- Oto zupełnie nowe BMW X3 – jeszcze większe od poprzednika
- Choć linia boczna czytelnie nawiązuje do starego X3, to jednak koncepcja stylistyczna jest zupełnie nowa
- Nowe BMW korzysta z najnowocześniejszej elektroniki wspomagającej kierowcę
- We wnętrzu zastosowano dużo materiałów pochodzących z recyklingu
Te nowe BMW X3 miałem okazję zobaczyć już kilka tygodni temu, zaglądałem do środka, wiele razy obchodziłem je z zewnątrz, ale dopiero teraz, przeglądając materiały producenta, zorientowałem się, że jest to przedstawiciel segmentu SAV. Dobrze widzicie: SAV, nie SUV. Według BMW rozwinięcie tego skrótu to Sports Activity Vehicle w odróżnieniu od Sport Utility Vehicle (SUV). Przyznam, że ta nienowa już nazwa "nowej" klasy pojazdów nie do końca do mnie przemawia, po prostu nie widzę różnicy (chyba chodzi o to, że SAV jest mniej terenowy, a bardziej szosowy?), natomiast jeśli chodzi o różnicę pomiędzy nowym X3 a starym X3, to cóż – jest to rzeczywiście zupełnie nowy model.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Fiat w końcu pokazał nowego SUV-a. Nazywa się Grande Panda i nawiązuje do pierwszej Pandy z lat 80.
Z każdej strony widać, że to BMW. Ale jakby inne
Z zewnątrz auto sprawia wrażenie monolitu – płaszczyzny są wygładzone, auto wydaje się jeszcze potężniejsze, niż jest w istocie. Nowe X3 to duży samochód, ale wydaje się… jeszcze większy. W rzeczywistości nowy model jest nieco większy niż stare X3: nadwozie jest dłuższe o 34 mm (ma 4755 mm), jest też szersze o 29 mm (ma 1920 mm) i niższe (o 25 mm do 1660 mm). Rozstaw osi w zasadzie się nie zmienił i wynosi 2865 mm.
W przypadku kolejnych modeli BMW tematem, który rozgrzewa (a często i dzieli) fanów marki jest grill: jest duży (ale przecież mógłby być większy), jest oświetlony – podłużne LED-owe linie okalają dwa główne elementy "nerki". Charakterystyczne są też reflektory (światła Matrix, niestety, nie są standardem we wszystkich wersjach).
W porównaniu do poprzednika urósł też bagażnik – wzdłuż i wszerz. W zależności od wersji napędu ma on teraz pojemność większą o 10-20 litrów – wynosi ona 560-670 l. Tylna kanapa standardowo dzieli się w proporcjach 40:20:40, po jej złożeniu uzyskujemy 1600-1700 l przestrzeni bagażowej.
Auto może pociągnąć – w zależności od wersji – przyczepę o masie do 2500 kg.
Elektronika i materiały z recyklingu – czyli zgodnie z trendami
We wnętrzu zwracają uwagę zupełnie nowe, jak na BMW, materiały – dotyczy to zarówno deski rozdzielczej, jak i tapicerki. Można więc mieć standardową tapicerkę w 100 proc. zrobioną z przerobionych butelek PET, można mieć tapicerkę o wyglądzie skóry (wygląda jak skóra, pachnie jak skóra) albo inną. Moją uwagę zwróciło bardzo charakterystyczne wykończenie deski rozdzielczej ze sztucznego materiału o głębokiej teksturze. Nie jest obowiązkowe, z pewnością jest ciekawe. Z punktu widzenia stylistów niezwykle istotnym elementem kształtującym wygląd i nastrój wnętrza jest oświetlenie. Zresztą zobaczcie sami.
Zwraca uwagę bardzo mała liczba fizycznych przycisków: rządzą przyciski dotykowe, ekran dotykowy, gładziki… w jakim stopniu jest to wygodne, nie sposób ocenić bez jazdy próbnej.
- Przeczytaj także: Dwie tajemnicze marki z Chin oficjalnie w Polsce. Widziałem modele Omoda 5 i Jaecoo 7
SAV BMW z dieslem? Ależ tak!
Nabywcy nowego BMW X3 będą mogli wybierać wśród silników benzynowych (cztero— i sześcio— cylindrowych, będą mogli też kupić X3 wyposażone w napęd hybrydowy Plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym 75-86 km.
Producent chwali się wyposażeniem nowego modelu w szereg funkcji pozwalających na półautomatyczną jazdę oraz parkowanie, z czego znaczna część będzie dostępna w standardzie. Ciekawostka: za pomocą smartfona będzie można wyjechać autem z przestrzeni parkingowej, sterując nim z odległości do 200 m.
W Europie oraz w USA auto będzie dostępne w trzecim kwartale tego roku, na wielu innych rynkach pojawi się na początku 2025 r. Niektóre opcje (w tym 6-cylindrowy diesel) pojawią się w połowie przyszłego roku.