Logo
WiadomościTen znak drogowy może uratować życie. Wyjaśniamy, co dokładnie oznacza

Ten znak drogowy może uratować życie. Wyjaśniamy, co dokładnie oznacza

  • Pas awaryjnego zatrzymania to specjalny pas ruchu służący samochodom w przypadku awarii lub zdarzeń losowych
  • W Polsce oznaczony jest pojedynczą linią ciągłą P2, za granicą może mieć dodatkowe kolorowe oznakowanie lub znaki pionowe
  • Pas awaryjnego zatrzymania może rozszerzać się w miniparking ułatwiający bezpieczne zatrzymanie się
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Pas awaryjny to specjalny rodzaj pasa ruchu, którego celem jest m.in. umożliwienie pojazdom postoju w krytycznych sytuacjach, takich jak wypadki, awarie czy inne zdarzenia losowe (np. złe samopoczucie kierowcy). Na polskich drogach jest on oznaczony pojedynczą linią ciągłą P2. Przebywając za granicą (np. w Hiszpanii czy Szwajcarii), możemy jednak spotkać się z dodatkowym oznakowaniem w postaci kolorowych pól na drodze lub specjalnego znaku.

Zobacz także: Ten znak drogowy budzi kontrowersje. Czemu kierowcy go krytykują?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Co to jest pas awaryjnego zatrzymania?
Jak w Polsce oznaczony jest pas awaryjnego zatrzymania?
Jakie dodatkowe oznakowanie może mieć pas awaryjnego zatrzymania za granicą?
Jak wygląda znak drogowy wskazujący pas awaryjnego zatrzymania?

Ten znak wskazuje pas awaryjnego zatrzymania

Niewykluczone, że wielu kierowców widziało już przy drodze za granicą prostokątny znak, na którym widać w uproszczeniu coś w rodzaju odnogi, biegnącej obok głównej drogi. Jest ona cieńsza niż symbol drogi, którą się poruszamy. Znak ten oznacza pas awaryjnego zatrzymania, który jednak może być czymś więcej niż tylko wąskim pasmem oddzielonym od głównej jezdni. Taki pas może rozszerzać się w coś w rodzaju miniparkingu, który jest bezpiecznym miejscem do zatrzymania się.

Zobacz także: Już jest. Nowy znak pojawił się na drogach. Kierowcy są zaskoczeni

Zjazd na takie miejsce jest oznakowany zazwyczaj kilkoma znakami, a na końcu może znajdować się czerwono-biała "szachownica". Jak zwraca uwagę serwis Autokult, "w niektórych europejskich krajach, na przykład w Szwajcarii, zdarza się, że pas awaryjnego zatrzymania nie jest wysypany piaskiem czy żwirem, ale stanowi pokrytą twardym podłożem rampę, wznoszącą się ku górze względem przebiegu drogi". Ma to umożliwić wjazd i zatrzymanie się pojazdom z awarią hamulców.

Udostępnij:
Autor BMi
BMi
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium