- Do budowy niedrogich kamperów zwykle stosuje się podwozia Fiata Ducato czy Citroena Jumpera
- Rocznik 2021 będzie się wyróżniać funkcjonalnością. Producenci chwalą się pojemniejszymi schowkami czy wyposażeniem kuchni i łazienek
- Kampery w Europie to nie tylko niemiecka specjalność. Dobrze radzą sobie także firmy z Francji, Słowenii czy naszego kraju
W świecie kamperów nie ma zastoju. Choć obecny sezon powoli dobiega końca to firmy już pokazują produkty z rocznika 2021. Im szybciej tym lepiej, by klienci mieli jeszcze chwilę do namysłu zanim zamówią nowy pojazd. Realizacja zamówienia wymaga przy tym czasu, gdyż kampera kupuje się nieco inaczej niż typowe auto osobowe. O wielkim tzw. stocku (czyli kupowaniu niemal z placu przy fabryce) można jedynie pomarzyć. Zwykle bowiem kampery powstają z uwzględnieniem różnych indywidualnych życzeń klientów. A to wszystko wymaga czasu – począwszy od przyjęcia zamówienia, poprzez skompletowanie wyposażenia i końcowy montaż oraz dostawę.
Oczywiście o spełnianie zachcianek klientów najłatwiej w przypadku produktów za setki tysięcy euro. Nie oznacza to jednak, że wydając na nowego kampera czy samochód kempingowy kwotę ok. 40-50 tys. euro (czyli ceny od ok. 180 tys. zł) nie można powybrzydzać. I nie chodzi jedynie o wystrój wnętrza (producenci lansują nie tylko białe meble, ale także różne odcienie imitacji drewna) ale także o wyposażenie (sprzęt kuchenny i RTV, łazienki i różne dodatki w postaci wyposażenia elektrycznego).
Czy chwalą się firmy w tym roku? Producenci, których kampery widoczne są w naszej galerii chwalą się różnymi dodatkami. Zwykle są to różne zestawy oświetlenia LED (z funkcją regulacji jasności i zaprogramowanymi scenami świetlnymi), większe schowki na drobiazgi (oraz taki sprzęt jak rowery elektryczne), pojemniejsze lodówki w kuchni czy wieszaki na spore telewizory (zwykle ok. 32 cali).
Nie brak także zachęt w postaci bardziej ergonomicznych łazienek i ekologicznych toalet z funkcją ponownego wykorzystania wody pochodzącej np. ze zmywania. Jeden z producentów reklamuje nawet specjalne paski magnetyczne przyklejane do naczyń, by nie zsunęły się z blatu z żelowo-metalowymi podkładkami. Cóż, jednego możemy być pewni – funkcjonalność ma kolosalne znaczenie na relatywnie niedużej przestrzeni.
Bez względu jednak co zamówimy to jednego możemy być pewni. Mamy spore szanse, że naszego kampera zbudowano na podwoziu Fiata (Ducato) czy Citroena (np. Jumper). Nie brak także zabudów na podwoziach Forda czy Mercedesa, ale nietrudno o wrażenie, że to jednak Włosi mają najwięcej do powiedzenia. Na tle dokonań działu samochodów osobowych to istotny sukces.
Sun Living seria A. Modele budowane na bazie Citroena Jumper i Fiata Ducato. Producent chwali się silnikami spełniającymi normę Euro 6 oraz pakietami wspomagającymi kierowcę.
Sun Living seria A. We wnętrzu udało się zmieścić większą lodówkę (142 l pojemności) oraz wygospodarować schowek na rowery elektryczne. Dodano nowe oświetlenie, gniazda USB oraz udoskonaloną łazienkę Ergo.
Sun Living seria SL. Modele na baize Citroena i Fiata zyskały przestronniejszą kabinę (nawet do 2,1 m wysokości) z wygodnym opuszczanym łóżkiem i pakownym garażem na rowery elektryczne. Na liście nowości oświetlenie LED, gniazda USB, ogrzewania Truma oraz nowy wystrój wnętrza ze zmienionymi frontami mebli. Do wyboru wystrój z dominującym białym lub srebrnym wykończeniem.
Adria Matrix – jeden z firmowych bestsellerów słoweńskiej firmy. Model zbudowany na bazie Fiata Ducato lub Citroena Jumper wyróżnia się bogatym wyposażeniem i przestronną kabiną. W kamper wbudowano 115 l zbiornik na wodę i mocowanie na rowery. W porównaniu z poprzednikiem model stał się łatwiejszy w obsłudze i serwisowaniu.
Adria Matrix. Nowa odmiana to aż 9 wersji aranżacji wnętrza, większe (o 15 proc.) panoramiczne okno, oświetlenie LED firmy Hella, opcja zdalnego sterowania poprzez aplikację w telefonie, udoskonalony system wentylacji i powiększona kuchnia i łazienka.
Adria Coral. W powiększonej wersji XL do wyboru warianty o długości od 6,9 m do 7,36 m. Liczba miejsc do spania: 6-7. Całość na bazie podwozia Citroena i Fiata.
Adria Coral. Na pokładzie sporo praktycznych akcesoriów. Nie zabrakło ekspresu do kawy Nespresso ze zbiornikiem 0,6 l na wodę. Na liście opcji zestaw audio z subwooferem i ukrytymi głośnikami Bluetooth. Mocowanie na telewizor o przekątnej do 32 cali. Producent chwali się większą sypialnią, kuchnią z lodówką 142 l i solidniejszym blatem.
Burstner Elegance. Sam producent określa swoje dzieło jako kamper klasy premium. Na bazie Mercedesa powstał samochód w dwóch wersjach aranżacji wnętrza (910 i 920). Do wyboru łóżko królewskie lub dwa pojedyncze.
Burstner Elegance. Jedna z tegorocznych nowości to nowo zaprojektowane łóżko z funkcją sterowania elektrycznego i opuszczania w kierunku przedniej szyby (pod łóżkiem widoczne pochylone przednie siedzenie).
Burstner Elegance. Firma chwali się oszczędnymi toaletami Thetford z funkcją uzdatniania brudnej wody i wykorzystywania do spłukiwania. Informacje o stanie wody i pracy toalety można sprawdzić poprzez aplikację w smartfonie. Do tego jeszcze wbudowany konwerter zapachów z żelem na bazie wody i olejków eterycznych.
Burstner Travel Van. Model na bazie Fiata Ducato 2.3 Mjet. Do wyboru odmiany z dużym łóżkiem (T590) lub dwoma pojedynczymi (T620). W obu wersjach tylna klapę podniesiemy jedną ręką. Z tyłu pojawiły się nowe lampy, które producent określa mianem „hybrydowych”.
Burstner Travel Van. W roczniku 2021 pojawiły się nowe meble Sandy Grey oraz łazienka vario. W kabinie zmieszczono lodówkę o pojemności 97 l, łóżka z piankowymi materacami wielostrefowymi, rozsuwany dach oraz tapicerkę z haftowanymi wzorami.
Hymer Klasy B MasterLine T780. Konstrukcja na baize Mercedesa Sprintera z silnikiem diesla o mocy 177 KM. Do wyboru 6-biegowa przekładnia manualna lub 9-stopniowy automat. W standardzie asystent hamowania. W opcji aktywny tempomat, pakiet kamer, asystent świateł drogowych i pasa ruchu.
Hymer Klasy B MasterLine T780. Spora szerokość (2,35 m) i wysokość (1,98 m) kabiny, bezstopniowa podłoga (podwójna) i bogate wyposażenie. Część dzienną można oddzielić od sypialni. Łazienka z prysznicem (1,94 m wysokości).