Branża karawaningowa przeżywa rozkwit, co wyraźnie widać na stuttgarckich targach. Na 2020 rok producenci przygotowali zmodernizowane wersje swoich modeli lub całkiem nowe propozycje. Oferta jest tak szeroka, że każdy zmotoryzowany turysta znajdzie coś dla siebie. Jeśli ktoś chciałby wybrać się do stolicy Badenii-Wirtembergii, to warto wiedzieć, że impreza trwa do końca przyszłego tygodnia (19 stycznia), bilety dzienne kosztują 15 euro (13, jeśli kupuje się online), rodzinne – 32 euro.
Wszystkie ceny przyczep podane są w euro i pochodzą z rynku niemieckiego.
Galeria zdjęć
Firma Tabbert pokazuje luksusowy model Puccini po modernizacji. To model dla wymagających i zamożnych. Ceny bazowe sięgają od 33 750 do 42 950 euro. Do tego długa lista wyposażenia dodatkowego.
Tegoroczną nowością modelu Puccini jest koncepcja oświetlenia – od rozproszonego po punktowe. Poza tym pojedyncze łóżka mają teraz 93 cm szerokości.
W kuchni szuflady z cichym domykiem, trzypalnikowa kuchenka, zlew ze stali szlachetnej i 177-litrowa lodówka.
W łazience – toaleta kasetowa, umywalka i prysznic. Przyczepy są oczywiście ogrzewane.
Tabbert zmodernizował także swoją serię Cellini. To topowy model w ofercie, jego cena: 62-80 tys. euro plus wyposażenie opcjonalne.
Hitem modelu Cellini jest system Slide Out, dzięki któremu powierzchnia mieszkalna rośnie do 20 m kw.
Kuchnia może mieć dwukomorowy zlew, mikrofalówkę i 189-litrową lodówkę.
W sypialni Tabberta Cellini uwagę zwraca designerskie oświetlenie.
W części salonowej skórzana kanapa w kształcie literu U (dopłata 3000 euro) ma regulowane zagłówki. Nic tylko siedzieć i pić wino.
Knaus pokazuje model Sport & Fun Black Selection. Przyczepa ma dekoracje w stylu karbonu, lekkie podwozie i 17-calowe alufelgi. Cena: od 22 tys. euro.
Do tego czarne reling i drabinka. Przyczepą można bezpiecznie przewieźć motocykl, nie narażając ani maszyny, ani wnętrza na uszkodzenie.
W części mieszkalnej dominuje szaro-czarno-biała kolorystyka. Nad i pod znajdującym się w przedniej części łóżkiem umieszczono schowki.
Weinsberg CaraOne 540 EUH to popularny model rodzinny. Ma 7,43 m długości i 2,34 m szerokości, 6 miejsc do siedzenia i spania. Cena: od 18 790 euro.
W kuchni trzypalnikowa kuchenka, zlew ze stali nierdzewnej i 15-litrowa szuflada chłodnicza.
Oprócz chowanych powierzchni służących do spania dla 4 osób, z przodu przyczepy znajdują się pojedyncze łóżka o powierzchnii 1,87/1,99x0,86 m. Powyżej schowki.
Nowością firmy Dethleffs zmodyfikowała swój klasyczny model Nomad. Przyczepa oferowana jest w 12 rozkładach, jej ceny zaczynają się od 20 tys. euro.
Wnętrze przyczepy może być wykończone materiałami drewnopodobnymi i błyszczącymi powierzchniami. Kuchnia znajduje się z przodu, część mieszkalna pośrodku, z tyłu – łóżko.
Dethleffs ma też w ofercie tańsze modele, np. C'Go kosztuje od 13,5 tys. euro..
Dethleffs C'Go ma proste i funkcjonalne wyposażenie. W przedniej części jest duże łóżko z otwartą częścią łazienkową, poza tym znajdujące się z tyłu przyczepy siedziska można przekształcić w dodatkowe miejsce do spania.
Norweski Crawler TRC 428 nadaje się do zastosowań off-roadowych. Wykonany z aluminium waży tylko 750 kg, dzięki czemu może być ciągnięty przez mniejsze pojazdy. TRC 428 ma długość 4,28 m, szerokość 1,90 m i wysokość 2,25 m. Jego cena bazowa to ok. 28 tys. euro plus koszty transportu.
We wnętrzu pod wystawianym dachem przy stole może usiąść 6 osób. Po złożeniu stołu powstaje powierzchnia do spania dla 5 osób (dwa łózka 1,98x1,95 m i 1,65x1,75 m). W opcjonalnym wyposażeniu przyczepa ma ogrzewanie postojowe, zewnętrzną kuchnię i prysznic z podgrzewaczem wody.
Firma Adria pokazała nową linię luksusowych przyczep Astella. Mają one łączyć możliwość przemieszczania z luksusowym wyposażeniem i przestronnością minidomów.
Panoramiczne drzwi i okna Adrii Astelli są znakiem szczególnym w branży. Przyczepy mają trzy rozkłady, nadające się dla par, rodzin i większych grup. Dokładna cena nie jest jeszcze znana, będzie się najprawdopodobniej wahać od 50 do 60 tys. euro.
