- Cztery rodzaje kamperów – który dla kogo?
- Zalety i wady vana, alkowy, półintegry i integry.
- Które kampery można używać do zimowego karawaningu?
- Nowy, używany czy z wypożyczalni? Dwa pierwsze możecie mieć jeszcze w te wakacje.
Oprócz odpowiedzi na podstawowe pytanie: czy chcemy mieć kamper na własność, czy tylko wypożyczyć na czas urlopu, pozostaje wybór rodzaju zabudowy. Kamper van, alkowa, półzintegrowany czy zintegrowany – na czterech przykładach pokażemy, na czym polega różnica. Postaramy się też odpowiedzieć na pytanie, który rodzaj kampera komu najlepiej posłuży.
Może was to zainspiruje do wynajęcia takiego auta na najbliższe wakacje lub poszukania czegoś na rynku wtórnym? A może zaczniecie gromadzić środki na nowy kamper? Takie auta zamawiane są zazwyczaj na długo przed sezonem, więc na wakacje w 2021 r. będzie jak znalazł.
Przyjrzyjmy się bliżej czterem samochodom dla początkujących fanów kamperowego karawaningu. Kampery vany reprezentuje XGO X-Van 5, alkowy – Sunlight A 70, półintegry – Forster T 599 HBW, a integry – Etrusco I 6900 SB. W opisie ostatniego zdjęcia każdego z 4 rodzajów kamperów znajdziecie listę zalet i wad tego typu rozwiązania. W każdym przypadku podajemy także informacje na temat możliwości uprawiania zimowego caravaningu. W tabelach poniżej znajdziecie dane techniczne.
W naszej galerii zobaczycie nowe pojazdy, więc dość kosztowne, ale na rynku używanych wybór jest też niezły – znajdziecie na nim auta wszystkich rodzajów, każdej z wymienionych marek i jeszcze wielu innych.
Dane techniczne XGO X-Van 5
Silnik | Fiat Multijet II 120 |
Moc | 120 KM przy 3600 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 320 Nm przy 1400 obr./min |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man./przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 5998/2050/2660 mm |
Rozstaw osi - opony | 4035 mm - 215/70 R 15 CP |
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) | 2803/697 kg |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2000/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | blacha stalowa/blacha stalowa/blacha stalowa |
Grubość ściany/dach/podłoga | 10/6/40 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | EPS/EPS/EPS |
Powierzchnia łóżek (długośćxszerokość) | 2 x 1830 x 1330 mm |
Lodówka/zamrażarka | 90/6 l |
Kuchenka | 2-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 90 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 85/90 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 5 kg/Truma Combi 4 |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | 35 999 euro/41 493 euro |
Dane techniczne Sunlight A 70
Silnik | Fiat Multijet |
Moc | 140 KM przy 3600 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 350 Nm przy 1400 obr./min |
Prędkość maksymalna | 125 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man/przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 7250/2320/3140 mm |
Rozstaw osi - opony | 4035 mm - 225/75 R 16 CP |
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) | 2936/564 kg |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2000/750 kg2500/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | aluminium/GFK/kompozyt drewniany |
Grubość ściany/dach/podłoga | 34/34/41 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | EPS/EPS/EPS |
Powierzchnia alkowy (długośćxszerokość) | 2100x1570 mm |
Powierzchnia do leżenia (część jadalniana) | 1850x1000 m |
Powierzchnia łóżka z tyłu | 2100x1455-1300 mm |
Lodówka/zamrażarka | 164/29 l |
Kuchenka | 3-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 95 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 122/92 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 11 kg/Truma Combi 6 |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | od 45 999 euro/52 901 euro |
Dane techniczne Forster T 599 H
Silnik | Fiat Multijet 120 |
Moc | 120 KM przy 3600 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 320 Nm przy 1400 obr./min |
Prędkość maksymalna | bd. |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man./przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 5990/2350/2950 mm |
Rozstaw osi - opony | 3450 mm - 215/70 R 15 C |
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) | 2735/765 kg |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2000/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | GFK/GFK/GFK |
Grubość ściany/dach/podłoga | 31/31/54 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | XPS/XPS/XPS |
Powierzchnia łóżka podnoszonego (dł.xszer.) | 880 x 1950 mm |
Powierzchnia do leżenia w części jadalnianej (dł.xszer.) | 670 x 2070 mm |
Powierzchnia łóżka z tyłu (dł.xszer.) | 2200 x 1450/1350 mm |
Lodówka | 142 l |
Kuchenka | 3-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 95 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 115/100 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 11 kg/Truma Combi 4 |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | od 45 990 euro/49 300 euro |
Dane techniczne Etrusco I 6900 SB
Silnik | Fiat Multijet II 160 |
Moc | 160 KM przy 3500 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 380 Nm przy 1500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man/przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 6980/2320/2930 mm |
Rozstaw osi - opony | 3800 mm - 215/70 R 15 CP |
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) | 2850/650 kg |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2000/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | aluminium/GFK/kompozyt drewniany |
Grubość ściany/dach/podłoga | 34/34/41 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | EPS/EPS/EPS |
Powierzchnia łóżka z przodu (dł.xszer.) | 2000x1500 mm |
Powierzchnia łóżka pośrodku (dł.xszer.) | 2100x650 mm |
Powierzchnia łóżek z tyłu (dł.xszer.) | 2000x800 mm i 1900x800 mm (opcja: 1900/2000x2100 mm) |
Lodówka/zamrażarka | 113/14 l |
Kuchenka | 3-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 95 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 122/92 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 11 kg/Truma Combi 6 E |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | od 53 599 euro/69 734 euro |