- Cztery rodzaje kamperów – który dla kogo?
- Zalety i wady vana, alkowy, półintegry i integry.
- Które kampery można używać do zimowego karawaningu?
- Nowy, używany czy z wypożyczalni? Dwa pierwsze możecie mieć jeszcze w te wakacje.
Oprócz odpowiedzi na podstawowe pytanie: czy chcemy mieć kamper na własność, czy tylko wypożyczyć na czas urlopu, pozostaje wybór rodzaju zabudowy. Kamper van, alkowa, półzintegrowany czy zintegrowany – na czterech przykładach pokażemy, na czym polega różnica. Postaramy się też odpowiedzieć na pytanie, który rodzaj kampera komu najlepiej posłuży.
Może was to zainspiruje do wynajęcia takiego auta na najbliższe wakacje lub poszukania czegoś na rynku wtórnym? A może zaczniecie gromadzić środki na nowy kamper? Takie auta zamawiane są zazwyczaj na długo przed sezonem, więc na wakacje w 2021 r. będzie jak znalazł.
Przeczytaj też:
- Volkswagen Grand California 2.0 TDI DSG – nie tylko na letnie wyjazdy
- Affinity Camper Van – kamper z Polski
- Wakacje we własnym domu - test kampera Knaus Sky TI 650 MF Platinum Selection
Przyjrzyjmy się bliżej czterem samochodom dla początkujących fanów kamperowego karawaningu. Kampery vany reprezentuje XGO X-Van 5, alkowy – Sunlight A 70, półintegry – Forster T 599 HBW, a integry – Etrusco I 6900 SB. W opisie ostatniego zdjęcia każdego z 4 rodzajów kamperów znajdziecie listę zalet i wad tego typu rozwiązania. W każdym przypadku podajemy także informacje na temat możliwości uprawiania zimowego caravaningu. W tabelach poniżej znajdziecie dane techniczne.
W naszej galerii zobaczycie nowe pojazdy, więc dość kosztowne, ale na rynku używanych wybór jest też niezły – znajdziecie na nim auta wszystkich rodzajów, każdej z wymienionych marek i jeszcze wielu innych.
Dane techniczne XGO X-Van 5
Silnik | Fiat Multijet II 120 |
Moc | 120 KM przy 3600 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 320 Nm przy 1400 obr./min |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man./przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 5998/2050/2660 mm |
Rozstaw osi - opony | 4035 mm - 215/70 R 15 CP |
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) | 2803/697 kg |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2000/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | blacha stalowa/blacha stalowa/blacha stalowa |
Grubość ściany/dach/podłoga | 10/6/40 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | EPS/EPS/EPS |
Powierzchnia łóżek (długośćxszerokość) | 2 x 1830 x 1330 mm |
Lodówka/zamrażarka | 90/6 l |
Kuchenka | 2-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 90 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 85/90 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 5 kg/Truma Combi 4 |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | 35 999 euro/41 493 euro |
Dane techniczne Sunlight A 70
Silnik | Fiat Multijet |
Moc | 140 KM przy 3600 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 350 Nm przy 1400 obr./min |
Prędkość maksymalna | 125 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man/przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 7250/2320/3140 mm |
Rozstaw osi - opony | 4035 mm - 225/75 R 16 CP |
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) | 2936/564 kg |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2000/750 kg2500/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | aluminium/GFK/kompozyt drewniany |
Grubość ściany/dach/podłoga | 34/34/41 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | EPS/EPS/EPS |
Powierzchnia alkowy (długośćxszerokość) | 2100x1570 mm |
Powierzchnia do leżenia (część jadalniana) | 1850x1000 m |
Powierzchnia łóżka z tyłu | 2100x1455-1300 mm |
Lodówka/zamrażarka | 164/29 l |
Kuchenka | 3-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 95 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 122/92 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 11 kg/Truma Combi 6 |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | od 45 999 euro/52 901 euro |
Dane techniczne Forster T 599 H
Silnik | Fiat Multijet 120 |
Moc | 120 KM przy 3600 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 320 Nm przy 1400 obr./min |
Prędkość maksymalna | bd. |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man./przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 5990/2350/2950 mm |
Rozstaw osi - opony | 3450 mm - 215/70 R 15 C |
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) | 2735/765 kg |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2000/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | GFK/GFK/GFK |
Grubość ściany/dach/podłoga | 31/31/54 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | XPS/XPS/XPS |
Powierzchnia łóżka podnoszonego (dł.xszer.) | 880 x 1950 mm |
Powierzchnia do leżenia w części jadalnianej (dł.xszer.) | 670 x 2070 mm |
Powierzchnia łóżka z tyłu (dł.xszer.) | 2200 x 1450/1350 mm |
Lodówka | 142 l |
Kuchenka | 3-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 95 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 115/100 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 11 kg/Truma Combi 4 |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | od 45 990 euro/49 300 euro |
Dane techniczne Etrusco I 6900 SB
Silnik | Fiat Multijet II 160 |
Moc | 160 KM przy 3500 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 380 Nm przy 1500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man/przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 6980/2320/2930 mm |
Rozstaw osi - opony | 3800 mm - 215/70 R 15 CP |
Masa własna/ładowność (pojazd testowy) | 2850/650 kg |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2000/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | aluminium/GFK/kompozyt drewniany |
Grubość ściany/dach/podłoga | 34/34/41 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | EPS/EPS/EPS |
Powierzchnia łóżka z przodu (dł.xszer.) | 2000x1500 mm |
Powierzchnia łóżka pośrodku (dł.xszer.) | 2100x650 mm |
Powierzchnia łóżek z tyłu (dł.xszer.) | 2000x800 mm i 1900x800 mm (opcja: 1900/2000x2100 mm) |
Lodówka/zamrażarka | 113/14 l |
Kuchenka | 3-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 95 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 122/92 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 11 kg/Truma Combi 6 E |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | od 53 599 euro/69 734 euro |
Galeria zdjęć
Od lewej: XGO X-Van 5 (kamper van), Etrusco I 6900 SB (integra), Forster T 599 HB (półiintegra) i Sunlight A 70 (alkowa).
Kamper van XGO X-Van 5. Ten rodzaj kampera jest właściwie protoplastą wszelkich pojazdów mieszkalnych. Powstaje na bazie dostawczego blaszaka lub osobowego busa. Mają fanów w każdej grupie wiekowej – są nie tylko dość poręczne, a więc łatwe do prowadzenia, lecz także nie rzucają się tak mocno w oczy, jak inne rodzaje kamperów.
XGO X-Van 5 ma 5,99 m długości i 4 miejsca do spania i siedzenia. Cena (Niemcy): od 35.999 Euro. Grupą najchętniej wybierającą vany są pary, często starsze, którym wystarczy minimum komfortu.
Niektórzy użytkownicy kamperów kierują się przy wyborze vana warunkami drogowymi w ulubionym regionie, do którego podróżują. Tym rodzajem pojazdu mieszkalnego można się poruszać stosunkowo łatwo, bo jest mniejszy i zwrotniejszy od innych. Mimo że te rozbudowane transportery są relatywnie niedrogie, to kwota, którą trzeba przeznaczyć na prezentowane tu XGO jest dla młodych ludzi często za wysoka. Warto rozejrzeć się na rynku używanych.
Klasyczny rozkład, najczęściej wybierany, ma łóżko poprzeczne lub wzdłużne, małą łazienkę, kuchenkę przed przesuwanymi drzwiami i miejsce do jedzenia ze stolikiem. XGO X-Van 5 z piętrowym łóżkiem to rzadziej spotykany wariant. Możliwy jest także układ z podnoszonym łóżkiem nad miejscem do jedzenia, łazienką z tyłu, łazienka z odchylanymi ściankami, wystawiany dach z dodatkowym miejscem do spania i kampery z „garażem” dla motocykla lub rowerów.
X-Van 5 ma z przodu klasyczny rozkład z eleganckimi meblami. Garderoba mieści się w podwieszanych szafkach i małej szafce ubraniowej obok kuchni, naczynia – w bloku kuchennym.
Dwupalnikowa kuchenka i zlew to standard, dobrze jeśli blat roboczy da się powiększyć.
Klasyka w przypadku wiszących szafek, jak to w XGO X-Vanie 5: łatwo uderzyć się w głowę.
W kamperach vanach łazienki są zazwyczaj małe, ale w XGO X-Vanie 5 jest tu szczególnie ciasno.
