Nowoczesny czterocylindrowy silnik czerpiący swoją moc z 1798 cm3 pojemności skokowej rozwija moment obrotowy rzędu 320 Nm, dostępny od 1400 do 3700 obr./min. Maksymalną moc 170 KM silnik osiąga już przy 3800 obr./min. Benzynowy 1,8 TFSI przyspiesza Audi A5 Coupe z manualną skrzynią biegów w 7,9 sekundy od zera do 100 km/h, a prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Średnio zużywa 5,7 litra paliwa na 100 km i emituje 134 gramy CO2 na kilometr, co jest rekordem w tym segmencie. W porównaniu z poprzednim silnikiem o mocy 160 KM spalanie zmniejszyło się o 21 proc.

Podczas prac projektowych szczególną uwagę poświęcono procesowi spalania. Dodatkowo do bezpośredniego wtrysku benzyny FSI silnik 1,8 TFSI wykorzystuje także wtrysk pośredni. Paliwo wtryskiwane jest przy końcu rury dolotowej w obrębie klap "tumble", gdzie następuje jego intensywne mieszanie z powietrzem. Pośredni wtrysk wykorzystywany jest przy częściowym obciążeniu. Obniża on zużycie paliwa i redukuje emisje cząstek stałych do tego stopnia, że silnik ten już dzisiaj spełnia wymagania normy Euro 6, która zacznie obowiązywać dopiero w 2015 roku.

Masa silnika zmniejszyła się ze 135 do 131,5 kilograma. Do tej redukcji przyczyniły się między innymi nowy moduł turbosprężarki i głowicy cylindrów, nowa metoda odlewania kadłuba silnika z żeliwa szarego, która pozwoliła na zmniejszenie grubości ścianek do około trzech milimetrów oraz wał korbowy z czterema przeciwciężarami zamiast ośmiu i zmniejszonymi średnicami łożysk głównych. Tłoki wykonane są z nowego stopu o wyższej wytrzymałości. Przy misce olejowej zastosowano lekkie tworzywo sztuczne, wiele śrub wykonanych jest z aluminium. Drastycznie obniżyło się także tarcie wewnętrzne.