• W ST są grubsze stabilizatory, 40 proc. sztywniejsza tylna belka i lepsze hamulce
  • 1,5-litrowy Ecoboost dysponuje momentem obrotowym 320 Nm i spala 6,9 l/100 km
  • Mimo sportowych walorów ST pozostaje nadal praktycznym crossoverem

Dotychczas fani sportowej jazdy mogli zamawiać Pumę tylko w wersji ST Line. Auto wyróżniało się kilkoma wizualnymi sportowymi detalami, obniżonym (o 10 mm) i utwardzonym zawieszeniem oraz 155-konnym silnikiem, który pozwalał uzyskać „setkę” w 9 s. Samochód przykuwał uwagę wyglądem i dawał frajdę z dynamicznej jazdy po zakrętach. Ale prawdziwych entuzjastów samochodowych przyjemności nie zadowolą półśrodki dlatego za Pumę wzięli się spece z Ford Performance i zbudowali sportową wersję ST. Pod maskę trafił znany z Fiesty ST 1,5-litrowy doładowany benzyniak Ecoboost o mocy 200 KM, który pozwala rozpędzić się ważącemu 1358 kg autu od 0 do 100 km/h w 6,7 s oraz gnać na torze z prędkością maksymalną 220 km/h. Dysponujący 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego silnik współpracuje wyłącznie z manualną, 6-stopniową przekładnią.

O pewne prowadzenie przy dużych prędkościach i wysoką stabilność na zakrętach dbają o 40 proc. sztywniejsza tylna belka wyposażona w sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania, grubsze stabilizatory na obu osiach oraz zmienione przełożenie i siła wspomagania w układzie kierowniczym (o 25 procent bardziej bezpośrednie niż w wersji standardowej Pumie). Nie zapomniano także o bezpieczeństwie, dlatego Pumę ST wyposażono w bardziej wydajne hamulce oraz sportowe ogumienie Michelin Pilot Sport 4S osadzone na 19-calowych felgach.

Kierowca sportowej Pumy, korzystając z czterech trybów jazdy, może zmieniać charakter samochodu w zależności od potrzeb i upodobań. Do wyboru są: normalny, sportowy i ekologiczny (po raz pierwszy zastosowany w samochodach ST) oraz najbardziej ekstremalny torowy. W ostatnim podzespoły Pumy ST są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół, aby uzyskać maksimum sportowych wrażeń. Ponad to układ kontroli trakcji i stabilności można ustawić w jednym z trzech programów pozwalających na pełną kontrolę systemu, tryb poślizgu z ograniczoną interwencją oraz pełną dezaktywacją systemu.

Nowy Ford Puma ST - optymalny start za dopłatą

Dla fanów ekstremalnych sportowych wrażeń inżynierowie z Ford Performance proponują dodatkowo (za dopłatą) pakiet zawierający mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD, układ optymalnego startu Launch Control oraz sportowy wskaźnik momentu zmiany biegów.

Dla Pumy ST zarezerwowano 5 charakterystycznych lakierów tym prezentowany na zdjęciach zielony. Nadwozie ma wiele detali pokrytych czarnym kolorem w tym dach. Znakami rozpoznawczymi są nowe zderzaki, spoilery oraz aluminiowe felgi ST zarezerowane tylko dla tego modelu. We wnętrzu sportowe wyróżniki to fotele Recaro, spłaszczona u dołu kierownica ST oraz przeszycia szarą nicią, które znajdziemy na elementach skórzanych.

Nowy Ford Puma ST – sportowy, ale nadal funkcjonalny

Choć wersja ST kierowana jest dla osób poszukujących silnych sportowych wrażeń samochód zachowuje wysoką codzienną praktyczność jaka cechuję klasyczną Pumę. Mamy więc do dyspozycji typową dla miejskich crossoverów przestronną kabinę oraz pojemny 456-litrowy bagażnik z innowacyjnym pojemnikiem podpodłogowym MegaBox o poj. 80 l. Do dyspozycji są także nowoczesne multimedia Ford Sync 3 ze sterowaniem głosowym świetnie współpracujące ze smartfonami oraz liczne systemy asystujące w tym tempomat adaptacyjny z systemem rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i systemem utrzymania na pasie ruchu oraz układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu.

W momencie publikacji artykułu importer Forda w Polsce nie podał cen Pumy ST. Zapowiedział jedynie, że będzie oscylowała między Fiestą ST a Focusem ST.

Ford Puma ST - dane techniczne

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz. R3/12
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Poj. skok. silnika benz. (cm3) 1497
Moc silnika benz. (KM/obr./min) 200/6000
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min) 320/2500-3500
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Dł./szer./wysokość (mm) 4226/1805/1533
Rozstaw osi (mm) 2588
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) 456-1216/45
Masa własna (kg) 1700
Cena (zł) bd.
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,9 l/100 km (WLTP)
Emisja CO2 155 g/km