- Sportowy charakter i aerodynamiczne elementy nadwozia nie psują eleganckiego wyglądu roadstera
- Lżejsza struktura, obniżony środek ciężkości, zaawansowane aktywne zawieszenie i tylna oś skrętna mają zadbać o znakomite właściwości jezdne
- Na początek sprzedaży wiosną 2022 r. dwie wersje z silnikami AMG 4.0 V8 biturbo o mocy 476 lub 585 KM
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Mercedes SL, jeden z najsłynniejszych modeli w historii koncernu ze Stuttgartu, od czasów debiutu pierwszego SL-a w otwartym nadwoziu w 1957 r. stał się ikoną roadstera. Produkcja ostatniej generacji zakończyła się jednak po ośmiu latach w 2020 r., bo samochód – choć piękny i z tradycjami – nie znajdował już wielu nabywców. Powierzenie rozwoju następcy oddziałowi AMG z podstuttgarckiego Affalterbach to jasny sygnał, że SL chce wrócić do sportowych korzeni.
Z nowym Mercedesem-AMG SL mieliśmy okazję się już spotkać i odbyć pierwszą przejażdżkę na fotelu pasażera zamaskowanym prototypem. Teraz Daimler pokazał go w całej okazałości podczas wirtualnej premiery. Nowy model, tak jak pierwowzór z lat 50., łączy elegancję ze sportowym stylem, jednak z naciskiem na ten drugi. Po 20 latach – w tym czasie Mercedesy SL-e miały składane sztywne dachy – producent wraca do miękkiego przykrycia. Rozłożenie go (i schowanie) trwa zaledwie 15 s i jest możliwe podczas jazdy z prędkością do 60 km/h.
Nowy Mercedes-AMG SL to sportowiec
Nowy SL zbudowany został na zupełnie nowej platformie autorstwa AMG i – jak podkreśla producent – nie ma w nim żadnej części konstrukcyjnej, która pochodziłaby od jakiegokolwiek innego modelu. Dzięki zastosowaniu kompozytu aluminiowego nowa konstrukcja jest o 270 kg lżejsza, sztywniejsza i bardziej wytrzymała na skręcanie od poprzednika. Lżejszy jest także miękki dach (o 27 kg). Poza tym konstruktorom udało się obniżyć środek ciężkości. Wszystko to po to, żeby poprawić dynamikę jazdy.
Istotną rolę w kwestii właściwości jezdnych odegra także aktywne, elektronicznie regulowane zawieszenie z układem stabilizacji przechyłów AMG Active Ride Control. Po raz pierwszy Mercedes SL wyposażony został seryjnie w tylną oś skrętną. W zależności od prędkości, koła tylne skręcają w przeciwnym kierunku (do 100 km/h) lub w tym samym kierunku (powyżej 100 km/h) co koła przednie, poprawiając zwinność i stabilność prowadzenie auta, a dodatkowo ułatwiając jego manewrowanie.
Do wyboru jest aż 6 trybów jazdy – na śliską nawierzchnię, komfortowy, sportowy, sport+, indywidualny i wyścigowy. Do ultrasprawnego spowolnienia SL-a posłużą opcjonalne hamulce ceramiczne.
Nowy Mercedes-AMG SL – styl i aerodynamika
Proporcjami nadwozia, jego smukłą linią i trapezoidalnym kształtem grilla nowy SL nawiązuje do innych modeli AMG, stara się ponadto także stylistycznie odwołać do tradycji słynnego przodka z lat 50. XX w. Designerzy są szczególnie dumni z 14-lamelkowego grilla, bezpośredniego cytatu z wyścigowego Mercedesa 300 SL z 1952 r.
W projektowaniu nadwozia Mercedesa-AMG SL bardzo istotną rolę odegrało zapewnienie mu jak najlepszych właściwości aerodynamicznych, a konkretnie – optymalnej równowagi pomiędzy niskim oporem powietrza a obniżoną siłą nośną. Elementy optymalizujące przepływ powietrza, po raz pierwszy także ruchome, są płynnie zintegrowane z nadwoziem i nie psują eleganckiej sylwetki roadstera. Inżynierom od aerodynamiki udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza Cx równy 0,31, który na pierwszy rut oka wydaje się duży, ale to dobra wartość dla samochodów z otwartym nadwoziem.
