodu bardzo przypomina ten z luksusowych modeli Maserati. Grande Punto łączy w sobie wiele cech. Bok samochodu z przetłoczoną blachą oraz lusterkami na drzwiach pokazuje rajdowy charakter, zaś tył auta, z pionowymi światłami sugeruje ciągłość linii z poprzednikami.

Wnętrze samochodu również kryje wiele ciekawych rozwiązań. Szefowie Fiata podkreślają, że wyposażenie, jakie oferuje Punto, jest jednym z najbogatszych w całej gamie aut z segmentu B.  Ciekawostką jest bardzo bogata paleta konfiguracji wyglądu, począwszy od koloru tapicerki (9 wzorów), koloru nadwozia (12), silników (6) i wzorów aluminiowych felg (7). Potencjalny klient będzie miał do wyboru dokładnie 3 552 wariacji dostosowania designu do swoich potrzeb. Czas realizacji zamówienia każdej z nich nie powinien przekroczyć 6-7 tygodni.

Silniki nowego Punto to benzynowe: 1,2 8V 65 KM, 1,4 8V 77 KM, 1,4 16V 95 KM oraz diesel 1,3 Multijet 16V 75 KM (silnik roku 2005), 1,3 Multijet 16V 90 KM i 1,9 Multijet 8V o mocy 130 KM - wszystkie spełniają normy emisji spalin Euro4. Dwa pierwsze diesle produkowane są w fabryce w Bielsku Białej.

Kolejną ciekawostką Fiata jest dodatkowa nowa wersja Grande Punto, która do tej pory skrywana była skrupulatnie przez przedstawicieli włoskiej marki. Do dotychczasowych wariantów: Active, Energy, Dynamic i Sport dołączyła najuboższa wersja Fresh wyposażona w silnik benzynowy 1,2 8V o mocy 65 KM. Cena za ten model wynosi 36 700 PLN (hatchback). Niestety niższa cena pociągnęła za sobą także ubytki w wyposażeniu chociaż w standardzie znajdą się: ABS z EBD, wspomaganie kierownicy, dwie poduszki powietrzne, komputer pokładowy, centralny zamek. Zaś za najdroższą wersję Sport dysponującą dieslowym motorem o pojemności 1,9 l i mocy 130 KM trzeba zapłacić 63 900 PLN. W zamian za to otrzymamy między innymi dwustrefową klimatyzację, czujnik deszczu i parkowania czy też szklany dach Sky Dome i utwardzone zawieszenie. Jedno małe ale - wersja Sport dostępna jest tylko z nadwoziem trzydrzwiowym.

Podsumowując. Najnowsza oferta złożona przez Fiata jest bardzo ciekawa, aczkolwiek nie jedyna na rynku. Z pewnością musi upłynąć trochę czasu, aby jednoznacznie odpowiedzieć na wyżej zadane pytanie. Aktualnie można powiedzieć tylko tyle, że nowe Grande Punto ma spore szanse być liderem w swojej klasie. Potwierdzają to świeżo zdobyte tytuły: "Złotej kierownicy 2005" przyznawanej przez niemiecki magazyn Autobild, "Auta Europy 2006" we Włoszech oraz "Samochodu miejskiego 2005" we Francji gdzie Fiat Punto zdążył się już zadomowić i uzyskać aprobatę u ponad 88 tys. klientów. Jak zwykle jednak wszystko zależy od gustu i preferencji klientów, a o tym się nie dyskutuje...