Panel sterowania nad fotelem kierowcy.
Dzięki relatywnie niedużej długości (do 7 m) i ograniczonej szerokości kampery vany nadają się do wyjazdów do miast i do regionów górskich z wąskimi, krętymi drogami.
Niektórzy używają nawet kamperów jako codziennego środka transportu. W przypadku krótkich wersji, takich ja XGO X-Van 5, wystarczy podstawowy wariant silnika (w Fiacie Ducato – 120 KM).
W dłuższych, a więc także cięższych modelach obowiązuje zasada: mocny silnik dostosowany do masy pojazdu pozwala na dłuższą metę zaoszczędzić na kosztach obsługi i paliwa. W Fiacie Ducato dostępne są warianty: 120, 140, 160 lub 180 KM.
Bak XGO mieści 75 l oleju napędowego. Zapas AdBlue to 19 l.
Do zimowego caravaningu kampery vany nieszczególnie się nadają. Brakuje im izolacji termicznej, którą inne rodzaje pojazdów mieszkalnych mają w podwójnych ściankach zabudowy. Do tego dochodzi jeszcze wychłodzenie przez duże otwory drzwiowe z boku i z tyłu, przez które wchodzi się do wnętrza i pakuje bagaż.
Zalety: zwrotny pojazd, nie zdradzający natychmiast swojego przeznaczenia, atrakcyjna cena bazowa, elastyczne rozmieszczenie bagażu, ograniczone zużycie paliwa. Wady: słaba izolacja cieplna, ograniczona przestronność, często niewygodna jadalnia, duże przesuwane boczne drzwi, przez które ucieka ciepło, często tylko dwa miejsca do spania.
Alkowy są szczególnie lubiane przez rosłych użytkowników, którzy doceniają wygodną do stania wysokość wnętrza i jego przestronność. Charakteryzują się tym, że nad kabiną pasażerską znajduje się dodatkowe miejsce do spania. Sunlight A 70 ma długość 7,25 m i 4-6 miejsc do siedzenia i spania. Cena (Niemcy): od 45 999 euro.
Grupą docelową dla alków są rodziny z dziećmi, ale coraz chętniej wybierają je także osoby uprawiające amatorsko sport i potrzebujące na swój ekwipunek dużo miejsca – znajdą go w alkowie pod dostatkiem.
Z tyłu łóżka wzdłużne, podwójne poprzeczne, piętrowe lub kącik do siedzenia – w alkowie jest właściwie wszystko możliwe. Niektórzy producenci oferują nawet modele z miejscami do spania dla 7 osób. Nasz Sunlight A 70 ma z tyłu podwójne poprzeczne łóżko.
W łóżku nad kabiną o powierzchni 2,10x1,57 m mogą także wygodnie przenocować 2 osoby. Gdy nie jest używane, może być złożone.
Część jadalniana może być przekształcona w kolejne miejsca do spania. W praktyce nadają się raczej dla dzieci.
W kuchni jest dość miejsca na przygotowanie posiłków dla całej rodziny. Plus za dużą lodówkę.
W łazience jest też dość miejsca – pod prysznicem wygodnie stoją także wysocy.
Liczne okna sufitowe i jasne wykończenie wnętrza sprzyjają poczuciu przestronności.
W modelu Sunlight A 70 istnieje bezpośrednie połączenie przez drzwi między przestrzenią mieszkalną i ładunkową. Przestrzeń bagażowa to silna strona alkowy – zwłaszcza modele o długości 7-7,5 m mają duży tylny garaż – jak Sunlight A 70, w którym można przewieźć ładunek o masie do 150 kg.
Dodatkowe miejsce do przechowywania znajduje się w górnych szafkach, schowkach i szafie ubraniowej.
Prowadzenie alkowy, choćby ze względu na długość pojazdu, wymaga od początkujących trochę ćwiczeń. Podczas manewrowania bardzo przydaje się pomoc osoby, która stoi na zewnątrz i pokazuje, jak jechać. To pozwala uniknąć kosztownych w naprawie stłuczek.
Podczas skręcania kierowca musi pamiętać, że z powodu długiego zwisu tył auta trochę zarzuca. Boczne podmuchy wiatru natrafiają na dużą powierzchnię kampera – trzeba mocno trzymać kierownicę.
Koleją wadą alkowy w stosunku do innych zabudów jest zwiększone zużycie paliwa. Krótkie i wysokie alkowy mają większą niż inne kampery tendencję do wychyłów.
Ten Sunlight A 70 napędzany jest 140-konnym dieslem z AdBlue.
Pakiet Chassis (1999 euro) zawiera manualną klimatyzację kabiny kierowcy, przygotowanie do radia i tempomat.
Generalnie alkowy nadają się także na zimowe wyjazdy. W przypadku regularnego korzystania z auta w chłodnych porach roku trzeba zadbać o wydajne ogrzewanie. Większość producentów oferuje je w wyposażeniu opcjonalnym. Sunlight A 70 dysponuje w standardzie mocnym Truma Combi 6.
Dla użytkowników, którzy w zimie długo stoją na kempingu w jednym miejscu i mają dostęp do prądu, odpowiednie będzie elektryczne ogrzewanie Truma Combi 6E. Sunlight sprzedaje je za dodatkowe 539 euro. Wyeksponowana zabudowa alkowy musi mieć wydajne ogrzewanie. Przydatny jest własny przewód do rozprowadzania ciepłego powietrza w tej części.
Zalety: bardzo dobra, wygodna do stania wysokość, rozkład przyjazny rodzinom, pojemny tylny garaż, dużo miejsca do przechowywania, przydatny także dla sportowców z obszernym sprzętem. Wady: podatny na boczny wiatr, wysoka zabudowa, zwiększone zużycie paliwa, w zależności od wersji niska ładowność, trochę słabsze właściwości jezdne.
Obok kamperów vanów lubianym rodzajem kamperów są półzintegrowane (półintegry). W ich przypadku kabina kierowcy pozostaje taka, jak w bazowym samochodzie, a za nią znajduje się zabudowa skonstruowana przez producenta pojazdów mieszkalnych. Zaleta: części zamienne, takie jak lusterka zewnętrzne czy drzwi są standardowe i łatwo dostępne. Mierzący 5,99 m długości Forster T 599 HB z czterema miejscami do siedzenia i spania kosztuje od 45 999 euro.
Półintegry dobrze służą podróżującym w pojedynkę, parom, a także rodzinom, choć w ograniczonym stopniu. Wewnątrz znajdujemy wszystko, co potrzebne na kempingu: kuchnię, łazienkę, część jadalnianą i garaż z tyłu.
Jest jeden haczyk: w krótkiej części mieszkalnej łóżka ustawione są poprzecznie. Przy 6-metrowej długości całego kampera trudno rozsądnie umieścić łóżka wzdłużnie.
Jeśli potrzeba więcej niż dwóch miejsc do spania, wtedy przydaje się łóżko podnoszone nad częścią jadalnianą. Czasem trzeba za nie dopłacić, ale w Forsterze T 599 HB należy do standardowego wyposażenia. Jedyny minus tego modelu: do wejścia zarówno na łóżko z tyłu, jak i podnoszone potrzebna jest drabinka.
W kuchni jest trochę ciasno, za blat roboczy musi służyć stół jadalniany.
Łazienka z oknem, haczykiem na ręcznik i łatwym do utrzymania z czystości prysznicem.
W pół-integralach jest dużo miejsca na bagaż – w części mieszkalnej w schowkach podsufitowych i co najmniej jednej szafie ubraniowej. Poza tym wiele kamperów tego rodzaju ma tylny garaż.
Panoramiczne okno dachowe wpuszcza dużo światła i jest izolowane termicznie (opcja za 790 euro).
Dzięki kompaktowym rozmiarom, właściwości jezdne nie nastręczą kłopotów nawet początkującym. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w większości przypadków zabudowa jest szersza niż kabina kierowcy. Dlatego dobrą inwestycją jest kamera cofania.
Półzintegrowane kampery mają przeważnie dobrze ocieplone ściany, dzięki czemu nadają się do zimowego caravaningu. Dla poprawienia komfortu można zamówić wyposażenie dodatkowe, np. ogrzewane zbiorniki, maty izolujące na szyby kabiny kierowcy, wykładzinę dywanową do części mieszkalnej lub wydajniejsze ogrzewanie.
Zalety: pojazd kempingowy dla 2-4 osób z tylnym garażem i pojemnymi miejscami do przechowywania, nadaje się do użytkowania zimą, duży wybór rozkładów, łatwa dostępność części zapasowych. Wady: zabudowa szersza niż kabina, kabina w zimie szybko się wychładza, ograniczona przestronność, w krótkich kamperach tylko poprzeczne ułożenie łóżek, w długich – duży tylny zwis.
Przedstawicielem zintegrowanych kamperów jest Etrusco I 6900 SB. Taki pojazd z przodem jak szafa ubraniowa robi wrażenie – zwłaszcza na kempingu. Przy czym nie każdy z nich kosztuje od razu majątek. Mierzący 6,98 m długości Etrusco I 6900 SB ma 4 miejsca do siedzenia i spania, a jego ceny w Niemczech zaczynają się od 53.599 euro.
Integry mają dość miejsca dla kilkorga podróżnych lub stanowią rodzaj luksusowego apartamentu na kołach dla dwojga – to zależy od potrzeb i możliwości zainteresowanych. Ponieważ koszty zakupu są wyraźnie wyższe niż w pozostałych typach kamperów, na drogach Europy można spotkać pary w wieku emerytalnym podróżujące takim pojazdem.
Z tyłu często instaluje się wzdłużnie pojedyncze łóżka, ale może tu się też znaleźć podwójne poprzeczne. Poza tym panuje duża różnorodność. Na rynku są auta z podnoszonym łóżkiem lub kącikiem do siedzenia z tyłu, a także takie, które z tyłu mają łazienkę.
Także długość pojazdu może być różna, czego dowodzi Hymer Exsis-i 504 (5,99 m). Carado zaprezentował niedawno studium kampera z drugimi drzwiami w zabudowie, garażem z tyłu, w którym można stanąć w pozycji wyprostowanej i wzdłużnie zamontowaną kanapą.
Nasz Etrusco I 6900 SB z kuchnią w kształcie litery L, pojedynczymi łóżkami wzdłużnymi i podnoszonym miejscem do spania z przodu jest klasycznym przedstawicielem swojego gatunku.
W kuchni dużo miejsca, także do przechowywania, osłony chronią przed zachlapaniem.
Łazienka jest również przestronna, a odchylane drzwi pozwalają na powiększenie.
Duży tylny garaż, mnóstwo szafek i ukrytych schowków gwarantują, że do kampera da się zabrać (prawie) wszystko, co może się okazać potrzebne. Z naciskiem na „prawie”. Problemem dużych kamperów jest masa. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t ładowność okazuje się wcale nie tak wielka.
Karawaning zimą? Warto pamiętać o macie termicznej na przednią szybę. Wtedy zintegrowane kampery nadają się nawet z seryjnym wyposażeniem do użytkowania w nie najzimniejszych rejonach. Jednak do wyjazdów w bardzo mroźne rejony, jak północna Skandynawia, potrzebny jest pakiet zimowy.
To jasne, że jazda mierzącym 2,30 m szerokości i 6,98 m długości Etrusco I nie jest tak łatwa jak krótkim vanem. Podczas manewrowania pasażer musi czasem pomóc kierowcy.
Kanciaste, ale regularne kształty mają jedną praktyczną zaletę: nie ma prawie niewidocznych części, którymi można zawadzić o przeszkodę. Tam, gdzie kończy się przednia szyba, kończy się też maska silnika, tak samo jest z boków. Z tyłu, z powodu zwisu przydatna jest kamera.
Poza tym kabina kierowcy jest bardzo przestronna – dużo miejsca między kierownicą a szybą. Dzięki temu wciąż jest się świadomym gabarytów kampera.
Nasz Etrusco ma 160-konny silnik Ducato, doskonale dopasowany do wielkości, masy i oporów powietrza.
Zalety: bardzo duża powierzchnia mieszkalna, będąca rezultatem pudełkowatej zabudowy, świetna widoczność do przodu przez panoramiczną szybę, dużo miejsca na bagaże plus wielki garaż z tyłu, duży wybór rozkładów, wygodna do stania wysokość. Wady: duże gabaryty, przy dmc 3,5 t często problem z ładownością, utrudniony dostęp do silnika, brak drzwi pasażera, podatność na wychyły.