Auto Świat Wiadomości Premiery Widziałem z bliska nowe BMW X3. Producent twierdzi, że to nie jest SUV

Widziałem z bliska nowe BMW X3. Producent twierdzi, że to nie jest SUV

Oto całkowicie nowe, zapowiadane już od dłuższego czasu, BMW X3: auto jest nieco niższe od poprzednika, za to szersze i dłuższe. Choć boczną linią nadwozia BMW X3 czwartej generacji wyraźnie nawiązuje do modelu, który żegnamy, to jednak jest to zupełnie inny samochód, auto o zupełnie innej stylistyce. Co ciekawe, nie jest to SUV – tak przynajmniej twierdzi producent.

Widziałem z bliska nowe BMW X3BMW
  • Oto zupełnie nowe BMW X3 – jeszcze większe od poprzednika
  • Choć linia boczna czytelnie nawiązuje do starego X3, to jednak koncepcja stylistyczna jest zupełnie nowa
  • Nowe BMW korzysta z najnowocześniejszej elektroniki wspomagającej kierowcę
  • We wnętrzu zastosowano dużo materiałów pochodzących z recyklingu

Te nowe BMW X3 miałem okazję zobaczyć już kilka tygodni temu, zaglądałem do środka, wiele razy obchodziłem je z zewnątrz, ale dopiero teraz, przeglądając materiały producenta, zorientowałem się, że jest to przedstawiciel segmentu SAV. Dobrze widzicie: SAV, nie SUV. Według BMW rozwinięcie tego skrótu to Sports Activity Vehicle w odróżnieniu od Sport Utility Vehicle (SUV). Przyznam, że ta nienowa już nazwa "nowej" klasy pojazdów nie do końca do mnie przemawia, po prostu nie widzę różnicy (chyba chodzi o to, że SAV jest mniej terenowy, a bardziej szosowy?), natomiast jeśli chodzi o różnicę pomiędzy nowym X3 a starym X3, to cóż – jest to rzeczywiście zupełnie nowy model.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z każdej strony widać, że to BMW. Ale jakby inne

Z zewnątrz auto sprawia wrażenie monolitu – płaszczyzny są wygładzone, auto wydaje się jeszcze potężniejsze, niż jest w istocie. Nowe X3 to duży samochód, ale wydaje się… jeszcze większy. W rzeczywistości nowy model jest nieco większy niż stare X3: nadwozie jest dłuższe o 34 mm (ma 4755 mm), jest też szersze o 29 mm (ma 1920 mm) i niższe (o 25 mm do 1660 mm). Rozstaw osi w zasadzie się nie zmienił i wynosi 2865 mm.

W przypadku kolejnych modeli BMW tematem, który rozgrzewa (a często i dzieli) fanów marki jest grill: jest duży (ale przecież mógłby być większy), jest oświetlony – podłużne LED-owe linie okalają dwa główne elementy "nerki". Charakterystyczne są też reflektory (światła Matrix, niestety, nie są standardem we wszystkich wersjach).

W porównaniu do poprzednika urósł też bagażnik – wzdłuż i wszerz. W zależności od wersji napędu ma on teraz pojemność większą o 10-20 litrów – wynosi ona 560-670 l. Tylna kanapa standardowo dzieli się w proporcjach 40:20:40, po jej złożeniu uzyskujemy 1600-1700 l przestrzeni bagażowej.

Auto może pociągnąć – w zależności od wersji – przyczepę o masie do 2500 kg.

Elektronika i materiały z recyklingu – czyli zgodnie z trendami

Wnętrze nowego BMW X3
Wnętrze nowego BMW X3Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

We wnętrzu zwracają uwagę zupełnie nowe, jak na BMW, materiały – dotyczy to zarówno deski rozdzielczej, jak i tapicerki. Można więc mieć standardową tapicerkę w 100 proc. zrobioną z przerobionych butelek PET, można mieć tapicerkę o wyglądzie skóry (wygląda jak skóra, pachnie jak skóra) albo inną. Moją uwagę zwróciło bardzo charakterystyczne wykończenie deski rozdzielczej ze sztucznego materiału o głębokiej teksturze. Nie jest obowiązkowe, z pewnością jest ciekawe. Z punktu widzenia stylistów niezwykle istotnym elementem kształtującym wygląd i nastrój wnętrza jest oświetlenie. Zresztą zobaczcie sami.

Specyficzny materiał wykończeniowy deski rozdzielczej w BMW X3 (2024)
Specyficzny materiał wykończeniowy deski rozdzielczej w BMW X3 (2024)Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Zwraca uwagę bardzo mała liczba fizycznych przycisków: rządzą przyciski dotykowe, ekran dotykowy, gładziki… w jakim stopniu jest to wygodne, nie sposób ocenić bez jazdy próbnej.

SAV BMW z dieslem? Ależ tak!

Nabywcy nowego BMW X3 będą mogli wybierać wśród silników benzynowych (cztero— i sześcio— cylindrowych, będą mogli też kupić X3 wyposażone w napęd hybrydowy Plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym 75-86 km.

Nowe BMW X3 (2024) – elementy sterowania
Nowe BMW X3 (2024) – elementy sterowaniaŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Producent chwali się wyposażeniem nowego modelu w szereg funkcji pozwalających na półautomatyczną jazdę oraz parkowanie, z czego znaczna część będzie dostępna w standardzie. Ciekawostka: za pomocą smartfona będzie można wyjechać autem z przestrzeni parkingowej, sterując nim z odległości do 200 m.

W Europie oraz w USA auto będzie dostępne w trzecim kwartale tego roku, na wielu innych rynkach pojawi się na początku 2025 r. Niektóre opcje (w tym 6-cylindrowy diesel) pojawią się w połowie przyszłego roku.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków