Auto Świat Wiadomości Premiery Skoda Enyaq iV – "elektryk" skazany na sukces

Skoda Enyaq iV – "elektryk" skazany na sukces

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Skoda już oficjalnie prezentuje swojego pierwszego elektrycznego SUV-a. Enyaq iV oferowany będzie z napędem na tył lub obie osie, z trzema wariantami pojemności baterii i w pięciu wersjach mocy, a jego zasięg wyniesie nawet 510 km. W sprzedaży auto pojawi się już za kilka miesięcy.

Skoda Enyaq iV
Zobacz galerię (18)
Skoda
Skoda Enyaq iV

Po okresie stopniowego zdradzania informacji na temat nowego modelu Enyaq iV, Skoda wreszcie przedstawiła go w pełnej krasie na międzynarodowej, oficjalnej gali zorganizowanej w Pradze. Auto zaprojektowane na modularnej platformie MEB Grupy Volkswagena ma szansę na zdobycie dużej popularności nie tylko wśród kompaktowych crossoverów z napędem elektrycznym, lecz z uwagi na swoje możliwości – również wśród uniwersalnych aut rodzinnych w ogóle. To ponadto pierwszy model na wspomnianej platformie MEB, który produkowany będzie poza fabrykami w Niemczech – w głównym zakładzie Skody w Mlada Boleslav. Enyaq iV jest również kluczowym autem w elektromobilnej strategii marki, w ramach której do 2025 roku modele z zelektryfikowanym w różnym stopniu napędem, w tym elektryczne i hybrydy plug-in, będą stanowić 25 proc. ogółu sprzedaży czeskiego koncernu.

Skoda Enyaq iV – zasięg nawet 510 km

Elektryczny napęd Enyaqa iV ma zapewnić mu pełną funkcjonalność na co dzień i możliwość swobodnego poruszania się nawet na długich trasach. Nowy crossover oferowany będzie w kilku konfiguracjach moc/baterie/napęd. Bazowa (50 iV) dostanie motor o mocy 150 KM i baterię o pojemności 55 kWh, która pozwoli na przejechanie do 340 km. Kolejna w ofercie wersja – 60 iV – wyposażona będzie w silnik o mocy 180 KM oraz akumulator 62 kWh i zaoferuje zasięg do 390 km. Enyaq 80 iV dostanie natomiast silnik o mocy 204 KM z baterią 82 kWh i będzie wyróżniać się największym w gamie zasięgiem do 510 km.

Odmiany z napędem na obydwie osie również otrzymają baterie 82 kWh, ale ich zasięg z uwagi na dodatkowy silnik przy przedniej osi będzie minimalnie mniejszy – do 460 km. Co ważne, pierwsza z nich – 80x iV dysponować będzie łączną mocą 265 KM, podczas gdy topowa wersja vRS iV aż 306 KM. W tym ostatnim wariancie Enyaq popisuje się przyspieszeniem do „setki’ w 6,2 s.

Przeczytaj też:

Skoda obiecuje, że przy wykorzystaniu szybkich ładowarek o mocy do 125 kW topowe wersje można naładować od 5 do 80 proc. w ciągu 38 minut, natomiast używając Wallboxa o mocy do 11 kW pełne naładowanie baterii w zależności od jej pojemności trwa od 6 do 8 godzin. Auto da się też naładować ze zwykłego gniazdka 230V, ale wówczas zajmie to nawet kilkanaście godzin.

W salonach Skody klienci będą mogli kupić Walboxy iV Charger z montażem w domu. Do wyboru będą trzy modele o mocy do 11 kW, z możliwością sterowania poprzez Wi-Fi lub sieć komórkową z wykorzystaniem aplikacji Skoda Connect.

Co więcej, przez trzy lata od zakupu Enyaqa iV klienci dostaną do dyspozycji specjalną kartę MySkoda Powerpass, umożliwiającą im wygodne „tankowanie” ich aut w sieci publicznych ładowarek w całej Europie, która już teraz obejmuje ponad 195 tys. punktów, w tym stacje szybkiego ładowania przy głównych trasach międzynarodowych. MySkoda Powerpass pozwoli na łatwe rozliczanie kosztów w ramach jednej miesięcznej faktury.

ŠKODA ENYAQ iV – Informacje techniczne w skrócie*
Wymiary4649×1879×1616  mm, rozstaw osi: 2765  mm
ModelENYAQ  50 iVENYAQ  60 iVENYAQ 80 iVENYAQ 80x iVENYAQ  vRS iV
Napęd4×24×24×24×44×4
Moc maks.109  kW132  kW150  kW195  kW225  kW
Maks. moment obrotowy220  Nm310  Nm310  Nm425  Nm460  Nm
Przyśpieszenie  (0–100  km/h)11,4 s8,7 s8,5 s6,9 s6,2 s
Prędkość maksymalna160  km/h160  km/h160  km/h160  km/h180 km/h
Zasięg (WLTP)340  km390  km510  km460  km460  km

Skoda Enyaq iV – przystojny elektryk

Design samochodu często decyduje o decyzji zakupowej i choć to kwestia gustu, to trzeba przyznać, że ten crossover jest chyba jednym z najładniejszych modeli w obecnej ofercie czeskiej marki. Projekt nakreślił jeszcze Jozef Kaban, obecny szef designu Volkswagena, ale dopieścił już go Oliver Stefani, obecny główny stylista Skody. I zrobił to w stylu, który możemy tylko pochwalić.

Auto emanuje wręcz pewnością siebie, prezentuje się dynamicznie i choć z jednej strony można łatwo zidentyfikować je jako model Skody, to jednak ma w sobie sporą dawkę elektryzującego magnetyzmu, dzięki któremu jest po prostu inne. Ma długość 4649 mm, szerokość 1879 mm, wysokość 1616 mm, a jego rozstaw osi to 2765 mm. Enyyaq iV zwraca uwagę nie tylko smukła linią lecz także detalami, które decydują o jego wyjątkowości. To przede wszystkim, co prawda opcjonalny ale jednak, podświetlany grill Cristal Face z animowaną funkcją „Coming/Leaving Home” i potężne koła, które już w standardowej wersji mają rozmiar 18 cali, a w topowej nawet 21 cali. Z tyłu uwagę zwraca duży spoiler dachowy z czarnym matowym wykończeniem oraz masywny dyfuzor. Paleta dostępnych kolorów nadwozia obejmuje dwa lakiery zwykłe i siedem metalizowanych.

Skoda Enyaq iV – sprytne rozwiązania

Przy niemal kompaktowych wymiarach nadwozia – nowy crossover jest krótszy od Octavii – wnętrze oferuje przestronność porównywalną z flagowym SUV-em marki, czyli Kodiaqiem. Zarówno na przednich fotelach jak i tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem a wrażenie przestronności dodatkowo powiększa brak tunelu w podłodze. Bagażnik ma pojemność 585 l, a pod jego uchylaną podłogą wygospodarowano praktyczne miejsce na przechowanie kabla do ładowania. Praktyczne schowki znajdziemy także w kabinie: Jumbo Box w podłokietniku o pojemności 6,2 l oraz 11,4-litrowy pod konsolą środkową.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kokpit zdominowany jest przez przez potężny 13-calowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego (w podstawowej wersji 10-calowy), który można obsługiwać dotykowo, za pomocą gestów lub głosowo, także ze wsparciem wirtualnej asystentki o imieniu Laura. System oferuje bezprzewodową łączność w technologii SmartLink ze smartfonami z Apple CarPlay, Adroid Auto lub MirroLink, a także zapewnia odbiór analogowych, cyfrowych, internetowych i hybrydowych stacji radiowych. Dzięki wbudowanej karcie eSIM ma też stałe połączenie z internetem, co z kolei umożliwia dostęp do usług online, zdalny do auta za pośrednictwem aplikacji Skoda Connect lub przez przeglądarkę WWW, a także aktualizację map i oprogramowania pokładowego w trybie OTA.

Na podkreślenie zasługuje wysoka jakość wykończenia i szeroka oferta personalizacji obejmująca zarówno elementy estetyczne jak i systemy dbające o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Skoda zaznacza, że dopasowanie danego egzemplarza do gustów nabywcy ma odbywać się tylko w kilku krokach. Do wyboru w ramach opcji Design Selections jest 10 pakietów tematycznych, nazwanych m.in.: Studio, Loft, Lodge, Lounge, Suite, ecoSuite i RS oraz liczne elementy indywidualne, w tym wykonane z materiałów ekologicznych i pochodzących z recyclingu.

Standard wyposażenia już w bazowej wersji obejmie m.in. dwustrefowy Climatronic, skórzaną kierownicę z wielofunkcyjnymi przyciskami do sterowania wybranymi systemami auta, bezkluczykowe uruchamianie samochodu Kessy Go, ledowe reflektory i szybkie ładowanie do 50 kW. W odmianach z większą baterią seryjnie instalowane będą ponadto czujniki parkowania, kamera wsteczna oraz podgrzewanie kierownicy.

Skoda Enyaq iV – prezent na urodziny

Wraz z rynkowym debiutem Enyaqa iV klienci mogą zamawiać jego limitowaną serię Founders Edition nawiązującą do początków historii marki, założonej w 1895 roku. Jej produkcja zostanie ograniczona do 1895 sztuk, a każdy egzemplarz będzie wyróżniać się kompleksowym wyposażeniem, w tym 21-calowymi alufelgami, metalicznymi kolorami Black Magic lub Arctic Silver, grillem Crystal Face i sportowymi zderzakami. Fouders Edition oferowany będzie w wariantach 60 iV i 80 iV. Wszystkie egzemplarze otrzymają specjalne oznaczenia i indywidualne emblematy z numerem serii, a dostawy do klientów planowane są w 2021 roku.

Skoda Enyaq iV – naszym zdaniem

Dobra passa czeskiej marki trwa i wiele wskazuje na to, że mamy do czynienia z kolejnym przebojem rynkowym Skody. Enyaq iV jest nie tylko jej najładniejszym autem, lecz także ma mnóstwo atutów, by w klasie elektrycznych crossoverów przekonać do siebie klientów. Duży zasięg, bogate wyposażenie, szybkie ładowanie, a do tego rozsądnie skalkulowana cena, która ma być zbliżona do poziomu Kodiaqa z turbodieslem. Obstawiamy, że wyjściowo będzie to około 150 tys. zł. Oficjalny cennik powinniśmy poznać w nadchodzących tygodniach.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski