Na kilka dni przed pokazaniem nowej wersji Cayenna Coupe na Festiwalu Prędkości w Goodwood (8-11 lipca) Porsche ujawniło oficjalne informacje na temat modelu, który "został konsekwentnie skonfigurowany pod kątem maksymalnych osiągów i prowadzenia na asfalcie". Odmiana Turbo GT pozycjonowana będzie powyżej wersji Turbo oraz Turbo S E-Hybrid i dostępna tylko w czteromiejscowym Coupe.
Porsche Cayenne Turbo GT – zaprogramowany na szybkość
Pod maską tej wersji znajdziemy 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 640 KM i momencie obrotowym 850 Nn. To odpowiednio o 90 KM i 80 Nm więcej niż w przypadku "zwykłego" Turbo i o 40 KM mniej oraz 80 Nm więcej niż w wersji hybrydowej. Zmodernizowany silnik ma m.in. inny wał korbowy, korbowody, tłoki, napęd łańcucha, turbosprężarki, układ chłodzenia oraz tłumiki drgań skrętnych. Zmieniono także 8-stopniową przekładnię Tiptronic S, by jeszcze szybciej zmieniała biegi.
Taki potencjał pozwala na przyspieszanie do "setki" w 3,3 s i rozpędzanie się do 300 km/h, co oznacza, że mamy do czynienia z najszybszym SUV-em Porsche w historii. Dotychczas tytuł ten należał do Turbo S E-Hybrid, który mógł pochwalić się odpowiednio 3,8 s i 295 km/h. Turbo GT potwierdził już zresztą swoją pozycję na Pętli Północnej Nurburgringu, gdzie prowadzony przez Larsa Kerna ustanowił rekord okrążenia z czasem: 7:38,9 min.
Porsche Cayenne Turbo GT – precyzyjny sprinter
Silnik to oczywiście nie jedyne modyfikacje, jakie wprowadzono w nowym Porsche Cayenne. Rekalibracji poddano m.in. zawieszenie pneumatyczne (jest o 15 proc. sztywniejsze), amortyzatory Porsche Active Suspension Menagement, wspomaganie układu kierowniczego a także układ aktywnej stabilizacji przechyłów (Porsche Dynamic Chassis Control). Do tego doszły zmiany w działaniu układu Porsche Torque Vectorin odpowiedzialnego za rozdział momentu obrotowego na poszczególne koła oraz zwiększenie 0,45 stopnia pochylenia kół (negatywu). Ten ostani zabieg ma poprawić powierzchnię styku wyczynowych opon Pirelli P Zero Corsa nawleczonych na 22-calowe alufelgi. Seryjny jest ponadto układ hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake.
Na tym nie koniec. Seryjny jest także sportowy układ wydechowy z centralnie umieszczonymi końcówkami, wykonany z żaroodpornego tytanu.
Porsche Cayenne Turbo GT – sportowy elegant
Przeczytaj też:
W Porsche Cayenne Turbo GT pojawiły się również modyfikacje stylistyczne i wyposażeniowe, które już na pierwszy rzut oka pozwalają dostrzec, że mamy do czynienia z flagową wersją modelu. Należą do nich: przedni zderzak z powiększonymi wlotami powietrza i spoilerem, dach z włókien węglowych i czarne nadkola, boczne, karbonowe lotki przy spoilerze dachowym, który dodatkowo jest o 25 mm większych od stosowanego w wersji Turbo (zapewnia o 40 kg większą siłę docisku) czy wreszcie, również karbonowy, tylny dyfuzor.
We wnętrzu standardem są sportowe fotele przednie z 8-kierunkową regulacją elektryczną oraz dwa indywidualne fotele z tyłu – wszystkie mają specjalne oznaczenia "GT" i zostały obszyte skórą oraz alcantarą. W tym modelu debiutuje też nowa generacja systemu informacyjno-rozrywkowego Porsche Communication Management z pełną integracją z Apple CarPlay, w tym Apple Music i Apple Podcasty, a także z Android Auto.
Nowe Porsche Cayenne Turbo GT można już zamawiać u polskich dealerów marki. Ceny zaczynają się od 963 000 zł. W salonach auto pojawi się fizycznie w połowie września.