Auto Świat Wiadomości Turystyka Kampery dla początkujących – który jest najlepszy dla ciebie?

Kampery dla początkujących – który jest najlepszy dla ciebie?

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Tegoroczne wakacje będą inne niż wszystkie, bo wielu z nas szuka bezpiecznego sposobu podróżowania i możliwości spędzenia czasu z dala od tłumu. Kamper spełnia oba wymagania, dając jednocześnie niezwykłe poczucie wolności. Tylko jak wybrać ten najwłaściwszy? Porównujemy rodzaje zabudów na przykładzie 4 kamperów w różnych cenach: XGO X-Van 5, Sunlight A 70, Forster T 599 HB i Etrusco I 6900 SB.

Porównanie czterech rodzajów kamperów
Zobacz galerię (59)
Auto Bild
Porównanie czterech rodzajów kamperów
  • Cztery rodzaje kamperów – który dla kogo?
  • Zalety i wady vana, alkowy, półintegry i integry.
  • Które kampery można używać do zimowego karawaningu?
  • Nowy, używany czy z wypożyczalni? Dwa pierwsze możecie mieć jeszcze w te wakacje.

Oprócz odpowiedzi na podstawowe pytanie: czy chcemy mieć kamper na własność, czy tylko wypożyczyć na czas urlopu, pozostaje wybór rodzaju zabudowy. Kamper van, alkowa, półzintegrowany czy zintegrowany – na czterech przykładach pokażemy, na czym polega różnica. Postaramy się też odpowiedzieć na pytanie, który rodzaj kampera komu najlepiej posłuży.

Może was to zainspiruje do wynajęcia takiego auta na najbliższe wakacje lub poszukania czegoś na rynku wtórnym? A może zaczniecie gromadzić środki na nowy kamper? Takie auta zamawiane są zazwyczaj na długo przed sezonem, więc na wakacje w 2021 r. będzie jak znalazł.

Przeczytaj też:

Przyjrzyjmy się bliżej czterem samochodom dla początkujących fanów kamperowego karawaningu. Kampery vany reprezentuje XGO X-Van 5, alkowy – Sunlight A 70, półintegry – Forster T 599 HBW, a integry – Etrusco I 6900 SB. W opisie ostatniego zdjęcia każdego z 4 rodzajów kamperów znajdziecie listę zalet i wad tego typu rozwiązania. W każdym przypadku podajemy także informacje na temat możliwości uprawiania zimowego caravaningu. W tabelach poniżej znajdziecie dane techniczne.

W naszej galerii zobaczycie nowe pojazdy, więc dość kosztowne, ale na rynku używanych wybór jest też niezły – znajdziecie na nim auta wszystkich rodzajów, każdej z wymienionych marek i jeszcze wielu innych.

Dane techniczne XGO X-Van 5

SilnikFiat Multijet II 120
Moc120 KM przy 3600 obr./min
Pojemność2287 cm3
Moment obrotowy320 Nm przy 1400 obr./min
Prędkość maksymalna130 km/h
Skrzynia biegów/napęd6b man./przód
Pojemność zbiornika paliwa75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość5998/2050/2660 mm
Rozstaw osi - opony4035 mm - 215/70 R 15 CP
Masa własna/ładowność (pojazd testowy)2803/697 kg
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca)2000/750 kg
Materiał ściany/dach/podłogablacha stalowa/blacha stalowa/blacha stalowa
Grubość ściany/dach/podłoga10/6/40 mm
Izolacja ściany/dach/podłogaEPS/EPS/EPS
Powierzchnia łóżek (długośćxszerokość)2 x 1830 x 1330 mm
Lodówka/zamrażarka90/6 l
Kuchenka2-palnikowa
Akumulator pokładowy90 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków85/90 l
Zapas gazu/ogrzewanie2 x 5 kg/Truma Combi 4
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy)35 999 euro/41 493 euro

