• Kamper firmy Knaus został zbudowany na bazie Fiata Ducato i do napędu wykorzystuje 140-konny silnik Diesla
  • W wersji Platinum Selection pojazd ma na pokładzie wszelkie elementy, które są niezbędne podczas dalekich podróży oraz mieszkania w nim
  • W trakcie testu doceniliśmy nie tylko świetne rozplanowanie wnętrza auta, lecz także wystarczającą dynamikę, dobre prowadzenie i skuteczny układ hamulcowy

Kupno nowego kampera to poważny wydatek w domowym budżecie. Jakby tego było mało, idziesz do sprzedawcy, a tam okazuje się, że samochód jest bardzo drogi, a i tak nie ma na pokładzie wszystkiego czego oczekujesz, a dodatkowe wyposażenie jest drogie. Może zatem pomyśleć o modelu takim, jak Knaus Sky TI 650 MF Platinum Selection, który za rozsądną cenę już w standardzie ma bogate wyposażenie. Dzięki niemu nie trzeba kupować modelu pozycjonowanego wyżej, a zatem droższego, a i tak można cieszyć się udanym kamperem.

Samochód został tak dobrze skonfigurowany, że wydaje się aż niemoralną propozycją. Wprawdzie w tej postaci auto jest droższe od bazowej odmiany, ale w zamian otrzymuje się niewspółmiernie bogatsze wyposażenie do dokonanej dopłaty. W skład dodatkowych elementów wchodzą przede wszystkim takie, które są najczęściej dobierane jako opcje przez klientów.

Dzięki nadwoziu o długości niemal 7 m (6980 mm) uzyskano częściowo zintegrowaną przestrzeń. Podczas podróżowania w dwie osoby w jadalni urządzonej w kształcie litery L można cieszyć się dużą swobodą ruchu. A jeżeli zjawią się przyjaciele, którzy będą także nocować w naszym kamperze to z seryjnych siedzeń można utworzyć dodatkowe, duże miejsce do spania dla dwóch osób.

Wprawdzie można jeszcze zamówić dodatkowe, składane łóżko, ale wówczas trzeba liczyć się z tym, że zmniejszona zostanie nieco przestrzeń pojazdu – coś za coś. W szafkach przewidziano miejsce na ukrycie ciężkiego sprzętu, takiego jak np. osprzęt niezbędny do ogrzewania pokładowego.

Narożna kuchnia zachwyca funkcjonalnym wykończeniem oraz pomysłowym rozplanowaniem. Wygospodarowano w niej trzy obszerne szuflady, wysuwane przegródki z kratkami mieszczącymi suchy prowiant lub niewielkie butelki. W samochodzie znalazła się również 3-palnikowa kuchenka, gazowa. Wprawdzie umieszczono ją przy samej ścianie pojazdu, a pomimo tego pozostało niewiele miejsca na blat do przygotowywania posiłków.

Z tyłu jest wygodne łóżko

Po przeciwnej stronie kuchenki znajduje się lodówka z zamrażarką, natomiast z tyłu pojazdu wygospodarowano przestrzeń na 2-osobowe łóżko francuskie o długości 2 m i szerokości 1,42 m. Co ważne przy takich rozmiarach tapczanu obie śpiące tu osoby mogą wygodnie rozprostować nogi – no chyba, że będzie podróżował tu rosły koszykarz. Łóżko ma dzieloną ramę, dzięki czemu połowę tapczanu można podnieść, a wówczas uzyskuje się dostęp do części ładunkowej bez konieczności wychodzenia z auta – to bardzo wygodne rozwiązanie podczas niesprzyjającej aury. Pod dachem pojazdu umieszczono zamykane szafki, otwarte półki oraz lampki do czytania i gniazda USB.

Obok łóżka znalazła się wzorowo rozplanowana łazienka. Przewidziano w niej otwarte i zamknięte półki, wieszaki na ręczniki, toaletę oraz obrotową ścianę, za którą można utworzyć strefę prysznicową osłoniętą drzwiami w formie harmonijki. Jedyną wadą umiejscowienia łazienki jest to, że część ładunkowa nie rozciąga się na całą szerokość pojazdu, lecz została ograniczona do przestrzeni pod łóżkiem. Z tego powodu nie da się np. zmieścić tu dwóch rowerów wraz z bagażem. Muszą one powędrować na uchwyt umieszczony na zewnątrz na tylnej ścianie pojazdu.

Wszystko to, co znalazło się na pokładzie testowanego kampera to absolutne minimum (ale w zupełności wystarczające) do urlopowych wojaży. Oprócz tego na zamówienie można mieć inne gadżety, np. malowana na czarno atrapa chłodnicy, wysokiej jakości zamki do drzwi, które można obsługiwać jedną ręką czy wygodną centralkę do obsługi ogrzewania. Dzięki takim dodatkom auto nabiera efektownego wyglądu, a wnętrze staje się bardziej ergonomiczne w obsłudze. Oprócz tego do wyboru jest mnóstwo materiałów wykończeniowych.

Knaus Sky TI 650 MF Platinum Selection – tak się nim jeździ

Bazą do zbudowania tego kampera stał się Fiat Ducato. W podstawowej wersji samochód napędzany jest wysokoprężnym silnikiem o mocy 120 KM, ale w naszym testowym egzemplarzu pracował diesel generujący 140 KM oraz 350 Nm (to o 30 Nm więcej niż w bazowej wersji silnikowej). Niby to niewiele, ale jednak ma znaczenie, bo dzięki temu autem można przemieszczać się znacznie sprawniej.

Podczas naszych pomiarów okazało się, że samochód uzyskuje setkę po 23 s. Dużo? Jeżeli porówna się tę wartość do aut osobowych to tak, ale przecież kamper nie służy do uzyskiwania, jak najlepszych sprintów spod świateł tylko do spokojnej, wręcz zrelaksowanej jazdy. W takim przypadku to w zupełności wystarczy. Także maksymalna prędkość wynosząca 145 km/h powinna całkowicie zaspokoić potrzeby podróży kamperem. Z doświadczenia wiemy, że autem tego typu nawet autostradą przyjemnie podróżuje się do około 120 km/h – powyżej tej prędkości pojazd staje się już zbyt głośny. Zresztą nasze pomiary hałasu potwierdzają, że nie jest to samochód do szybkiej jazdy, a poza tym na wczasach nikt nie będzie się spieszył.

Testowany Knaus ze 140-konnym dieslem wykazał się jeszcze jedną pozytywną cechą – umiarkowanym zużyciem paliwa. W pierwszym momencie może wydawać się, że średnie spalanie na poziomie 10,3 l/100 km to dużo, ale pamiętajmy, że dotyczy to auta, które po załadowaniu na długi urlop bez trudu uzyska maksymalną masę 3500 kg, a poza tym niskiemu zużyciu paliwa nie sprzyja słaba aerodynamika auta.

Jazda ciężkim i wysokim kamperem zawsze wydaje się najbardziej uciążliwa na wąskich oraz krętych trasach, gdzie nadwozie ma tendencje do mocnego przechylania się. W przypadku tego auta nie wyczuliśmy w nadmiarze takiego zachowania, ale za to auto miało tendencje do nadsterowności. Na szczęście ESP reagowało na tyle czujnie, że nigdy nie wykracza się poza bezpieczne rewiry. Jedynie podczas jazdy w slalomie wyczuliśmy, że układ kierowniczy mógłby być nieco bardziej precyzyjny w działaniu.

Elementem, który naszym zdaniem również zdał egzamin jest układ hamulcowy. W najlepszym przypadku auto jadące 100 km/h udało się zatrzymać po 45,2 m, natomiast po rozgrzaniu tarcz samochód stawał na odcinku 46,1 m – jak widać wydłużenie drogi hamowania nie było przesadnie duże.

Knaus Sky TI 650 MF Platinum Selection – to nam się podoba

Bogate wyposażenie seryjne, możliwość zamówienia wielu elementów opcjonalnych, wystarczająca ilość miejsca do spędzania czasu na postoju, wiele zamykanych i otwartych miejsc na rzeczy niezbędne podczas podróży, dobrze rozplanowana i wyposażona łazienka, wygodne miejsca do siedzenia, bezpieczne zachowanie podczas jazdy.

Knaus Sky TI 650 MF Platinum Selection – to nam się nie podoba

Wysokie wejście, brak regulowanej, podwójnej podłogi, okna i dostęp do bagażnika nie są antywłamaniowe, przestrzeń na bagaże z tyłu ogranicza wydzielona łazienka.

Knaus Sky TI 650 MF Platinum Selection – nasza opinia

Auto prezentuje się nowocześnie zarówno z zewnątrz, jak i we wnętrzu. W tym drugim przypadku wygląd dopasowany do indywidualnych gustów to zasługa bogatej oferty wersji wykończeniowych. Ponadto ważną zaletą jest bogate wyposażenie spełniające oczekiwania osób udających się w długie podróże. Do tego dochodzą zalety w postaci wystarczającej dynamiki, dobrego prowadzenia oraz skutecznych hamulców czy cichej pracy silnika.

Knaus Sky TI 650 MF Platinum Selection – dane techniczne i wyniki testu

Silnik t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa 2287 cm3
Moc przy obrotach 140 KM przy 3600 obr./min.
Moment obrotowy przy obrotach 350 Nm przy 1400 obr./min
Prędkość maksymalna 145 km / h
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd Na koła przednie
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Rozmiar opon 225/75R 16 CP
Marka i model opon testowanego auta Continental Vanco Camper
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue 75 l/19 l
Masa przyczepy hamowanej/niehamowanej 2000/750 kg
Długość/szerokość/wysokość 6980/2320/2790 mm
Rozstaw osi 3800 mm
Wyniki testu
0-50 km / h 5,9 s
0-80 km/h 14,0 s
0-100 km/h 23,0 s
60-100 km/h 15,6 s (4. bieg)
80-110 km/h 23,2 s (ostatni bieg)
Masa własna 2977 kg
Ładowność/dopuszczalna masa całkowita 523 kg/3500 kg
Średnica zawracania w lewo/w prawo 13,9/13,9 m
Droga hamowania 100-0 km/h na zimno 45,2 m
Droga hamowania 100-0 km/h na ciepło 46,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59 dB (A)
Poziom hałasu przy 80 km/h 65 dB (A)
Poziom hałasu przy 100 km/h 69 dB (A)
Testowe zużycie paliwa/emisja CO2 10,3 l/100 km-273 g/km
Zasięg 728 km
Grubość ścian/dachu/podłogi 31/32/40 mm
Maksymalna wysokość/szerokość wnętrza 1997/2181 mm
Pojemność lodówki/zamrażarki 149/12 l
Ogrzewanie Truma Combi 6
Akumulator 80 Ah
Pojemność zbiornika świeżej wody 100 l
Pojemność zbiornika na szarą wodę 95 l
Butle gazowe 2 x 11 kg
Cena w Niemczech wersji z silnikiem bazowym 120 KM 62 599 euro
Cena w Niemczech testowanej wersji 64 157 euro