Auto Świat Wiadomości Turystyka Kampery dla początkujących – który jest najlepszy dla ciebie?

Kampery dla początkujących – który jest najlepszy dla ciebie?

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Tegoroczne wakacje będą inne niż wszystkie, bo wielu z nas szuka bezpiecznego sposobu podróżowania i możliwości spędzenia czasu z dala od tłumu. Kamper spełnia oba wymagania, dając jednocześnie niezwykłe poczucie wolności. Tylko jak wybrać ten najwłaściwszy? Porównujemy rodzaje zabudów na przykładzie 4 kamperów w różnych cenach: XGO X-Van 5, Sunlight A 70, Forster T 599 HB i Etrusco I 6900 SB.

Porównanie czterech rodzajów kamperówAuto Bild
  • Cztery rodzaje kamperów – który dla kogo?
  • Zalety i wady vana, alkowy, półintegry i integry.
  • Które kampery można używać do zimowego karawaningu?
  • Nowy, używany czy z wypożyczalni? Dwa pierwsze możecie mieć jeszcze w te wakacje.

Oprócz odpowiedzi na podstawowe pytanie: czy chcemy mieć kamper na własność, czy tylko wypożyczyć na czas urlopu, pozostaje wybór rodzaju zabudowy. Kamper van, alkowa, półzintegrowany czy zintegrowany – na czterech przykładach pokażemy, na czym polega różnica. Postaramy się też odpowiedzieć na pytanie, który rodzaj kampera komu najlepiej posłuży.

Może was to zainspiruje do wynajęcia takiego auta na najbliższe wakacje lub poszukania czegoś na rynku wtórnym? A może zaczniecie gromadzić środki na nowy kamper? Takie auta zamawiane są zazwyczaj na długo przed sezonem, więc na wakacje w 2021 r. będzie jak znalazł.

Przeczytaj też:

Przyjrzyjmy się bliżej czterem samochodom dla początkujących fanów kamperowego karawaningu. Kampery vany reprezentuje XGO X-Van 5, alkowy – Sunlight A 70, półintegry – Forster T 599 HBW, a integry – Etrusco I 6900 SB. W opisie ostatniego zdjęcia każdego z 4 rodzajów kamperów znajdziecie listę zalet i wad tego typu rozwiązania. W każdym przypadku podajemy także informacje na temat możliwości uprawiania zimowego caravaningu. W tabelach poniżej znajdziecie dane techniczne.

W naszej galerii zobaczycie nowe pojazdy, więc dość kosztowne, ale na rynku używanych wybór jest też niezły – znajdziecie na nim auta wszystkich rodzajów, każdej z wymienionych marek i jeszcze wielu innych.

Dane techniczne XGO X-Van 5

Silnik Fiat Multijet II 120
Moc 120 KM przy 3600 obr./min
Pojemność 2287 cm3
Moment obrotowy 320 Nm przy 1400 obr./min
Prędkość maksymalna 130 km/h
Skrzynia biegów/napęd 6b man./przód
Pojemność zbiornika paliwa 75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość 5998/2050/2660 mm
Rozstaw osi - opony 4035 mm - 215/70 R 15 CP
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) 2803/697 kg
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) 2000/750 kg
Materiał ściany/dach/podłoga blacha stalowa/blacha stalowa/blacha stalowa
Grubość ściany/dach/podłoga 10/6/40 mm
Izolacja ściany/dach/podłoga EPS/EPS/EPS
Powierzchnia łóżek (długośćxszerokość) 2 x 1830 x 1330 mm
Lodówka/zamrażarka 90/6 l
Kuchenka 2-palnikowa
Akumulator pokładowy 90 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków 85/90 l
Zapas gazu/ogrzewanie 2 x 5 kg/Truma Combi 4
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) 35 999 euro/41 493 euro

Dane techniczne Sunlight A 70

Silnik Fiat Multijet
Moc 140 KM przy 3600 obr./min
Pojemność 2287 cm3
Moment obrotowy 350 Nm przy 1400 obr./min
Prędkość maksymalna 125 km/h
Skrzynia biegów/napęd 6b man/przód
Pojemność zbiornika paliwa 75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość 7250/2320/3140 mm
Rozstaw osi - opony 4035 mm - 225/75 R 16 CP
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) 2936/564 kg
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) 2000/750 kg2500/750 kg
Materiał ściany/dach/podłoga aluminium/GFK/kompozyt drewniany
Grubość ściany/dach/podłoga 34/34/41 mm
Izolacja ściany/dach/podłoga EPS/EPS/EPS
Powierzchnia alkowy (długośćxszerokość) 2100x1570 mm
Powierzchnia do leżenia (część jadalniana) 1850x1000 m
Powierzchnia łóżka z tyłu 2100x1455-1300 mm
Lodówka/zamrażarka 164/29 l
Kuchenka 3-palnikowa
Akumulator pokładowy 95 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków 122/92 l
Zapas gazu/ogrzewanie 2 x 11 kg/Truma Combi 6
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) od 45 999 euro/52 901 euro

Dane techniczne Forster T 599 H

Silnik Fiat Multijet 120
Moc 120 KM przy 3600 obr./min
Pojemność 2287 cm3
Moment obrotowy 320 Nm przy 1400 obr./min
Prędkość maksymalna bd.
Skrzynia biegów/napęd 6b man./przód
Pojemność zbiornika paliwa 75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość 5990/2350/2950 mm
Rozstaw osi - opony 3450 mm - 215/70 R 15 C
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) 2735/765 kg
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) 2000/750 kg
Materiał ściany/dach/podłoga GFK/GFK/GFK
Grubość ściany/dach/podłoga 31/31/54 mm
Izolacja ściany/dach/podłoga XPS/XPS/XPS
Powierzchnia łóżka podnoszonego (dł.xszer.) 880 x 1950 mm
Powierzchnia do leżenia w części jadalnianej (dł.xszer.) 670 x 2070 mm
Powierzchnia łóżka z tyłu (dł.xszer.) 2200 x 1450/1350 mm
Lodówka 142 l
Kuchenka 3-palnikowa
Akumulator pokładowy 95 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków 115/100 l
Zapas gazu/ogrzewanie 2 x 11 kg/Truma Combi 4
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) od 45 990 euro/49 300 euro

Dane techniczne Etrusco I 6900 SB

Silnik Fiat Multijet II 160
Moc 160 KM przy 3500 obr./min
Pojemność 2287 cm3
Moment obrotowy 380 Nm przy 1500 obr./min
Prędkość maksymalna 160 km/h
Skrzynia biegów/napęd 6b man/przód
Pojemność zbiornika paliwa 75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość 6980/2320/2930 mm
Rozstaw osi - opony 3800 mm - 215/70 R 15 CP
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) 2850/650 kg
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) 2000/750 kg
Materiał ściany/dach/podłoga aluminium/GFK/kompozyt drewniany
Grubość ściany/dach/podłoga 34/34/41 mm
Izolacja ściany/dach/podłoga EPS/EPS/EPS
Powierzchnia łóżka z przodu (dł.xszer.) 2000x1500 mm
Powierzchnia łóżka pośrodku (dł.xszer.) 2100x650 mm
Powierzchnia łóżek z tyłu (dł.xszer.) 2000x800 mm i 1900x800 mm (opcja: 1900/2000x2100 mm)
Lodówka/zamrażarka 113/14 l
Kuchenka 3-palnikowa
Akumulator pokładowy 95 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków 122/92 l
Zapas gazu/ogrzewanie 2 x 11 kg/Truma Combi 6 E
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) od 53 599 euro/69 734 euro
Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków