Nie bez powodu Czesi zdecydowali się na debiut nowego kompaktowego auta właśnie w nadwoziu sedan. Limuzyny zaliczające się do segmentu C cieszą się coraz większą popularnością, a dowodzą temu statystyki. 43 procent klientów decyduje się na cztero (sedan) lub pięciodrzwiową (liftback) karoserię.

Sporych rozmiarów grill z chromowanym obramowaniem powiększa optycznie pojazd i wraz z łagodnie uformowanym zderzakiem, dodaje całości uroku. Z tyłu rzucają się w oczy gładkie powierzchnie i klosze lamp z czerwonym wypełnieniem w kształcie litery C. Klapa bagażnika unosi się wraz szybą, dzięki czemu załadunek weekendowych zakupów lub wyjazdowego ekwipunku okaże się wyjątkowo łatwy. Niski próg także nie pozostaje bez znaczenia.

W zależności od wybranej specyfikacji wyposażeniowej, wygląd Skody może się różnić. Jeśli zdecydujemy się nabyć pakiet na bezdroża, prześwit wzrośnie o 7 milimetrów, a pod silnikiem pojawi się wytrzymalsza osłona. W podstawowej wersji nie uświadczymy reflektorów przeciwmgłowych (ewentualnie za dopłatą w wysokości 800 złotych), za to w wyższych występują w standardzie, a po dopłacie równej 450 złotych, doświetlą zakręty. Do wyboru pozostają jeszcze aluminiowe obręcze w rozmiarach 15,16 i 17 cali, przyciemnione szyby, tudzież lakier perłowy lub specjalny nazwany Żółty Sprint.

Rapid mierzący 448 centymetrów długości, 171 szerokości i 146 wysokości, zachowuje bardzo dobre proporcje. Na tle konserwatywnych rywali, prezentuje się elegancko i zarazem skromnie. Na tyle jednak efektownie, aby skutecznie przyciągać uwagę miłośników sztuki przemysłowej.

Podstawowy silnik 1,2 TSI 86 KM nie jest może demonem prędkości, jednak rewanżuje się sensownym spalaniem na poziomie 5,6 l/100 km. Na dodatek niewielka waga samochodu (1086 kg) bardziej ułatwia, niż przeszkadza w sprawnym przyspieszaniu.

Paleta silnikowa obejmuje na szczęście kilka innych jednostek. Sprawdziliśmy więc, jak zachowuje się najmocniejszy benzyniak. Tutaj można już powalczyć nawet na autostradach. 1.4 TSI 120 KM sprzężony z 7- stopniową DSG zaczyna już dawać radość z jazdy, a co najważniejsze nie powoduje znacznych uszczerbków w naszej kieszeni. Spalanie wynosi około 6,2 litra na każde przejechane 100 kilometrów. Do tego ten czterocylindrowiec potrafi rozpędzić Rapida do 200 km/h, a pierwsza setka pojawia się już po 9,5 sekundy.

Ciekawą dla niego alternatywę stanowi 1.6 TDI o mocy 105 koni mechanicznych. Kosztuje niewiele mniej od 1.4, a cechuje się znacznie mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo przy podobnych osiągach. 4-cylindrowy ropniak generuje 250 Nm dostępnego już od 1500 obr./min, więc możemy spodziewać się bardzo dobrej elastyczności. Turbodiesel współpracuje z 5-biegową manualną przekładnią o wysokiej precyzji działania. Jeżdżąc nim ekonomicznie, spalimy średnio około 4,4 litra na każde 100 kilometrów.

Rapid neutralnie zachowuje się na drodze. Na 16-calowych aluminiowych obręczach dzielnie znosi wszelkie nierówności i wykazuje się dużą pewnością prowadzenia.

Wnętrze Skody Rapid zaprojektowano z myślą o pozyskaniu jak największej przestrzeni dla pasażerów i ich bagażu. Z przodu ilość miejsca nie zaskakuje, ale też nie rozczarowuje. Jest go dokładnie tyle, ile trzeba i ile można było się spodziewać.

Sporych rozmiarów przyciski i niewielka ich ilość ułatwi uruchamianie poszczególnych urządzeń. W zależności od życzenia klienta, wystrój mogą zdominować jasne lub ciemne kolory. Podobnie ma się rzecz z pokładowymi udogodnieniami. Katalog liczy sobie kilka stron, więc każdy z łatwością spersonalizuje swój egzemplarz. Co ciekawe, to pierwsza Skoda z niezależnym wyjściem USB.

Poza tym, warto zwrócić uwagę na ilość rozmaitych schowków wewnątrz. W drzwiach z powodzeniem zmieścimy półtoralitrową butelkę, przed lewarkiem zmiany biegów usytuowano regulowany uchwyt na napoje, natomiast klimatyzowany schowek przed pasażerem schłodzi napoje w upalne dni. Konstruktorzy pomyśleli też o pasażerach zajmujących miejsce w drugim rzędzie. Nie zabraknie im przestrzeni nad głowami i przed kolanami, a do tego różnej wielkości zakamarki ułatwią unieruchomienie butelek, tudzież innych drobiazgów w czasie jazdy.

Jednym z bardziej pomysłowych są płytkie kieszenie na wewnętrznych bokach oparć foteli. Na tle konkurencji, imponujący wydaje się bagażnik o pojemności 550 litrów. Potężny kufer zaopatrzono w siatki i przydatne haczyki. Jeśli zapragniemy przewieźć coś większego, z łatwością powiększymy przedział bagażowy do 1490 litrów. Na liście akcesoriów znajdziemy też szereg przydatnych gadżetów. Podczas dłuższej wyprawy wakacyjnej przydadzą się poprzeczne nośne belki dachowe, do których przymocujemy uchwyty na rower, kufry, czy chociażby deskę snowboardową.

Skoda Rapid dostępna będzie w trzech, optymalnie skomponowanych wersjach wyposażenia: Active, Ambition i Elegance. Cena podstawowej wersji wyniesie od 47 950 zł. Jednakże z okazji debiutu, w polskich salonach ŠKODY można będzie ją kupić już za 43 860 zł! Na promocyjną cenę składają się okazjonalny upust 2 500 zł wraz z refinansowanym pakietem ubezpieczeń w wysokości 1 590 zł (Allianz Polska lub Ergo Hestia w ofercie Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy). Łącznie to aż 4 090 zł oszczędności dla kierowcy!

Z okazji debiutu tego modelu będzie on oferowany w salonach w promocyjnej cenie 43 860 zł!