Auto Świat Wiadomości Premiery Oto nowe Audi A6 Avant. Na wskroś nowoczesne, ale z silnikami TDI i TFSI pod maską

Oto nowe Audi A6 Avant. Na wskroś nowoczesne, ale z silnikami TDI i TFSI pod maską

Bardziej dynamiczne, bardziej wydajne i jeszcze bardziej cyfrowe — takie będzie nowe Audi A6 Avant. Pod maskę nowości z Ingolstadt trafią zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, które będzie wspierał układ hybrydowy MHEV plus. Atutem ma być również adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz skrętna tylna oś, co powinno zagwarantować wysoki komfort i zwinność podczas jazdy, tak pożądane cechy w sportowych autach klasy premium.

Audi A6 Avant (2025)
Zobacz galerię (20)
Audi
Audi A6 Avant (2025)
  • Audi zaprezentowało najnowszy model A6 Avant — większy i nowocześniejszy w porównaniu z poprzednikiem
  • Na start pod maską modelu znajdziemy jeden z trzech silników spalinowych, przy czym dwa z nich wspomagane są przez układ miękkiej hybrydy MHEV plus
  • Tradycyjnie już dla Audi kombi ma sportową sylwetkę i po raz pierwszy w historii uzyskało fantastyczny współczynnik oporu powietrza

Dla fanów marki Audi wczesne popołudnie 4 marca 2025 r. to ważna chwila. Właśnie wtedy, dokładnie o godzinie 14.00, niemiecki koncern oficjalnie zaprezentował nowe Audi A6 Avant. Jeszcze kilka miesięcy temu nazwa A6 oznaczała, że będziemy mieli do czynienia z modelem czysto elektrycznym. Teraz producent powrócił do starej nomenklatury i w najnowszym A6 Avant znajdziemy wyłącznie spalinowe jednostki, tyle że czasami wspomagane przez układ miękkiej hybrydy MHEV plus.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe Audi A6 Avant — większe i nowocześniejsze

Niemiecka nowość, podobnie jak modele Q5 oraz A5, oparta jest na platformie Premium Combustion (PPC). Na tej nowoczesnej płycie podłogowej osadzono nadwozie z długim rozstawem osi i dużymi kołami, które prezentuje się dynamicznie i elegancko, a przy tym zachowuje sportowy charakter. To również zasługa szerokiego rozstawu kół i wydłużonej maski silnika.

Przy długości całkowitej wynoszącej 4,99 metra, Audi A6 Avant jest o 60 mm dłuższe niż poprzedni model. Rozstaw osi wynoszący 2927 mm ma zapewnić bardziej komfortową jazdę podczas długich podróży i gwarantować dużą przestrzeń wewnątrz kabiny. A6 Avant mierzy niecałe 1,88 m szerokości bez lusterek.

Nowe Audi A6 Avant — sportowa stylistyka, która przez lata nie straci na atrakcyjności

Charakterystycznym elementem w przedniej części nadwozia jest nisko umieszczona rama Singleframe, która rozciąga się do dolnej krawędzi przedniego zderzaka i z którą współgrają nowoczesne reflektory oraz uniesione pierścienie Audi. Sportowy wygląd podkreślają kurtyny powietrzne umieszczone pod reflektorami.

Audi A6 Avant (2025)
Audi A6 Avant (2025)Audi

Wyraźnie wyeksponowane pierścienie Audi znajdziemy również w tylnej części nadwozia. Smukłe tylne lampy w połączeniu z listwą świetlną podkreślają szerokość auta, przy okazji nadając nowemu Audi A6 Avant dystyngowany wygląd. Wzrok przyciąga również duży dyfuzor z listwą ozdobną.

Z boku dostrzeżemy trzy płynne linie, które nadają sylwetce A6 Avant dynamiczny charakter. Jedna z nich biegnie wzdłuż progu, wizualnie łącząc przód z tyłem. Z kolei mocno napięta linia dachu przechodzi w spojler dachowy, który rozpościera się nad sportową, delikatnie opadającą tylną szybą. Sportowy charakter nowości Audi, gdy patrzymy na nią z boku, uwydatniają mocno pochylone słupki D. Ta pozornie uboga stylistyka sprawia, że samochód prezentuje się nowocześnie i ponadczasowo.

Nowe Audi A6 Avant — zelektryfikowane i opływowe jak nigdy dotąd

Wspomniane rozwiązania, takie jak kurtyny powietrzne, spojler i dyfuzor w połączeniu z dopracowaną aerodynamicznie konstrukcją przekładają się na fantastyczny współczynnik oporu powietrza. Ten wynosi zaledwie 0,25 i jest najniższy w historii Avanta z silnikiem spalinowym.

O ile stylistyka nadwozia jest magnesem, który przyciąga podczas pierwszego kontaktu z nowością Audi, o tyle równie ważnym argumentem przemawiającym na korzyść najnowszego Avanta jest napęd. Szczególną rolę mają tu odgrywać jednostki wspomagane przez układ miękkiej hybrydy MHEV plus. Ten rodzaj elektryfikacji znajdziemy w autach z czterocylindrowym dieslem 2.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) oraz sześciocylindrowym silnikiem benzynowym 3.0 TFSI, uzyskującym moc 270 kW (367 KM). Elektrycznego wspomagania pozbawiony jest natomiast podstawowy czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 TFSI o mocy 150 kW (204 KM).

Wspomagający napęd elektryczny zapewnia dodatkowy moment obrotowy 230 Nm i moc do 18 kW (24 KM). Moduł elektryczny pozwala na parkowanie i manewrowanie bez użycia jednostki spalinowej, a także pełni rolę napędu podczas powolnej jazdy, np. w mieście. Dodatkowa moc idealnie sprawdza się również w trakcie wyprzedzania. Co ważne, moduł elektryczny pozwala także odzyskiwać energię w trakcie hamowania.

Audi A6 Avant (2025)
Audi A6 Avant (2025)Audi

Nowe Audi A6 Avant — z napędem quattro i adaptacyjnym zawieszeniem

Sportowy charakter nowego Audi A6 Avanta podkreśla nie tylko design, lecz także zastosowane rozwiązania techniczne, m.in. skrętna tylna oś i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. To ostatnie pozwala regulować wysokość nadwozia oraz siłę tłumienia. Sportowym akcentem jest również mechanizm różnicowy quattro, którego zadaniem jest m.in. zapewnienie większej zwinności.

W porównaniu z dotychczasowym modelem przeprojektowany został układ kierowniczy. Ten teraz jest bardziej bezpośredni i sztywniejszy. Wprowadzone zmiany przekładają się na lepszą reakcję i większą ilość informacji zwrotnych, dostarczanych podczas jazdy.

Wspomniany wyżej układ skrętnej tylnej osi oferowany jest jako opcja w połączeniu z napędem quattro. Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają się o pięć stopni w kierunku przeciwnym do kół przednich. Dzięki temu samochód jest bardziej zwinny w ruchu miejskim i na ciasnych zakrętach, a promień skrętu zmniejsza się nawet o jeden metr. Przy średnich i wyższych prędkościach tylne koła skręcają się w tym samym kierunku, co przednie. Zwiększa to stabilność i precyzję prowadzenia.

Dużo miejsca dla pasażerów, dużo miejsca na bagaż

Wnętrze nowego Audi A6 Avant nie jest żadną niespodzianką, podobnie zresztą jak stylistyka nadwozia, bo jest praktycznie takie samo jak w Audi A6 z napędem elektrycznym. To oznacza, że kierowca i pasażerowie mogą cieszyć się przestronną kabiną z dużą ilością miejsca zarówno dla podróżujących, jak i ich bagażu (do 503 l w zależności od wybranego silnika przy podniesionych oparciach, do 1534 l po złożeniu oparć).

Nowoczesny charakter jest także zasługą dużych wyświetlaczy. Tuż za kierownicą znajdziemy wirtualny kokpit Audi o przekątnej 11,9 cala. Z kolei w centralnej części umieszczono 14,5-calowy wyświetlacz dotykowy MMI. Zastosowany system pozwala wynieść możliwości personalizacji na nowy poziom. Dotyczy to również oświetlenia w kabinie. Uzupełnieniem cyfrowej sceny Audi jest opcjonalny 10,9-calowy wyświetlacz MMI wbudowany w deskę rozdzielczą przed przednim fotelem pasażera.

Audi A6 Avant (2025)
Audi A6 Avant (2025)Audi

Nowe Audi A6 Avant w sprzedaży od połowy marca 2025 r.

Wrażenie przestronności potęguje regulowany panoramiczny szklany dach. Akcentem przywodzącym na myśl klasę premium jest także system audio z dźwiękiem 3D firmy Bang & Olufsen. Funkcjonalnym udogodnieniem są także głośniki w przednich zagłówkach, które zapewniają spersonalizowaną przyjemność słuchania. Komfort podczas podróży zwiększa również opcjonalna czterostrefowa klimatyzacja.

Nowe Audi A6 Avant będzie budowane w fabryce w Neckarsulm, czyli tam, gdzie zjeżdżali z linii produkcyjnej również jego poprzednicy. Zamówienia na nowość z Ingolstadt można składać od połowy marca 2025 r. Najtańszy model z podstawowym silnikiem benzynowym będzie kosztowało od 58 tys. euro. Na model z silnikiem 2.0 TDI z technologią MHEV plus trzeba będą wydać niemal 62 tys. euro. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom pod koniec maja br.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji