SAMOCHODY NOWE

Z analizy wstępnych danych pozyskanych z systemu CEP wynika, że w październiku zarejestrowano 27 800 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową. Oznacza to wzrost na przestrzeni roku o 21,23% (+4 869 sztuk), a w porównaniu do września - o 19,37% (+4 511 sztuk).

Łącznie od początku roku liczba zarejestrowanych aut osiągnęła poziom 241 949 samochodów osobowych, o 10,69% (+23 363 sztuki) wyższy w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego.

Obserwowany wzrost liczby rejestracji we październiku to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najistotniejsze wydają się być: zapowiedź zmian w podatku VAT, dotyczących przede wszystkim klientów instytucjonalnych, a także osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku. Kolejnym czynnikiem jest wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wg zapowiedzi mediów może się wiązać z ewentualną podwyżką cen oferowanych samochodów.

Co prawda, już dziś w ofercie producentów znajdują się auta spełniające wymagania określone najnowszą normą i ich cena nie odstaje zbytnio od cen innych, konkurencyjnych aut na rynku, jednak wiele osób obawia się podwyżki, co jest istotnym argumentem na rzecz przyspieszenia decyzji o zakupie. Utrzymanie obecnego tempa wzrostu może oznaczać, iż liczba aut zarejestrowanych w Polsce w całym 2010 roku znacznie przewyższy poziom notowany w roku ubiegłym, który wyniósł ponad 271 tysięcy samochodów.

Wśród klientów, kupujących samochody w Polsce, osoby fizyczne, nabywające auto do prywatnych celów wykazują znacznie bardziej umiarkowane zainteresowanie, chociaż również w ich przypadku w ostatnich miesiącach obserwuje się pewne ożywienie. W tej grupie ciągle utrzymuje się spadek liczby rejestrowanych aut. Straty z nawiązką rekompensowane są przez zakupy tzw. klientów instytucjonalnych. Ich większą aktywność potwierdzają firmy leasingowe i zajmujące się wynajmem długoterminowym.

W roku 2009 w związku z kryzysem firmy ograniczyły swoje zakupy, decydowały się na przedłużanie okresu wynajmu, a także często podejmowały decyzję o ograniczeniu posiadanego parku. Obecnie proces wymiany wydaje się, iż "wrócił do normy". Na rynku uaktywniły się również małe firmy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. We wrześniu klienci instytucjonalni kupili ponad 61% wszystkich sprzedanych przez producentów aut. Dziś ten udział może być nawet nieco wyższy, gdyż sprzedaż aut "z kratką", istotnego produktu, znajdującego się w ofercie producentów, wciąż rośnie.

Większa skłonność do zakupów ma również efekt relatywnie dobrych wyników finansowych, będących pokłosiem wdrożonych wcześniej programów oszczędnościowych. Stymulatorem obserwowanego wzrostu zakupów jest nie tylko konieczność odnowy posiadanych pojazdów, procesu wyhamowanego rok wcześniej, ale także, a może przede wszystkim decyzja rządu, dotycząca zmian w podatku VAT, które są niekorzystne dla przedsiębiorców.

Warto podkreślić, że wzrost miesiąc do miesiąca wiąże się ze zwiększonymi zakupami wszystkich grup klientów, w tym również tych, kupujących samochody z homologacją ciężarową. W październiku zarejestrowano 9 347 auta z "kratką", o 35,31% więcej niż we wrześniu (+2 439 sztuk). Samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowiły w październiku ponad 33,62% wszystkich zarejestrowanych aut osobowych (we wrześniu - 30,50%), a w ciągu 10 miesięcy 2010 roku - 26,22% rynku.

Szeroka oferta producentów oraz perspektywa nieuchronnego ograniczenia możliwości odpisania podatku VAT przy zakupie auta z "kratką" generuje zwiększony popyt na tego rodzaju auta. Obecny wzrost zakupów poprzedzających zmiany będzie stanowił istotny problem w roku przyszłym. Znaczne ograniczenia w korzystnej ofercie dla przedsiębiorców oraz wcześniejsze zakupy realizowane w tym roku, będące dla wielu swoistą ucieczką przed podwyżką kosztów, staną się podstawą spadku sprzedaży w roku 2011. Wg prognoz liczba samochodów zarejestrowanych na rynku polskim w ciągu roku może zmniejszyć się nawet 30 - 40 tysięcy sztuk.

Wśród dostawców samochodów z "kratką" liderem rejestracji w październiku była Skoda (1 167 sztuk). Drugie miejsce zajął Ford (1 027 sztuk). Toyota utrzymała 3. pozycję (740 sztuk), a Opel - 4. (674 sztuki). Wysoką, 5. pozycję zajęła Kia (552 sztuki).

Uzyskany w październiku wynik rejestracji jest niższy od deklarowanej przez producentów i importerów sprzedaży o 8,44%, czyli o 2 561 sztuk. Jest to z jednej stony efekt przesunięcia w czasie rejestracji samochodów deklarowanych przez producentów i importerów jako sprzedane, z drugiej zaś tzw. re-eksportu.

Od początku roku zarejestrowano 241 949 nowych samochodów wobec 263 687 aut zadeklarowanych jako sprzedane. Tym samym różnica między CEP a Samar w odniesieniu do wyników skumulowanych wyniosła po dziesięciu miesiącach 8,24% (21 738 sztuk). W ujęciu procentowym wynik ten jest nieznacznie większy od wartości zanotowanej na koniec września (7,99%).

W zestawieniu październikowych danych sprzedażowych z rejestracjami 7 marek wykazuje dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji: Volkswagen (aż o 957 aut więcej sprzedanych niż zarejestrowanych), Skoda (682 sztuki), Kia (318 sztuk), Hyundai (317 sztuk), Citroen (270 sztuk), Dacia (136 sztuk) i Mitsubishi (131 sztuk Największą różnicę w  liczbie rejestracji i sprzedaży na niekorzyść sprzedaży wykazały: Ford (265 sztuk), Mercedes (176 sztuk), Toyota (116 sztuk) oraz Opel (100 sztuk). W przypadku pozostałych marek zanotowane różnice wynoszą od kilku do kilkudziesięciu sztuk. W ciągu 10 miesięcy najwięcej samochodów zarówno zarejestrowała jak i sprzedała Skoda (27 547/30 522 sztuki). Drugie miejsce zajmuje w rankingu rejestracji Fiat (19 748 szt.), który pod względem sprzedaży jest na 3. pozycji (21 324 szt.). Na 3. miejscu w rankingu rejestracji plasuje się Ford (19 565 sztuk), który pod względem sprzedaży znalazł się na pozycji 4. (21 198 szt.), Toyota zajęła miejsce 4. w rankingu rejestracji (18 837 szt.) i 5. w rankingu sprzedaży (19 607 szt.). Volkswagen, który w rankingu rejestracji zajął 6. miejsce (15 866 szt.), w sprzedaży znajduje się na 2. pozycji (21 848 szt.).

W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w październiku aż 13 producentów poprawiło wyniki r/r, natomiast w odniesieniu do wyników skumulowanych 11 wykazało wzrost. W porównaniu do wyników z września czołówka pozostała bez zmian. W dolnej części  tabeli miejscami zamieniły się Nissan (12. pozycja) i Citroen (11. pozycja).

IMPORTOWANE SAMOCHODY UŻYWANE

Rynek importowanych aut używanych utrzymał się niemal na tym samym poziomie co we wrześniu. W październiku zarejestrowano 65 826 samochodów osobowych, tj. o 2,10% więcej niż we wrześniu. Od początku roku zarejestrowano już 619 988 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 3,68% więcej (+21 986 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Import utrzymuje tendencję wzrostową i wszystko wskazuje na to, że nawet osłabienie polskiej waluty nie zahamowało napływu aut używanych. Przy utrzymaniu obecnego tempa wzrostu do końca roku Polacy powinni sprowadzić ok. 740 tys. samochodów używanych.

Wśród sprowadzonych aut najwięcej jest w wieku od 4 do 10 lat, które stanowią 45,44% wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku powyżej 10 lat stanowiły 43,05% importu, natomiast samochody najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie 10,51% importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. Od początku roku zarejestrowano już 112 626 aut tej marki, o 1,04% więcej niż w analogicznym okresie 2009. Wice liderem pozostaje Opel z wynikiem na poziomie 76 879 sztuk, co oznacza spadek o 0,58%. Kolejne miejsca zajmują Renault, Ford, Audi, BMW, Peugeot, SEAT, Mercedes i Toyota.