Auto Świat Yamaha MT-07: Idealna do miejskiego sprintu

Yamaha MT-07: Idealna do miejskiego sprintu

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Na początku przyznam się Wam, że do testu tego motocykla skłoniła mnie cena. Na tegorocznej wystawie motocykli w Warszawie importer Yamahy zachwalał, że w tym roku wprowadza do sprzedaży nakeda w znakomitej cenie i z atrakcyjnym finansowaniem. Przyznam się, że oferta mnie zaciekawiła bo wydatek niespełna 23 tys. zł za nowy, japoński motocykl o mocy 75 KM to rzadkość w tej klasie. Koszty zakupu to podstawa, ale znacznie bardziej interesowało mnie jak się tym sprzętem jeździ.

yamaha_365065_2014_yam_mt07_eu_vdvm1_act_002
Zobacz galerię (16)
Auto Świat / ACZ
yamaha_365065_2014_yam_mt07_eu_vdvm1_act_002

Zwrotny w mieście

Ggdy się do niego przymierzałem podczas wystawy, odniosłem wrażenie, że przy moich 183 cm wzrostu jest dla mnie nieco za mały. Ale podczas jazd testowych szybko się go pozbyłem. Nisko osadzone siedzisko (805 mm) oraz nieduża masa własna motocykla (179 kg) sprawiały, że podczas miejskich manewrów za kierownicą MT-07 czułem się niezwykle pewnie. Także odpowiadała mi pozycja, które choć jest lekko pochylona to jednak daleka od tej znanej z motocykli sportowych.

Dobre samopoczucie na MT-07 to również zasługa czytelnego, elektronicznego wyświetlacza na którym obok podstawowych informacji (prędkość, obroty, aktualny bieg, stan paliwa) można ustawić jedną z wielu funkcji komputera pokładowego (śr. spalanie, dzienny przebieg, temperaturę). Ciekawostką jest pojawiający się przy spokojnej, delikatnej jeździe wskaźnik ekonomicznej jazdy Eco.

Atrakcyjny design i dobra ergonomia

Jeśli już jesteśmy przy instrumentach skupionych wokół kierowcy, to pochwalić należy dobrą widoczność w lusterkach wstecznych, a także ciekawe rozwiązanie polegające na integracji przycisku do uruchamiania rozrusznika wraz z wyłącznikiem zapłonu. Jedyny mankament jaki zauważyłem to niezbyt wysoka jakość materiałów z jakich wykonano przełączniki wokół manetek.

„Dwucylindrowiec” zaskakuje dynamiką i spalaniem

Przyznam się, że miałem duże obawy w stosunku do nowego 2-cylindrowego silnika Yamahy. Nie dlatego, że wątpiłem w jego osiągi, ale raczej chodziło mi o kulturę pracy. I tu miłe zaskoczenie. Rzędowa „dwójka” pracuje cicho i stabilnie. Trzeba się jednak przyzwyczaić do dźwięku jej pracy, bo nie ma on zbyt wiele wspólnego z rasowym brzmieniem. Nieco rozczarowany byłem także gangiem pochodzącym z wydechu, ale na szczęście tą przypadłość można zmienić stosując akcesoryjny wydech Acropovic.

Dwucylindrowa rzędówka Yamahy ma charakterystykę zbliżoną do „V-ki”
Dwucylindrowa rzędówka Yamahy ma charakterystykę zbliżoną do „V-ki”Żródło: Auto Świat / ACZ

Nie zawidołem się za to na osiągach. Silnik został zaprojektowany w oparciu o specjalną technologię „crossplane”, która zapewnia liniową charakterystykę momentu obrotowego. W praktyce oznacza to, że już od niskiej prędkości obrotowej silnik natychmiast reaguje na zmianę położenia manetki gazu i niemal w całym zakresie obrotomierza równomiernie przyspiesza. Moim zdaniem jednak najprzyjemniej robi się w przedziale 4-7 tys. obr./min. Pochwały należą się także przekładni biegów, która charakteryzuje się dobrą precyzją i cichą pracą. Dużym atutem jednostki napędowej MT-07 jest spalanie. Często korzystając z niemal całego zakresu prędkości obrotowych w teście uzyskałem spalanie na poziomie 5,2 l/100 km. To świetny wynik!

Po zakrętach na sportowo

Zwrotny w mieście, ale ciekawe jak się sprawuje na trasie i na szybko pokonywanych łukach? Poza miastem jazda na wprost z prędkością do 130 km/h nie sprawiała mi kłopotu. Powyżej – odczuwałem silny wpływ pędu powietrza i jazda stawała się mniej przyjemna. W tym przypadku z pomocą mogą przyjść akcesoryjne szybki: sportowa lub niska. Na zakrętach czakało mnie miłe zaskoczenie. I w tym przypadku nisko położony środek ciężkości i niewielka masa własna motocykla wraz dopracowanym podwoziem sprawiały, że mocne pochylenie w złożeniu było od samego początku łatwe, niemal intuicyjne.

Za pracę zawieszenia z przodu odpowiada widelec teleskopowy, a z tyłu wahacz. Zestaw ma dość miękką charakterystykę i można liczyć na dobrą amortyzację miejskich nierówności.

Niska cena, ale gdzie go kupić?

Jak już wspominałem na początku cena motocykla MT-07 jest niezwykle atrakcyjna. Konkurencja ma powody do obaw. Pocieszeniem dla niej niech będzie fakt, że cały tegoroczny zapas MT-07 sprzedał się na pniu, co za tym idzie klienci są zmuszeni szukać motocykla dla siebie w salonach innych marek.

Silnik-typ/cylindry/zaworybenz. R2/8
Pojemność689 ccm
Moc. maks.74,8/9000 KM/obr./min
Moment68/6500 Nm/obr./min
Skok zawieszenia130 mm
Zbiornik paliwa14 l
Masa własna z płynami179 kg
Wysokość siodełka805 mm
Napędłańcuch/6-bieg.
Wymiary (mm)2085/745/1090
Średnie spalanie (test.)5,2 l/100 km
Cena (bez ABS-u) 22 977 zł

Finansowanie:

Kredyt na 3 lata (Santander) od 557, 40 zł/miesięcznie, bez wpłaty własnej (opcja buy-back)

Ubezpieczenie:

OC/AC/NW – 897 zł za rok (możliwość doliczenia do kredytu)

Plusy:

– świetne przyspieszenie

– znakomita elastyczność

– niskie spalanie

– wygodna pozycja za kierownicą

– dobre właściwości jezdne

– atrakcyjny design

- atrakcyjna cena zakupu

Minusy:

– mało rasowe brzmienie silnika i wydechu

– mało wygodne siedzenia dla pasażera

– brak regulacji zawieszenia

– brak seryjnego ABS-u

– brak dostępnych modeli w salonie.

Podsumowanie:

Doskonała propozycja do miasta. Nisko położony środek ciężkości sprawia, że manewrowanie MT-07 w korkach i na szybkich łukach jest bardzo łatwe. Do tego dochodzi znakomita reakcja silnika na gaz i dość komfortowe zawieszenie. MT-07 w trasie ma zadowalającą dynamikę, jednak brak seryjnej szyby sprawia, że przy prędkościach powyżej 130 km/h kierowca walczy z pędem powietrza. Znakomita cena, pytanie tylko czy po nowym roku importer Yamahy nadal ją utrzyma?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: