Hybrydy to w motoryzacji bardzo pojemne pojęcie, obejmujące wszystkie rozwiązania, w których silnik spalinowy wspierany jest przez motor elektryczny. Główne prace producentów aut 4x4 idą jednak w kierunku "pełnych hybryd". Za takie uważa się systemy, w których motor elektryczny może samodzielnie napędzać auto. Pionierem w produkcji hybrydowych SUV-ów jest koncern Toyoty, który wprowadził na rynek Lexusa RX 400h i Toyot' Highlander. Ten system - choć działający bardzo sprawnie i niezawodnie - ma jednak zasadniczą wadę. Do napędzania tylnych kół służy wyłącznie silnik elektryczny, więc na tę oś trafia maksymalnie 17 proc. napędu, co ogranicza możliwości terenowe. Nad rozwiązaniami, które pozbawione byłyby tego mankamentu pracują m.in. Mercedes w kooperacji z BMW i GM, Land Rover oraz grupa Porsche/Audi/Volkswagen. Czynniki, które - naturalnie oprócz zasadniczego celu, jakim są obniżenia zużycia paliwa i redukcja emisji spalin - są brane pod uwagę to: możliwość wykorzystania zalet hybrydy także przy wysokich prędkościach autostradowych oraz pełne zastosowanie napędu 4x4.Porsche i Audi stawiają na tzw. hybrydę równoległą (Parallel- -Full-Hybrid). W Cayennie i Q7 motor elektryczny umiejscowiony jest pomiędzy silnikiem spalinowym i przekładnią, za nimi znajduje się centralny mechanizm różnicowy (rysunki poniżej). Akumulator schowano pod podłogą bagażnika. Całością zarządza oczywiście elektroniczne centrum sterowania. Audi Wraz z Porsche prowadzi zaawansowane prace nad hybrydą, w której dwie jednostki - silnik spalinowy i motor elektryczny - służą do napęduczterech kółKoordynacją działania obu silników zajmuje się komputer, który przetwarza m.in. rozkazy kierowcy (padały gazu i hamulca), aktualną prędkość, stan naładowania akumulatorów, impulsy z ESP. 1. Przyspieszanie. Oba silniki pracują razem, motor elektryczny pozwala poprawić przyspieszenie i elastyczność. 2. Tryb elektryczny. Przy niskich prędkościach i gdy zdejmiemy nogę z gazu pracuje tylko motor elektryczny. 3. Generowanie energii. Silnik spalinowy napędza koła, nadwyżka energii kierowana jest do akumulatora (jeśli jego naładowanie spadnie poniżej określonej wartości, silnik spalinowy doładowuje go). 4. Odzyskiwanie energii. Podczas hamowania lub zjazdu z góry silnik elektryczny staje się generatorem i ładuje akumulator. Lexus Toyotowska hybryda zawiera dwa silniki elektryczne, przy czym jeden napędza tylko tylne kołaTen system działa w Lexusie RX 400h i w Toyocie Highlander. Opiera się na inteligentnym zarządzaniu mocą przez elektroniczny moduł sterowania PCU - na schemacie powyżej po prawej. Hybryda pracuje w różnych trybach, w zależności od warunków jazdy.Podczas ruszaniaz miejsca akumulator przesyła energię do PCU. PCU kieruje moc do motorów elektrycznych i które napędzają przednią i tylną oś, umożliwiając ruszeniez miejsca i jazdę z niewielkimi prędkościami.Na etapie spokojnego, delikatnego startui jazdy z niskimi prędkościami auto działaw trybie elektrycznym - cicho i szczególnie oszczędnie.W normalnym trybie silnik spalinowy i motor elektryczny napędzają przednie koła. Moc silnika benzynowego dzielona jest między koła i generator. PCU wykorzystuje moc z generatora do zasilania silnika elektrycznego lub doładowania akumulatora.Gdy konieczne jest dodanie gazu (przyspieszanie, jazda pod górę), zasilane z akumulatora motory elektrycznewspomagają silnik benzynowy.Podczas hamowania motory elektryczne działają jak generatory, odzyskując energię kinetycznąi kierując ją jako energię elektryczną do PCU. PCU przekazuje tę energię do akumulatora.Gdy auto się zatrzymuje, silnik spalinowy zostaje wyłączony.Auto ponownie rusza z miejsca w trybie elektrycznym.