"W ramach naszej obecności we Frankfurcie prezentujemy na forum światowym aż pięć premier" - powiedział Hyoung-Keun Lee, prezes zarządu Kia Motors Corporation - "Mimo obecnego kryzysu ekonomicznego Kia utrzymała zaufanie klientów, dzięki czemu byliśmy w stanie powiększyć nasz udział na wielu rynkach międzynarodowych. Jestem przekonany, iż w przyszłym roku nowa Venga, nowy cee’d i nowe Sorento sprzyjać będą dalszemu wzrostowi sprzedaży, zdobywając coraz więcej klientów dla naszej marki w całej Europie."

Przestronna Kia Venga

Nowy hatchback Kia segmentu B ma niespotykany w swej klasie rozstaw osi (2615 mm), a jego wysokość 1600 mm pozwala do maksimum powiększyć objętość wnętrza. Dzięki przemyślanej konstrukcji, wnętrze Vengi ma wielkość spotykaną w autach klasy kompaktowej - przy wymiarach nadwozia typowych dla segmentu B.

Kia Venga Foto: Onet
Kia Venga

Zaprojektowany od początku w Europie i tam też produkowany, nowy hatchback Kia posiada dzieloną w stosunku 60/40 i przesuwaną kanapę tylną, którą można składać płasko w podłodze dla zwiększenia pojemności bagażowej. Do wybranych odmian modelowych oferowane będzie także uchylne i odsuwane, panoramiczne okno dachowe ze szkła.

Wszystkie silniki gamy Venga spełniają wymogi normy czystości spalin Euro 5 i dostępne będą z opcjonalnym systemem obniżającym zużycie paliwa ISG (technologia Idle Stop & Go). Do napędu nowego modelu Kii posłużą m.in. jednostki napędowe znane z Soula i cee’da. Dwie mają 1,6 litra pojemności, benzynowa osiąga moc 126KM, a wysokoprężna rozwija moc większą o 2KM. Ponadto w ofercie będą także dwie mniejsze jednostki napędowe o pojemności 1,4 litra - benzynowa o mocy 90KM oraz zupełnie nowy diesel w dwóch wariantach mocy - 75 i 90KM.

Zmodernizowana gama Kia cee’d

cee’d FL wyróżnia się nowym kształtem i ciemną oprawą reflektorów projekcyjnych, oraz zderzakiem i pokrywą silnika. Nowością są także nowe lampy przeciwmgielne. Elementem rozpoznawczym odświeżonego cee’da jest jednak przede wszystkim, zgodny z nową linią aut marki Kia, wlot powietrza ze specyficznym chromowanym obramowaniem.

Z tyłu delikatnie przeprojektowano klosze świateł i zderzak. Nowe tylne lampy przypominają teraz swoim wyglądem te wykonane w technologii LED.

Kia cee'd po face liftingu Foto: Onet
Kia cee'd po face liftingu

Nowością są lusterka zewnętrzne ze zintegrowanymi kierunkowskazami i nowa stylistyka felg. We wnętrzu znajdziemy subtelnie zmienioną konsolę centralną, zupełnie nową, 4-ramienną, wielofunkcyjną kierownicę w sportowym stylu wykonaną z wysokiej jakości materiału, nowy, sportowy, krótki drążek zmiany biegów z wygodnym przyciskiem pozwalającym na załączenie wstecznego biegu, powiększony schowek w konsoli centralnej oraz przeprojektowane zegary z czerwonym (zamiast pomarańczowego) podświetleniem.

Oprócz zmian w stylistyce nadwozia (hatchback/sw) oraz wnętrza (wszystkie 3 wersje nadwoziowe), na uwagę zasługują nowoczesne systemy i rozwiązania techniczne, które dostępne będą teraz dla nowego cee’da FL: system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC), system podpowiedzi ruchu kierownicy (VSM), system kontroli prędkości ( ogranicznik / tempomat), system optymalnego stylu jazdy, możliwość wykorzystania funkcji bluetooth w połączeniu z systemem audio oraz zestawem głośnomówiącym do telefonu, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna czy 6 biegowa skrzynia biegów dostępna dla 1.6 CRDI.

Oryginalna stylizacja nowej Kia Sorento

Nowy pięcio- lub siedmiomiejscowy SUV Kia Sorento jest dłuższy oraz niższy od swojego poprzednika. Nowa Kia Sorento to "Highline Cruiser" - samochód znacznie bardziej obszerny i luksusowy w środku. Dostępne rozwiązania typu "high-tech" obejmują m.in. podgląd video drogi cofania oraz panoramiczne, szklane okno dachowe.

Konstruktorzy Kia zrezygnowali z ramy nośnej na rzecz konstrukcji samonośnej karoserii typu "monocoque", czego efektem jest obniżenie masy pojazdu o 215 kg i wyższy komfort jazdy. Liczące 4,7 metra długości nadwozie jest również bardziej opływowe - współczynnik oporu aerodynamicznego Cd wynosi zaledwie 0,38.

Preferowaną jednostką napędową w Europie będzie prawdopodobnie nowy diesel o pojemności 2,2 litra i mocy 197 KM, współpracujący z manualną skrzynią sześciobiegową lub nową, sześciostopniową przekładnią automatyczną. Charakterystykę jezdną nowego Sorento zestrojono bardziej pod kątem eksploatacji szosowej - zachowując jednakże tak cenione w poprzednich modelach zdolności do jazdy off-roadowej.

Premiera sub-marki ‘EcoDynamics’ Kia

Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie jest okazją do światowej prezentacji ‘EcoDynamics’ - nowej sub-marki Kia, którą oznaczane będą  pojazdy przyjazne środowisku każdej z linii modelowych Kia - w miarę stopniowego wdrażania innowacyjnych technologii ograniczających zużycie paliwa i emisję spalin.

Wystawiane na IAA 2009 pojazdy serii EcoDynamic posiadają system ISG umożliwiający automatyczne wyłączanie i ponowny rozruch silnika w warunkach intensywnego ruchu miejskiego, energooszczędny system sterujący alternatora, wskaźnik punktu zmiany przełożeń zachęcający do ekonomicznego stylu prowadzenia, a także ogumienie Michelin o niskich oporach toczenia.

Kolejne pojazdy z tej serii wyposażone będą w technologie jeszcze skuteczniej redukujące emisję CO2 i substancji szkodliwych - m.in. zoptymalizowane aerodynamicznie elementy nadwozia, silniki na paliwa alternatywne, wysokowydajne układy przeniesienia napędu oraz hybrydowe, akumulatorowe  i zasilane ogniwami paliwowymi elektryczne zespoły napędowe.

Pomimo swego ekologicznego charakteru samochody Kia EcoDynamics zachowają sportową stylizację i satysfakcjonujące osiągi - nie tracąc atrakcyjności dla osób "młodych duchem". W strefie ‘EcoDynamics’ frankfurckiego IAA 2009 wystawione zostaną trzy nowe modele Kia: Forte LPI Hybrid, Kia cee’d Hybrid i Kia Sorento Hybrid.

Kia Forte LPI Hybrid Sedan

Pokaz samochodu Kia Forte LPI Hybrid w Europie łączy się z zapowiedzią szerokiego programu badawczego "w warunkach rzeczywistych" -  przewidywanego przez Kia na rok 2010. I choć należący do segmentu C sedan Forte nie jest oferowany na Starym Kontynencie - Kia zamierza w przyszłym roku rozpocząć próbną eksploatację floty 36 tych pojazdów na całym obszarze Europy. Będą one dostępne dla mediów w celach testowych oraz stanowić pomoc w ocenie potencjału komercjalizacji hybryd LPI na większą skalę w przyszłości.

Kia Forte LPI Hybrid Foto: Onet
Kia Forte LPI Hybrid

Kia Forte LPI Hybrid sprzedawana już obecnie w Korei posiada zasilaną paliwem LPG, 114-konną jednostkę spalinową o pojemności 1,6 litra, współpracującą z hybrydowym zespołem napędowym, w którego skład wchodzi silnik elektryczny o mocy 15 kW i momencie obrotowym 105 Nm, bateria akumulatorów polimerowych o napięciu 180 V, bezstopniowa skrzynia przekładniowa CVT, oszczędnościowy system ISG oraz system regeneracyjnego hamowania, doładowujący akumulatory prądowe. Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia Cd wynosi zaledwie 0,26, zużycie paliwa 5,6 l/100 km, a emisja CO2 - tylko 99 g/km.

Napęd hybrydowy dla nowej Kia cee’d i nowego Sorento

Po raz pierwszy we Frankfurcie wystawiane są dwa samochody koncepcyjne - nowa Kia cee’d Hybrid oraz nowe Sorento Hybrid. Oba są dziełem europejskiego ośrodka R&D. Pojazdy te zostaną poddane intensywnym testom drogowym na dystansie dziesiątek tysięcy kilometrów w całej Europie, generując odpowiedni materiał informacyjny dla procesów rozwojowych pojazdów marki Kia w okresie następnej dekady.

Zespół napędowy samochodu cee’d Hybrid jest zbliżony do stosowanego w Kia Forte, lecz 1,6-litrowa jednostka spalinowa zasilana jest benzyną. Kia Sorento Hybrid posiada silnik wysokoprężny z dwoma turbosprężarkami o pojemności 1,6 litra i mocy przekraczającej 163 KM, współpracujący z silnikiem elektrycznym. Układ ten napędza koła przednie poprzez nowej konstrukcji przekładnię dwusprzęgłową - która może pracować w trybie automatycznym lub manualnym sekwencyjnym. Poziom emisji CO2  do atmosfery został w tym pojeździe obniżony do zaledwie 119 g/km.