Do ruchomych elementów poprawiających aerodynamikę należy tylny spoiler, który powyżej prędkości 80 km/h może się wychylić pod 5 różnymi kątami. Inna nowość z dziedziny aerodynamiki: airpanel, specjalny system aktywnych lameli za wlotami powietrza, kieruje nim tak, żeby zmniejszyć siłę unoszenia przodu.
Do poprawy właściwości jezdnych przyczynia się również jeszcze jeden opcjonalny aktywny element aerodynamiczny, który jest ukryty w podłodze przed silnikiem. Karbonowy profil o masie 2 kg reaguje na wybór programu jazdy i przy prędkości 80 km/h automatycznie obniża się o ok. 40 mm, tworząc tzw. efekt Venturiego – samochód jest zasysany do drogi, co zmniejsza unoszenie przedniej osi.
Nowy Mercedes-AMG SL - wnętrze dla dwóch dorosłych i dwójki dzieci
We wnętrzu styliści połączyli minimalizm formalny z materiałami najwyższej jakości. Podobnie jak klasa S, a inaczej niż elektryczny EQS, nowy Mercedes-AMG SL ma w kokpicie dwa osobne wyświetlacze. Jednym z nich jest cyfrowy zestaw wskaźników z trójwymiarowym wizjerem, drugi to centralny ekran dotykowy do obsługi multimediów, którego pochylenie można zmieniać w zakresie od 12 do 32 stopni. W nowym modelu seryjnie zainstalowano system multimedialny MBUX, najnowszej generacji, który ma być jeszcze łatwiejszy i bardziej intuicyjny w obsłudze. Sprawdzimy. Asystent głosowy uruchamiany komendą „Hej, Mercedes” porozumiewa się w 28 językach.
Do dyspozycji podróżnych są 4 miejsca siedzące w układzie 2+2, co znaczy, że z przodu będzie wygodnie nawet najbardziej wyrośniętym, za to z tyłu mogą podróżować pasażerowie o wzroście do 150 cm. Do seryjnego wyposażenia należy dobrze znany Airscarf – z wylotów powietrza w zagłówkach przednich foteli wydobywa się ciepłe powietrze, ogrzewające kark i szyję kierowcy i pasażera.
Nowy Mercedes-AMG SL w dwóch wersjach V8
Na początek do wyboru będą dwie wersje z silnikami V8 biturbo – SL 55 4MATIC+ i SL 63 4MATIC+. Pierwsza rozwija moc 476 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm, druga – 585 KM i 800 Nm. Odpowiednio do tych wartości świetne są osiągi nowego SL-a. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi dla wersji 55 – 3,9 s, dla 65 – 3,6 s. Jeśli jednak inżynierowie z Affalterbach stawiali sobie za wzór Porsche 911 Turbo (moc 580 KM) to celu jednak nie osiągnęli, przynajmniej jeśli chodzi o przyspieszenie (2,8 s), ale to już inna historia i na porównania przyjdzie jeszcze czas. Napęd w obu wersjach Mercedesa-AMG SL przenoszony jest na 4 koła za pośrednictwem 9-stopniowego automatu.
Sprzedaż nowego modelu ruszyć ma na wiosnę przyszłego roku, ceny zostaną podane bliżej rynkowego debiutu. Producent zapowiada także, że zaprezentowanych teraz wersjach napędowych nie skończy. Na pewno wiadomo, że do oferty dołączy wersja hybrydowa – jej dane nie są jeszcze znane.
Nowy Mercedes-AMG SL – dane techniczne
Wersja | SL 55 4Matic+ | SL 63 4Matic+ |
Silnik | benz. V8 biturbo | benz. V8 biturbo |
Pojemność skokowa | 3982 cm3 | 3982 cm3 |
Moc | 476 KM przy 5500-6500 obr./min | 585 KM przy 5500-6500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 700 Nm przy 2250-4500 obr./min | 800 Nm przy 2500-5000 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 9b | 4x4/aut. 9b |
Opony | przód: 255/45 ZR 19; tył: 285/40 ZR 19 | przód: 265/40 ZR 20; tył: 295/35 ZR 20 |
Długość/szerokość/wysokość | 4705/1915/1359 mm | 4705/1915/1353 mm |
Masa własna | 1950 kg | 1970 kg |
Pojemność bagażnika | 213-240 l | 213-240 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,9 s | 3,6 s |
Prędkość maksymalna | 295 km/h | 315 km/h |
Zużycie paliwa (WLTP) | 12,7-11,8 l/100 km | 12,7-11,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 288-268 g/km | 288-268 g/km |
CENA | bd. | bd. |