Model RAV4 w tym roku skończył już ćwierć wieku. W ciągu tego czasu pojazd doczekał się aż pięciu generacji. Aktualne wydanie nie ma jeszcze nawet roku, ale już wiemy, że jego walory są niepodważalne.

Wystarczy jedno spojrzenie na pojazd żeby mieć pewność, że mamy do czynienia z nowoczesnym modelem. To zasługa wyrazistych linii nadwozia, które prezentują się wręcz futurystycznie. Z przodu dominują duże wloty powietrza oraz charakterystycznie ukształtowany zderzak, w którym ukryto światła przeciwmgielne. Z tyłu oryginalnie prezentuje się chromowana listwa, która jest specyficznym łącznikiem pomiędzy światłami. Z kolei z boku stylistycznym elementem, który wyróżnia RAV-a na tle konkurencji są geometrycznie ukształtowane nadkola.

Nowa Toyota RAV4 w wyprzedaży - rabaty nawet do 14 800 zł

Toyota RAV4 Foto: Toyota
Toyota RAV4

Wnętrze to popis stylistów, którzy przy projektowaniu zapatrzyli się na auto z zewnątrz i wystrój kabiny pasażerskiej dopasowali do ostrych cięć nadwozia. Jednak bez obaw – udany styl to nie jedyna zaleta tej części samochodu. Toyota RAV4 jest przestronnym SUV-em, w którego obu rzędach siedzeń pasażerowie mają mnóstwo miejsca na nogi oraz nad głowami. Powody do zadowolenia daje również ukształtowanie siedzeń – świetnie podpierają z boku, a poza tym oferują wysoki komfort i nawet po długich podróżach nie odczuwa się bólu pleców.

Toyota RAV4 jest udaną konstrukcją także pod transportowym względem. To dlatego, że bagażnik ma pojemność aż 580-1694 l. To świetny wynik tym bardziej, że w gamie silnikowej występują zarówno benzyniaki, jak i wersje hybrydowe. Jak wiadomo ten drugi rodzaj napędu wymaga zainstalowania na pokładzie dodatkowych akumulatorów. Zostały ona tak sprytnie rozmieszczone, że nie zmniejszają objętości kufra.

Nowa Toyota RAV4 w wyprzedaży - rabaty nawet do 14 800 zł

Toyota RAV4 Foto: Toyota
Toyota RAV4

Toyota RAV4 – benzyna lub hybryda

A skoro już mowa o silnikach to przyjrzyjmy się dokładnie jakie wersje są dostępne. Na wstępie zaznaczymy, że o żadnej z nich nie możemy powiedzieć złego słowa. Dla tradycjonalistów przewidziano benzyniaka o mocy 173 KM. To jednocześnie odmiana dla kierowców, którzy nie zabiegają o jak najlepsze osiągi. Setkę w tym przypadku uzyskuje się po 9,8 s (skrzynia manualna) lub po 10,7 s (przekładnia CVT).

Jednak naszym zdaniem znacznie ciekawszym rozwiązaniem jest wybranie odmiany hybrydowej. W tym przypadku do wyboru mamy dwie wersje mocy, przy czym liczba koni mechanicznych zależy od tego do ilu kół dociera moment obrotowy. W przypadku wersji z napędem na przód układ hybrydowy ma moc 218 KM. Uzyskano ją dzięki 2,5-litrowemu benzyniakowi, który generuje 177 KM oraz za sprawą 120-konnej jednostki elektrycznej. W tej postaci samochód uzyskuje 100 km/h po 8,4 s. Jeszcze lepiej jest w przypadku RAV-a z napędem na wszystkie koła. Tutaj jest dodatkowy, 60-konny silnik elektryczny, który napędza tylne koła. W tej konfiguracji układ hybrydowy ma 222 KM, dzięki temu Toyota RAV4 rozpędza się do setki w 8,1 s. W obu wersjach mocy hybrydowa odmiana ma przekładnię CVT.

Podczas testów najmocniejszej postaci przekonaliśmy się, jak dużo frajdy potrafi dać jazda tym autem. Już lekkie wciśnięcie pedału gazu powoduje, że RAV4 zaczyna się sprawnie rozpędzać. Auto cieszy również dobrą elastycznością. Jedziemy autostradą i gdy dodamy gazu samochód w dalszym ciągu sprawnie zwiększa prędkość. Co ważne dynamiczna jazda nie objawia się nadmiernym wyciem silnika utrzymywanego na wysokich obrotach. Tę przywarę, która występuje w przypadku słabszych hybryd Toyoty udało się wyeliminować przede wszystkim dzięki większemu, 2,5-litrowemu benzyniakowi.

Nowa Toyota RAV4 w wyprzedaży - rabaty nawet do 14 800 zł

Toyota RAV4 Foto: Toyota
Toyota RAV4

Toyota RAV4 szczyci się nie tylko dobrą dynamiką, lecz także wysokim komfortem jazdy. To zasługa odpowiednio zestrojonego zawieszenia, które skutecznie pochłania wszelkie nierówności nawierzchni. Jednocześnie pojazd zachowuje się stabilnie w trakcie pokonywania zakrętów – przechyły nadwozia na boki ograniczono do minimum.

Wysoki poziom bezpieczeństwa uzyskano również za sprawą rozbudowanego pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzą m.in.: Pre-Collision System – ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowym i świetlnym w sytuacji zagrożenia zderzeniem z innym pojazdem. Układ wzmocni siłę hamowania jeżeli kierowca zbyt słabo naciśnie na pedał lub rozpocznie awaryjne hamowanie, gdy kierowca, pomimo zagrożenia, nie zacznie hamowania. W wersji wykorzystującej radar system zapobieganie także zderzeniom z pieszymi. Lane Departure Alert – ostrzega o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu, a w bardziej zaawansowanej wersji automatycznie skieruje auto ponownie na pas. Road Sign Assist czyli czytanie znaków drogowych. Automatic High Beam – automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe lub odwrotnie, a także Adaptive Cruise Control czyli aktywny tempomat, który nie tylko utrzymuje żądaną prędkość, lecz także zachowuje bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu i w razie gdy ten zmniejszy lub zwiększy szybkość RAV4 automatycznie przyhamuje lub przyspieszy.

Nowa Toyota RAV4 w wyprzedaży - rabaty nawet do 14 800 zł

Toyota RAV4 – nasza opinia

RAV4 to świetna propozycja dla kierowców, którzy w SUV-ie cenią nie tylko napęd na cztery koła, lecz także dobrą dynamikę, niskie zużycie paliwa (w hybrydzie) oraz funkcjonalne wnętrze. Ten ostatni element docenią przede wszystkim osoby, które lubią aktywnie spędzać czas wraz z rodziną.

Foto: Auto Świat