Auto Świat Wiadomości Premiery Ponad milion za Ładę

Ponad milion za Ładę

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Rosjanie długo czekali na swoje nowe GTI. Po wielu miesiącach zapowiedzi do sprzedaży trafia najmocniejsza Łada – Vesta Sport. Oto GTI na miarę możliwości sąsiada ze wschodu.

Łada Vesta Sport
Zobacz galerię (5)
Łada / Łada
Łada Vesta Sport
  • By poprawić prowadzenie zawieszenie obniżono aż o 31 mm i dodano 17-calowe felgi
  • Najmocniejsza Łada Vesta Sport będzie dostępna tylko z najbogatszym wyposażeniem
  • Pod maską wzmocniony czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,8 l – tak jak w Golfie GTI drugiej generacji

Łada znów chce się kojarzyć ze sportem. I nie chodzi przy tym o wyczynowe modele do rajdów czy wyścigów, ale o zupełnie cywilne auto, którym będzie można jeździć na co dzień po zwykłych drogach publicznych. Rosjanie znów mają w gamie własne GTI. Oczywiście to GTI na skalę możliwości rosyjskiej firmy. Ciekawe, czy będzie odpowiadać tzw. żywotnym potrzebom społeczeństwa.

Najmocniejszy w całej gamie Łady jest jeden z najmłodszych modeli – Vesta. By odróżnić się od pozostałych został on po prostu nazwany Vesta Sport i zyskał nieco zmian w porównaniu z pozostałymi produktami. Łada chwali się wykorzystaniem aż 205 nowych części zaprojektowanych specjalnie do sportowej konstrukcji i ponoć przetestowanych na różnych zawodach krajowych jak i międzynarodowych.

Niestety Łada nie podaje dokładnej listy wszystkich dokonanych modyfikacji. Pozostaje zatem zadowolić się tym, co udostępniono. Kluczowe zmiany objęły zatem zawieszenie, które zostało usztywnione a prześwit obniżony aż o 31 mm. Modyfikacje objęły także układ hamulcowy (tarcze zamiast bębnów z tyłu), system stabilizacji toru jazdy, koła (większe felgi 17-calowe z oponami 205/50) i całe nadwozie. Wprawne oko dostrzeże nowe zderzaki z większymi miejscami na rury wydechowe i światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów). W zderzaku nie zabrakło imitacji dodatkowych otworów wentylacyjnych (w czarnych zaślepkach sprytnie zmieszczono czujniki parkowania).

Oczywiście nie obeszło się bez zmian w silniku. Łada sięgnęła po to co ma najnowszego w obecnej gamie, czyli dobrze znany czterocylindrowy silnik benzynowy VAZ-21179 o pojemności 1,8 l (1774 cm3). Zgodnie z wcześniejszymi prognozami rosyjskim konstruktorom udało się wycisnąć 145 KM (w pozostałych wersjach ma 122 KM). Innymi słowy najmocniejsza Łada Sport ma niemal tyle samo co mocy co jedno z najbardziej znanych kompaktowych GTI sprzed 30 lat - Volkswagen Golf GTI 1.8 16V drugiej generacji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Większa moc oznacza lepsze osiągi. Vesta Sport rozpędza się zatem od 0 do 100 km/h w 9,6 s, czyli o niecałą sekundę szybciej od najmocniejszej wersji Dacii Duster. Niestety Ładą Vestą Sport nie da się przekroczyć bariery 200 km/h. Prędkość maksymalna wynosi bowiem 193 km/h (z pięciobiegową skrzynią manualną).

Vesta Sport dostępna jest tylko w najbogatszej specyfikacji wyposażenia. A to oznacza takie dodatki jak wnętrze pokryte Alcantarą i skórą ekologiczną, czujnik deszczu, automatyczne światła, kamerę cofania, podgrzewane siedzenia, ogrzewaną szybę przednią, klimatyzację, tempomat, aluminiowe felgi oraz system multimedialny z wbudowaną nawigacją. W sumie do zapłaty ponad milion rubli, czyli ok. 60 000 zł. 

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków