Pandemia Covid-19 skutecznie rozregulowała rynek samochodowy. Brak półprzewodników a następnie opóźnienia w globalnych łańcuchach dostaw spowodowały znaczące opóźnienia w produkcji nowych samochodów od 2020 roku aż do dzisiaj. Jednocześnie – aby przeciwdziałać pandemii – rządy wprowadzały lockdown, a następnie dystansowanie się społeczne. Te dwa czynniki gigantycznie podniosły popyt na rynku aut używanych, gdzie kilkumiesięczne samochody potrafiły sprzedawać się za większą cenę niż pojazdy nowe prosto z konfiguratora bez pewnej na 100% daty dostawy. Spowodowało to że pierwszy raz w historii, pojazdy używane nabierały, zamiast tracić wartość. Następstwem tych zdarzeń są znacznie zawyżone ceny pojazdów używanych utrzymujące się do dzisiaj na rynku, jak również setki tysięcy kierowców, którzy kupili auto używane „na pandemicznej bańce”, znacznie powyżej ich realnej wartości. Rozregulowany rynek został dodatkowo dotknięty bardzo wysokimi stopami procentowymi. Przez wszystkie opisane powyżej czynniki obecnie na rynku w USA panują najdroższe raty leasingowe, które przekroczyły średnio poziom ponad $650/mies. Powoduje to, że konsumenci lawinowo przestają spłacać raty za swoje pojazdy, bo zwyczajnie ich na to nie stać, lub ponieważ wartość ich zobowiązania przekracza rzeczywistą wartość pojazdu. Zgodnie z amerykańskimi regulacjami, po 90 dniach nieopłaconego leasingu, bank – właściciel auta – wysyła tropiciela który ma ustalić pozycję zaparkowanego nieopłaconego pojazdu. Gdy tropiciel namierzy – korzystając z technologii skanujących – nieopłacony pojazd, wysyła łowcę: holownik, który legalnie „kradnie” pojazd od kierowcy który nie opłacił leasingu i w ten sposób umożliwia bankowi odzyskanie pojazdu.
Tropiciele potrzebują technologii, która w każdych warunkach pogodowych i oświetleniowych jak również przy dużej prędkości jest w stanie skanować zaparkowane pojazdy, a wśród nich odszukać i precyzyjnie namierzyć nieopłacone pojazdy.
Dzięki dotacji GoToBrand, spółka odkryła opisywaną powyżej branżę przejęć, zrozumiała jej działania, a sam system ANPR InMotion może niedługo zrewolucjonizować branże w Ameryce. Obecnie firma prowadzi rozmowy z jedną z największych firm z branży przejęć w USA, która odzyskuje ponad 50.000 nieopłaconych pojazdów miesięcznie. Dzięki ANPR InMotion może zwiększyć się odsetek precyzyjnie zlokalizowanych zaparkowanych nieopłaconych pojazdów i odzyskiwanych pojazdów co długoterminowo umożliwi obniżenie ryzyka finansowania pojazdów używanych dla banków. Parametry techniczne innowacji znad Wisły umożliwiają operowanie nawet w nocy bez żadnego oświetlenia zewnętrznego i dzięki lidarom bardzo precyzyjne lokalizowanie zaparkowanych samochodów. Specjalistyczne kamery pozwalają na identyfikację samochodów zaparkowanych przodem/tyłem/pod skosem, a nawet równolegle. Dodatkowo algorytmy sztucznej inteligencji umożliwiają rozpoznanie marki i modelu pojazdu by zawęzić poszukiwania, jeśli tablica rejestracyjna jest nieczytelna. Dedykowane oświetlenie podczerwone wysokiej mocy ma długość fali dostosowaną do zakresu czułości kamer, co pozwala na odczyt tablic rejestracyjnych nawet przy bardzo szybkim przejeździe skanującym w niebezpiecznych dzielnicach miasta. Sam system wyglądem przypomina bagażnik dachowy więc nie wzbudza podejrzeń podczas skanowania parkingów. Ze względu na specyfikę branży tropiciele najczęściej poruszają się pod osłoną nocy w dzielnicach miasta o złej reputacji, starając się nie przyciągać uwagi. Dlatego też forma urządzenia oparta o zwykły bagażnik dachowy jak również montaż na relingach dachowych bez wystających kamer czy oprzyrządowania pomiarowego powodują, że urządzenie może być montowane codziennie na innym pojeździe, aby sama procedura skanowania mniej zwracała na siebie uwagę. Te czynniki sprawiają, że technologia ta świetnie sprawdzi się w branży reposessions. ANPR InMotion ma szanse zrewolucjonizować branże reposessions poprzez znaczne zwiększenie ilości skanowanych zaparkowanych pojazdów, a w konsekwencji również wzrost odszukanych nieopłaconych pojazdów. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko kredytowania aut używanych dla dealerów i banków. Wprowadzenie technologii pozwoliłoby na zmniejszenie oprocentowania raty leasingowej dla Amerykanów o najmniejszej zdolności kredytowej, znacznie podnosząc ich jakość życia. W taki oto sposób innowacja znad Wisły ma szanse zrewolucjonizować amerykański rynek reposessions.
Grant z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Spółka InMotion Labs otrzymała grant w wysokości 388 110 zł z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w celu promowania swoich innowacji na rynkach zagranicznych. Program GoToBrand pozwolił na udział firmy w targach i wydarzeniach branżowych w USA, Kanadzie, Niemczech, Dubaju. Firma dostarcza hardware i algorytmy dla branży motoryzacyjnej w celu dokumentacji zdjęciowej samochodu, identyfikacji uszkodzeń i lokalizacji nieopłaconych samochodów zaparkowanych na ulicach. Spółka przeszła w roku 2023 rebranding – nowa nazwa VUMO – to rozwinięcie od słów view more – czyli zobacz więcej. Firma rewolucjonizuje procesy obrazowania i inspekcji w branży motoryzacyjnej za pomocą robotów napędzanych sztuczną inteligencją. Dzięki synergii różnych wysoce zaawansowanych technik inżynieryjnych – od uczenia maszynowego po robotykę, mechatronikę i wzornictwo przemysłowe – tworzymy najnowocześniejsze oprogramowanie i przełomowy sprzęt. Rezultatem są niestandardowe algorytmy sztucznej inteligencji, które prowadzą do automatyzacji i standaryzacji procesów obrazowania i kontroli samochodów. Dzięki technologii Vumo możesz zrobić więcej, szybciej i taniej.