Mapy z założenia powinny być dokładne i mieć odpowiednie pokrycie sieci drogowej. Kierowcy flotowemu poruszającemu się jedynie po naszym kraju, w zupełności wystarczy pakiet podstawowy, zwierający ogólne mapy krajów europejskich i szczegółową mapę Polski. Bardziej szczegółowe mapy państw europejskich znajdują się w zestawie lub należy je dokupić. Ceny, w zależności od producenta, kształtują się od 200 do 700 złotych.

Rzeczywistość na ekranie

Mapy cyfrowe używane w nawigacji mogą mieć wiele dodatkowych funkcji. Na przykład oprogramowanie Map&Guide Premium, niemieckiej firmy PTV (Plannung Transport Verkehr) jest ciekawym narzędziem dla firm spedycyjnych, kurierskich, przedstawicieli handlowych oraz serwisantów. Na co dzień mają oni do czynienia z problemem: jak zaplanować wiele wizyt u klientów, w różnych miejscach, minimalizując całkowity dystans oraz czas przejazdu? Dzięki modułowi optymalizacji postojów szybko można sobie poradzić z tym problemem. Kalkulacji optymalnej sekwencji postojów dokonuje się za jednym naciśnięciem przycisku klawiatury. - Dokładność map jest porównywalna u wszystkich producentów. Jednak podobnie jak w przypadku innych produktów na rynku, tak i tutaj można polecić konkretne firmy, których produkty są pod tym względem bezkonkurencyjne. - Moim zdaniem najlepsze jakościowo systemy nawigacji posiadają Becker, Garmin, Mio oraz Smartgps. Mapy tych producentów odzwierciedlają sieci dróg praktycznie w 98%, co gwarantuje kierowcom komfortową jazdę - mówi Emil Sokół, pracownik ds. biurowych Smart Elektronik.

Szybkość reakcji urządzenia zależy w głównej mierze od zainstalowanego w GPS-ie procesora. Większość przenośnych systemów nawigacyjnych wyposażona jest w 400-megahercowy procesor, wystarczający w zupełności do odbierania i przekazywania impulsów w stosownym czasie. - Bez względu jednak na jakość urządzenia, niebagatelny wpływ na szybkość reakcji ma prędkość, z jaką jedziemy. O ile możemy mieć pewność, że jadąc około 100 km/h GPS zdąży nas powiadomić z odpowiednim wyprzedzeniem o zmianie kierunku jazdy, przy szybszej jeździe mogą wystąpić chwilowe zakłócenia i opóźniony czas reakcji - podkreśla Emil Sokół ze Smart Elektronik.

Nie przepłacać

Kupując drogi, markowy produkt, możemy mieć wrażenie, iż posiadamy jedno z najlepszych urządzeń na rynku. Okazuje się, że nie zawsze tak jest. Nawet bowiem najdroższy sprzęt ma swoje wady, a płacimy często jedynie za logo umieszczone na opakowaniu. - Nie ma sensu wydawać dodatkowych pieniędzy za markę, skoro istnieją na rynku systemy porównywalnej jakości, kosztujące kilkaset złotych mniej. O ile dla przeciętnego Kowalskiego różnice te nie mają większego znaczenia, to w przypadku firm, kupujących nie jedno, ale znacznie więcej urządzeń dla swoich pracowników, kwestie kosztów są niezmiernie istotne - dodaje Emil Sokół. Bogata oferta producentów cyfrowych nawigacji sprawia, że możemy mieć problemy ze znalezieniem odpowiednich map dla siebie lub swoich pracowników. Jest jednak kilka istotnych opcji, ułatwiających korzystanie z przenośnych systemów nawigacyjnych, na które warto zwrócić uwagę jeszcze przed dokonaniem ich zakupu.

Wyszukiwanie punktów

3,5 cala - ta wielkość obrazu idealnie sprawdza się w samochodach z nadwoziem osobowym. Mniejsze wyświetlacze mogą znacznie utrudnić jazdę, zaś większe przeznaczone są do samochodów ciężarowych. Nieocenionym dodatkiem w GPSie są komunikaty głosowe. Dzięki nim głos z urządzenia powiadamia nas o kolejnych manewrach, przez co prowadzenie auta jest jeszcze bezpieczniejsze. Użytkownicy mają zwykle do wyboru dwa rodzaje głosów (damski, męski) oraz różne opcje językowe. Widoczny obraz na monitorze zapewnia nie tylko odpowiednia jego wielkość, lecz także powłoka antyrefleksyjna. To dzięki niej wyświetlany obraz jest widoczny zarówno przy silnym nasłonecznieniu jak też w zupełnych ciemnościach. Większość map cyfrowych posiada także opcje wyszukiwania punktów POI (Points of Interest), znacznie ułatwiających poruszanie się po drogach. Są to punkty użyteczności publicznej, między innymi apteki, banki, dworce, galerie, hotele, kawiarnie, kina, kościoły, lotniska, muzea, urzędy pocztowe, puby i restauracje, stacje benzynowe, stadiony, szpitale, teatry, urzędy, itp.

Niektóre modele posiadają opcję trójwymiarowego obrazu (3D), dodatkowo ułatwiającego znalezienie konkretnego obiektu. Czasem producenci dołączają do zestawu płytkę z lokalizacją fotoradarów, co być może nie sprzyja bezpiecznej jeździe, ale za to pozwala uniknąć mandatu. Chcąc uniknąć korków należy wybrać model z anteną TMC, umożliwiającą odbiór informacji o zatorach drogowych i zalecanych objazdach.

Wytrzymałość baterii

Większość modeli GPS umożliwia swoim użytkownikom wybór trasy jazdy: najszybszej, najkrótszej lub najbardziej ekonomicznej. Niektóre pozwalają dodatkowo na zaprogramowanie trasy wyłącznie po utwardzonych drogach, bez konieczności zawracania i jazdy po drogach płatnych np. autostradach. Czas pracy akumulatora ma szczególne znaczenie w sytuacji, kiedy nasi pracownicy podróżują na dłuższych trasach. Cóż im bowiem z GPS-a, którego bateria wytrzyma jedynie dwie godziny… Większość urządzeń na rynku posiada pięciogodzinny czas pracy, lecz zdarzają się też potrafiące pracować na akumulatorze nawet sześć godzin.

Sprawdź wirtualne mapy na Zumi.pl