- Dla wielu klientów nowy Mercedes GLA może okazać się początkiem przygody z SUV-ami marki
- Długość auta zmniejszyła się o 14 mm, ale za to szerokość zwiększono o 30 mm, aż o 104 mm wysokość
- Silniki o mocach od 163 do nawet 421 KM. W planach hybryda plug-in
Pierwsza generacja kompaktowego SUV-a GLA, produkowana od 2014 roku, okazała się rynkowym przebojem Mercedesa. Dotychczas klientom dostarczono już ponad milion egzemplarzy modelu i koncern nie ukrywa, że liczy na co najmniej podobne – o ile nie większe – zainteresowanie następcą. Tym bardziej że poza Europą będzie on oferowany również w Ameryce oraz na rynku chińskim, na którym zresztą została zlokalizowana jedna z trzech fabryk produkujących GLA (poza Pekinem to także Rastatt w Niemczech i Hambach we Francji). W ciągu całego cyklu produkcyjnego GLA ma szansę stać się jednym z najpopularniejszych kompaktowych modeli marki, ustępując w tym zakresie jedynie klasie A. Mercedes podkreśla też, że bycie podstawowym SUV-em w ofercie dla wielu może okazać się początkiem przygody z SUV-ami marki. Jaka jest zatem druga generacja GLA?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowy Mercedes GLA - zgrabna forma
Pod względem stylistyki stanowi ewolucję rozwiązań znanych z poprzednika, ale dzięki wyrazistszym liniom nadwozia i agresywniej narysowanemu pasowi przedniemu sprawia wrażenie doroślejszego i bardziej „suvowego” samochodu. Długość auta zmniejszyła się o 14 mm, ale za to szerokość zwiększono o 30 mm, aż o 104 mm wysokość i o 9 mm (do 143 mm) prześwit. O 30 mm wydłużono także rozstaw osi oraz o 46 mm rozstaw kół z przodu i z tyłu. Krótkie zwisy nadwozia, do tego alufelgi w rozmiarze od 17 do nawet 20 cali i tylny spoiler dachowy w połączeniu z dużymi wlotami powietrza w przednim zderzaku oraz dyfuzorze pod tylnym podkreślają dynamiczny charakter nowego GLA, które chwali się także niskim jak na ten segment współczynnikiem oporu powietrza Cd=0,28. Zmiana wymiarów nadwozia przyniosła wyraźną poprawę przestronności wnętrza. Na wysokości ramion pasażerowie mają dodatkowe 28 mm przestrzeni z przodu i 43 mm z tyłu. Aż 116 mm przybyło na nogi pasażerów siedzących w drugim rzędzie. O ile jednak nad głowami kierowcy i pasażera miejsca jest więcej o 22 mm, o tyle już z tyłu ta przestrzeń zmniejszyła się minimalnie, bo o 6 mm. O 14 l, do 435 l, powiększono pojemność bagażnika. Co ważne, tylną kanapę da się przesuwać wzdłużnie o 140 mm oraz regulować kąt pochylenia jej oparć, by w ten sposób dopasować przestrzeń ładunkową lub dla pasażerów do bieżących potrzeb. Oparcia można też składać w stosunku 40:20:40.
Nowy Mercedes GLA - hi-tech i mocne silniki
Kokpit niemal w całości zaadaptowano z nowej klasy A. Utrzymany jest w stylu hi-tech i w topowych wersjach wyróżnia się dwoma ekranami o przekątnej 10,25 cala każdy i najnowszą odsłoną multimedialnego systemu MBUX. W bazowych wersjach do dyspozycji będą dwa ekrany 7-calowe. W wyposażeniu nowego GLA, w zależności od wersji, znajdą się m.in. system aktywnego wspomagania hamowania, który w wielu sytuacjach będzie w stanie autonomicznie zahamować, by zapobiec kolizji lub zmniejszyć jej skutki, asystent skrętu, system ostrzegania przy wysiadaniu i ostrzegania o pieszych, a także kompleksowa kontrola komfortu Energizing. Modele 4MATIC standardowo otrzymają pakiet Off-Road Engineering Package, w skład którego wchodzą: specjalna funkcja oświetlenia terenowego z reflektorami Multi-beam LED, dodatkowy offroadowy tryb jazdy, animacje parametrów terenowych, wyświetlane na środkowym ekranie, a także regulacja prędkości zjazdu (w zakresie 2-18 km/h). W wersjach z napędem na cztery koła podczas jazdy w trybach Eco lub Comfort moment będzie rozdzielany w stosunku 80:20 (przód:tył), w trybie Sport – odpowiednio 70:30, a w terenowym – 50:50. Paleta jednostek napędowych obejmie 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, znane m.in. z klas A i B, w tym bazowy w GLA 200, który ma pojemność 1,33 l i osiąga moc 163 KM oraz moment obrotowy 250 Nm. Pozwoli to na przyspieszenie tej wersji do „setki” w 8,7 s i rozpędzenie się do 210 km/h. Średnie spalanie w cyklu NEDC ma wynosić 5,6-5,9 l/100 km. Nie zabraknie również topowych odmian AMG: 35 4MATIC z silnikiem 2.0 o mocy 306 KM (0-100 km/h w 5,1 s i v maks. 250 km/h) oraz 45 S 4MATIC z 2-litrową jednostką 421-konną. W planach jest także hybryda plug-in, oferująca 60-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym.
Nowy Mercedes GLA - naszym zdaniem
Mercedes GLA w drugiej odsłonie robi dobre pierwsze wrażenie. To zgrabne i nowoczesne auto, które – podobnie jak poprzednik – ma wszelkie atuty, by cieszyć się dużą popularnością w segmencie kompaktowych SUV-ów klasy premium, tym bardziej że zaoferuje szeroki wybór wersji wyposażeniowych i napędowych. Pewnie nie będzie tanio, ale konkurenci, tacy jak Audi Q2 czy BMW X1 lub X2, również wysoko się cenią.
Galeria zdjęć
Pionowo ustawiony grill, przetłoczenia na masce, krótkie zwisy i osłony nadkoli podkreślają terenowy charakter modelu. Jego wymiary to: 4410/1834/1611 mm (dł./szer./wys.)
Dynamiczny, zadziorny, spójny. Takie określenia najlepiej definiują styl nowego GLA. Na zdjęciach: wersja Edition One
Dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala każdy znajdziecie w wyższych wersjach wyposażeniowych. Podobnie jak w innych autach marki, jakość materiałów i liczba wariantów wyposażenia oraz opcji nie powinny budzić zastrzeżeń
Dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala każdy znajdziecie w wyższych wersjach wyposażeniowych. Podobnie jak w innych autach marki, jakość materiałów i liczba wariantów wyposażenia oraz opcji nie powinny budzić zastrzeżeń
W standardowym wyposażeniu podłoga bagażnika ma regulację wysokości
Ledowe tylne lampy zwracają uwagę trójwymiarową grafiką
Kierowca i pasażer siedzą w nowym GLA wyżej niż w poprzedniku. Poprawiono także widoczność
W zawieszeniu GLA zastosowano z przodu kolumny MacPhersona z wahaczami poprzecznymi, a z tyłu – oś czterodrążkową