Dane techniczne Sunlight A 70

SilnikFiat Multijet
Moc140 KM przy 3600 obr./min
Pojemność2287 cm3
Moment obrotowy350 Nm przy 1400 obr./min
Prędkość maksymalna125 km/h
Skrzynia biegów/napęd6b man/przód
Pojemność zbiornika paliwa75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość7250/2320/3140 mm
Rozstaw osi - opony4035 mm - 225/75 R 16 CP
Masa własna/ładowność (pojazd testowy)2936/564 kg
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca)2000/750 kg2500/750 kg
Materiał ściany/dach/podłogaaluminium/GFK/kompozyt drewniany
Grubość ściany/dach/podłoga34/34/41 mm
Izolacja ściany/dach/podłogaEPS/EPS/EPS
Powierzchnia alkowy (długośćxszerokość)2100x1570 mm
Powierzchnia do leżenia (część jadalniana)1850x1000 m
Powierzchnia łóżka z tyłu2100x1455-1300 mm
Lodówka/zamrażarka164/29 l
Kuchenka3-palnikowa
Akumulator pokładowy95 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków122/92 l
Zapas gazu/ogrzewanie2 x 11 kg/Truma Combi 6
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy)od 45 999 euro/52 901 euro

Dane techniczne Forster T 599 H

SilnikFiat Multijet 120
Moc120 KM przy 3600 obr./min
Pojemność2287 cm3
Moment obrotowy320 Nm przy 1400 obr./min
Prędkość maksymalnabd.
Skrzynia biegów/napęd6b man./przód
Pojemność zbiornika paliwa75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość5990/2350/2950 mm
Rozstaw osi - opony3450 mm - 215/70 R 15 C
Masa własna/ładowność (pojazd testowy)2735/765 kg
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca)2000/750 kg
Materiał ściany/dach/podłogaGFK/GFK/GFK
Grubość ściany/dach/podłoga31/31/54 mm
Izolacja ściany/dach/podłogaXPS/XPS/XPS
Powierzchnia łóżka podnoszonego (dł.xszer.)880 x 1950 mm
Powierzchnia do leżenia w części jadalnianej (dł.xszer.)670 x 2070 mm
Powierzchnia łóżka z tyłu (dł.xszer.)2200 x 1450/1350 mm
Lodówka142 l
Kuchenka3-palnikowa
Akumulator pokładowy95 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków115/100 l
Zapas gazu/ogrzewanie2 x 11 kg/Truma Combi 4
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy)od 45 990 euro/49 300 euro

Dane techniczne Etrusco I 6900 SB

SilnikFiat Multijet II 160
Moc160 KM przy 3500 obr./min
Pojemność2287 cm3
Moment obrotowy380 Nm przy 1500 obr./min
Prędkość maksymalna160 km/h
Skrzynia biegów/napęd6b man/przód
Pojemność zbiornika paliwa75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość6980/2320/2930 mm
Rozstaw osi - opony3800 mm - 215/70 R 15 CP
Masa własna/ładowność (pojazd testowy)2850/650 kg
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca)2000/750 kg
Materiał ściany/dach/podłogaaluminium/GFK/kompozyt drewniany
Grubość ściany/dach/podłoga34/34/41 mm
Izolacja ściany/dach/podłogaEPS/EPS/EPS
Powierzchnia łóżka z przodu (dł.xszer.)2000x1500 mm
Powierzchnia łóżka pośrodku (dł.xszer.)2100x650 mm
Powierzchnia łóżek z tyłu (dł.xszer.)2000x800 mm i 1900x800 mm (opcja: 1900/2000x2100 mm)
Lodówka/zamrażarka113/14 l
Kuchenka3-palnikowa
Akumulator pokładowy95 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków122/92 l
Zapas gazu/ogrzewanie2 x 11 kg/Truma Combi 6 E
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy)od 53 599 euro/69 734 euro
Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska