• rasowe GTI w wydaniu Forda z 280-konnym silnikiem przyspiesza 0-100 km/h w 5,7 s
  • nabywcy Focusa ST mają do wyboru hatchbacka lub kombi oraz dwie wersje wyposażeniowe
  • pakiet Performance oferuje Launch Control, tryb torowy i podbijanie obrotów przy redukcji

Od kompaktu klasy GTI oczekujemy nie tylko ponadprzeciętnych osiągów, czy sportowego prowadzenia, ale także codziennej funkcjonalności. Wiele aut na rynku spełnia te kryteria (Honda Civic Type-R, Hyundai i30 N, Renault Megane RS, Peugeot 308 GTi, VW Golf GTI), ale nie każde z nich wywiązuje się ze wspomnianych zadań w 100 procentach. Czwarta generacja Focusa ST podobnie, co wcale nie jest wadą, ale po kolei...

Ford Focus ST – więcej o 30 KM

Pod maską testowego Focusa pracował 2,3-litrowy, czterocylindrowy Ecoboost. W porównaniu z poprzednikiem (2.0/250 KM) dysponuje wyższą o 30 KM mocą. Nowa jednostka pozwala rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 5,7 s (poprzednik 6,5 s) co jest oczywiście świetnym wynikiem. Nam jednak w teście nie udało się uzyskać tak dobrego przyspieszenia, bowiem auto wyposażone w zimowe ogumienie rozpędzało się do od zera do 100 km/h „aż” w 6,6 s. Próbowaliśmy poprawić ten wynik wykorzystując – dostępny wraz z pakietem Performance – system Launch Control, ale wcale nie poprawił wyniku uzyskanego bez pomocy elektroniki (6,7 s).

Niezależnie od wyników pomiarów nowy silnik Focusa ST imponował błyskawiczną reakcją na gaz, rasowym dźwiękiem czy pojawiającym się podczas redukcji automatycznym „podbijaniem obrotów”. Focus ST otrzymał nowatorskie rozwiązanie, pozwalające zmniejszać zwłokę charakterystyczną dla pracy turbosprężarki. Poruszając się w sportowym lub torowym trybie jazdy, gdy zdejmiemy nogę z pedału gazu następuje automatyczne otwarcie przepustnicy, po to by wyeliminować opóźnioną reakcję doładowania w sytuacji, gdy prowadzący zechce ponownie mocno wcisnąć gaz. Inną ciekawostką zastosowaną w silniku 2.3 Ecoboost połączonym z manualną skrzynią biegów jest funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów podczas redukcji biegów. Oprócz walorów słuchowych w postaci tzw. międzygazu funkcja ta skutecznie eliminuje szarpania w układzie napędowym, zwiększając trwałość skrzyni biegów i sprzęgła. Dostępna wraz układem Launch Control wchodzi w skład pakietu Performance (dopłata w wersji ST3 1700 zł).

Ford Focus ST – dużo nowinek pod maską

W nowym Focusie ST także zastosowano po raz pierwszy elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu (eLSD), który poprawia stabilność i zapewnia lepsze trzymanie na zakrętach. Sterowanie elektroniczne zapobiegawczo uruchomia blokadę przedniego dyferencjału za nim nastąpi uślizg jednego z kół napędzanej osi. Dzięki temu następuje szybsza reakcja niż w przypadku klasycznej blokady dyferencjału. Trzeba przyznać, że eLSD działa skutecznie, ale w sytuacji, gdy wybierzemy tryb torowej jazdy (dezaktywuje TSC i ESP) i zechcemy gwałtownie ruszyć to sprawia, że obydwa napędzane koła wpadają w poślizg. Po prostu 2,3-litrowy Ecoboost na gorzej przyczepnym chłodnym asfalcie (temp. powietrza plus 3 st. Celsjusza) i zimowym ogumieniu nie był w stanie przenieść tak dużej nadwyżki mocy (280 KM) i momentu obrotowego (400 Nm). W takich warunkach lepiej zaufać elektronicznym wspomagaczom (ESP, TCS) lub skorzystać z programu szybkiego startu Launch Control.

Najnowszy Focus ST po raz pierwszy oferuje możliwość wyboru kilku trybów jazdy, które pozwalają dostosować ustawienia poszczególnych podzespołów do aktualnych warunków drogowych lub do preferowanego stylu jazdy. Zmiany ustawień dotyczą: elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego, regulacji tłumienia tylnego zawieszenia, wspomagania układu kierowniczego, a także ustawień przepustnicy, modulowania odgłosów wydechu, sterowania klimatyzacją czy układem ESP. Przełącznikiem Mode na kierownicy możemy wybrać jeden z czterech trybów jazdy: Śliska Nawierzchnia, Normalny, Sportowy i Torowy. Różnice w działaniu pomiędzy poszczególnymi trybami są wyraźne, zwłaszcza emocją budzą dwa ostatnie tryby, które wyraźnie zaostrzają sportowy charakter auta i czynią Focusa ST niemal autem wyścigowym. Jedyne czego nam brakło w Focusie ST to możliwości samodzielnej konfiguracji działania poszczególnych podzespołów ( trybu Individual), większych różnic w regulacji twardości amortyzacji czy całkowitej dezaktywacji systemu wzmacniania dźwięku silnika i wydechu.

Ford Focus ST – profesjonalne podwozie

Choć Ford zapewnia, że funkcja płynnego tłumienia w zawieszeniu co 2 milisekundy sprawdza parametry zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego oraz hamulców i odpowiednio dostosowuje charakterystykę amortyzacji, zapewniając świetne wysoki komfort jazdy to my nie zgadzamy się z tym ostatnim stwierdzeniem. Obniżone (o 10 mm) i utwardzone (o 20 proc. z przodu i 13 proc. z tyłu) zawieszenie oraz niskoprofilowe ogumienie (235/35 R 19) nie sprzyjają komfortowej amortyzacji. Niezależnie od wybranego trybu jazdy zawsze jest twardo i kierowca oraz pasażerowie odczuwają każdą, nawet najdrobniejszą nierówność asfaltu. I właśnie taka charakterystyka zawieszenia wyróżnia Focusa ST względem innych kompaktowych GTI. Z jednej strony w codziennej jeździe może powodować dyskomfort, z drugiej – sprawia, że samochód w sportowej jeździe zachowuje się wręcz wzorowo. Przy gwałtownej zmianie kierunku jazdy nadwozie prawie się nie wychyla, pozostaje pod pełną kontrolą i obca jest mu nadsterowność. W sportowej jeździe docenimy także precyzję oraz błyskawiczne reakcje elektrycznie wspomaganego układu kierowniczego (o 15 procent szybsze niż w standardowych wersjach Focusa), który wymaga zaledwie dwóch obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami.

Wrażenie robią także hamulce, są nie tylko są skuteczne, odporne na rozgrzanie, ale także imponują sposobem sterowania siłą hamowania zwłaszcza w ekstremalnej sportowej jeździe. To zasługa większych tarcz hamulcowych (z przodu 330 x 27 mm, z tyłu 302 x 11 mm), podwójnych zacisków z przednich (czerwone z pakietem Performance) oraz elektrycznie sterowanej pompie hamulcowej.

Ford Focus ST – funkcjonalne wnętrze

Nadwozie usportowionej wersji z kilkoma zmianami oparte jest na klasycznym 5-drzwiowym Focusie hatchback. Z przodu ze względu na konieczność lepszego chłodzenia silnika są lekko zmienione kształty wlotów powietrza. Większy tylny spojler ustawiono pod bardziej stromym kątem, dzięki czemu zwiększono siłę docisku nadwozia do drogi. Znakiem rozpoznawczym Focusa ST jest także charakterystyczny pomarańczowy lakier (Orange Fury), 19-calowe felgi aluminiowe (Magnetite Matt) oraz dwie końcówki wydechu rozmieszczone na dyfuzorze.

O sportową atmosferę w Focusie ST dbają: gruba i spłaszczona w dolnej części kierownica, doskonale wyprofilowane fotele Recaro, aluminiowe nakładki na pedały i uchwyt dźwigni biegów. W nowym modelu wskaźniki ciśnienia doładowania, ciśnienia oleju i temperatury oleju są teraz wyświetlane cyfrowo na monitorze komputera pokładowego.

Ilość miejsca w usportowionym ST jest taka sama jak w klasycznych wersjach. Nikt nie będzie narzekał więc na brak przestrzeni niezależnie czy podróżuje z przodu czy z tyłu. Także ilość miejsca w bagażniku jest identyczna i w wersji z zestawem naprawczym wynosi 375 l (w z kołem dojazdowym 341 l).

Ford Focus ST – podsumowanie

Focus ST w wersji ST3 z pakietem Performance nie jest klasycznym GTI, czyli autem uniwersalnym doskonale sprawdzającym się zarówno w codziennej eksploatacji jak i podczas sportowej jazdy. Owszem pod względem przestronności wnętrza nie różni się od pozostałych wersji, ale ze względu na sportowe zawieszenie, niewielki prześwit, niskoprofilowe ogumienie nie jest wygodnym środkiem do codziennego użytkowania. Jest za to bezkompromisowym sportowcem, który precyzją kierowania, pewnością prowadzenia, osiągami i rasowym dźwiękiem zadowoli każdego kierowcę mającego choć odrobinę benzyny we krwi.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s
0-100 km/h 6,6 s
0-130/0-160 km/h 9,6/13,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 4./5. bieg 3,9/5,6 s
80-120 km/h 5./6. bieg 5,4/7,1 s
Masa własna/ładowność (dane producenta) 1508/492 kg
Rozdział masy (przód/tył) bd.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,6/11,6
Hamow. ze 100 km/h zimne 41,9 m (opony zimowe)
gorące 41,9 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 db (A)
przy 100 km/h 64 db (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 9,0 l/100 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory turbo benz. R4
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 2261
Moc maks. (KM/obr./min) 280/5500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 420/3000-4000
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 5,7/250
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 7,9
Emisja CO2 (g/km)/norma 179/Euro 6d-Temp ISC
Skrzynia biegów/napęd man. 6/na przednie koła
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 341/1320 (koło dojazdowe), 375-1354 (zestaw naprawczy)/52
Maks. masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1600/750
Marka i model opon test. auta Dunlop SP Winter Sport 3D
235/35 R 19 235/35 R 19

Wyposażenie

Asystent parkowania 2 z funkcją wspomagania wyjazdu z parkingu (Active Park Assist 2 + Park-Out Assist) S
Tempomat adaptacyjny (ACC) z systemem Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości (Speed Sign Recognition) i systemem utrzymania na środku pasa ruchu (Lane Centering) S
Reflektory adaptacyjne Full LED z systemem doświetlania przewidywanych zakrętów oraz dostosowania oświetlenia do znaków. S
Ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu S
Szerokokątna kamera cofania S
System monitorowania martwego pola widzenia w lusterku (BLIS) S
System ostrzegający przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania (Cross Traffic Alert) S
Wykrywanie odległości do pojazdu poprzedzającego (Distance Alert) S
System monitorowania koncentracji kierowcy (Driver Alert) S
System aktywnie pomagający uniknąć zderzenia poprzez ominięcie przeszkody (Evasive Steering Assist) S
System ostrzegający o kolizji czołowej (Forward Collision Warning) S
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu S
System automatycznego sterowania światłami drogowymi (Auto High Beam) S
Wyświetlacz przezierny (Head-up Display) S
 Układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA) S
Inteligentny tempomat S
Lane Keeping Alert - system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu S
System rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Signe Recognition) S
System audio premium B&O S
Podgrzewana kierownica/ładowanie indukcyjne smartfonu S/S
Panoramiczny otwierany dach szklany S
Podgrzewana kierownica

Ceny/gwarancje

Cena podst. testowanej wersji 144 700 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądy co 20 tys. km/rok
Cena testowanego auta 174 650 zł