Wnętrza urządzone są nowocześnie i utrzymane w jasnych kolorach. Designerskie detale podnoszą wartość i uatrakcyjniają wygląd.
We wnętrzu znajduje się sześć miejsc do spania: na łóżku podwójnym, piętrowych i rozłożonej kanapie w części salonowej.
Firma Fendt oferuje w 2020 roku nowe rozkłady swoich modeli Saphir (na zdjęciu), Bianco, Opal i Diamant.
Nowe jest m.in. urządzenie części salonowej z kanapą w kształcie litery U i lampami nad schowkami pod sufitem dającymi rozproszone światło.
Firma Hobby ma w ofercie 6 linii modelowych i 56 różnych wersji. Przyczepy o długości 4,60-7,90 m kosztują 15 700-32 910 euro.
We wnętrzu m.in. nowocześnie urządzona kuchnia. Błyszczące powierzchnie i estetyczne detale poprawiają samopoczucie użytkowników.
Nowością 2020 roku jest Hobby Prestige 720 WQC ma aż 9,04 m długości i waży 2,2 tony. Przyczepa została superkomfortowo wyposażona i kosztuje od 31 650 euro.
Hobby Prestige 720 WQC ma w tylnej części sypialnię z rozkładanym łóżkiem, które po złożeniu staje się podwójnym szezlongiem z oparciem.
Brytyjski Sprite zaprezentował 8-metrową przyczepę z serii Cruzer, której wnętrze ma wymiary 6,27x2,33 m. Ceny Cruzerów SR zaczynają się od 25,5 tys. euro.
Część salonowa znajduje się z przodu. Pośrodku w kuchni umieszczono piekarnik, mikrofalówkę i 133-litrową lodówkę. Przyczepa ma ogrzewanie i radio z Bluetoothem, za pośrednictwem którego poprzez aplikację można obsługiwać wiele funkcji.
Z sypialnią z łóżkiem o wymiarach 1,55x2,00 m sąsiaduje dobrze wyposażona łazienka z toaletą.
Skromniejszy pod względem wymiarów jest Sprite Basecamp, do którego wejście znajduje się z tyłu, co ułatwia załadunek motocykla lub deski surfingowej. Transport sprzętu ułatwia specjalny system mocowań.
Mocowania do sprzętu sportowego znajdują się pomiędzy składanymi kanapami, które poza funkcją siedzenia umożliwiają spanie – rozkładają się, tworząc łóżko o powierzchni 1,98x1,83 m. Sprite liczy sobie za Basecampa od 23,3 tys. euro.
Kolejny model brytyjskiego producenta – Sprite Mondial SE ma nowy rozkład. Ceny wersji 495 SE zaczynają się od 24,2 tys. euro.
Obszerna część salonowa znajduje się z przodu pod panoramicznym oknem. W kuchni na przeciwko szafki z telewizorem znajduje się piekarnik, kuchenka, zlew ze stali nierdzewnej i 85-litrowa lodówka. W sypialni łóżko ma wymiary 2,00x1,40 m.
Niderlandzki Lume prezentuje model Traveler 540 w trzech wariantach wyposażeniowych: Pure, No. 1 i Nordic. Cechą szczególną tych przyczep jest ich ręczne wykonanie. Cena tych wyróżniających się także stylistycznie przyczep zaczynają się od 57 tys. euro (Nordic).
Lume Traveler 540 ma wymiary dł./szer./wys. 6,90/2,40/2,40 m (długość mierzona z dyszlem). W wersjach Pure i No. 1 (od 65 tys. euro) kuchnia znajduje się na zewnątrz. Jest ona wyposażona w dwupalnikową kuchenkę, zlew, 40-litrową lodówkę i zbiorniki na wodę pitną i ścieki (po 70 l).
Sprzęty kuchenne wykonane są z materiałów wysokiej jakości. Przyczepa ma podłączenie do gazu.
Także we wnętrzu Lume Travelera nie pożałowano kosztownych materiałów wykończeniowych: teaku, szlachetnej skóry i wełnianego filcu. Otwierany dach o wymiarach 1,85x1,10 m, przez który można nocą obserwować gwiazdy, ma wbudowaną moskitierę.
Kultowa marka Airstream pokazała zmodernizowany model Caravel. Swoim designem w stylu retro amerykański producent chce zachwycić także w 2020 r.
Airstreamy Caravele dostępne są w 4 różnych rozkładach, każdy z miejscem do spania dla 4 osób.
We wnętrzu Airstreama ciemne drewno kontrastuje z jasnymi powierzchniami, tapicerka wykonana jest z ciemnobrązowej skóry. Ceny w Niemczech zaczynają się od ok. 54 tys. euro.
Firma Dethleffs zaprezentowała już w 2018 r. studium przyczepy e.Home coco z napędem elektrycznym, który ma wspomagać ciągnące ją auto. Zaleta: własny napęd obniża zużycie paliwa, poza tym sprawia, że przyczepę mogą ciągnąć mniejsze samochody.
Jeśli przyczepę ciągnie auto elektryczne, przyczepa e.Home coco zwiększa zasięg. Sercem systemu jest wydajny akumulator, dwa silniki elektryczne przy kołach i elektronika sterująca. Przyczepa z własnym napędem ciągnięta przez auto elektryczne poddawana jest teraz testom drogowym w Alpach.