Audi A8 to flagowy model niemieckiej marki, należący do segmentu F. Jego poprzednikiem jest model V8.
Pierwsza generacja A8 (D2) powstała w 1994 roku. Był on pierwszym wielkoseryjnie produkowany samochodem osobowym, którego konstrukcję wykonano wyłącznie z aluminium, dzięki czemu masa pojazdu spadła w porównaniu z poprzednikiem o 200 kg. Auto występowało z napędem na przód, a w najmocniejszych jednostkach standardowo występował napęd quattro.
W A8 montowano jeden z 3 silników benzynowych (V6 2.8, V8 3.7 lub V8 4.2) lub jeden z 2 diesli TDI (2.5 V6 lub 3.3 V8). Od 2001 roku dostępny był także ogromny, 6-litrowy motor W12 o mocy 420 KM. Powstało jedynie 750 egzemplarzy z tym silnikiem.
Kształty A8 przypominały inne jego modele z tamtego okresu. Brak agresywnych przetłoczeń, łagodne, lekko zaokrąglone kształty w połączeniu z długą linia wyglądały wyrafinowanie. Auto występowało także w wersji przedłużonej L, z przedłużonym rozstawem osi. W 1999 roku A8 przeszła facelifting, w którym modernizacji poddano przednie reflektory i wnętrze.
II generacja (D3) trafiła na rynek w 2002 roku. Wymiary Audi zwiększyły się w porównaniu z poprzednią generacją i podobnie jak ona, dostępny był także model z przedłużonym rozstawem osi, a napęd przekazywano na przednie lub wszystkie koła. Karoseria zachowała swoje obłe kształty, ale stała się wyraźnie większa.
Wśród silników gościły diesle TDI oraz szeroka gama wolnossących motorów benzynowych. W tej generacji zrezygnowano z manualnych przekładni, pozostawiając do wyboru 6-biegowy Tiptronic lub bezstopniowy Multitronic.
3 lata po debiucie II generacji zmianie poddano pas przedni. Od 2008 roku w autach montowano nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, m.in. Audi Side Assist, Audi Lane Assist.
W 2010 roku zaprezentowano kolejną generację A8 (D4). Oparte było na płycie podłogowej MBL Volkswagena. Duże zmiany dotknęły nadwozie, które stało się bardziej dynamiczne i agresywne. Nie zrezygnowano z okrągłych kształtów, ale dodanie gdzieniegdzie ostrych linii dodało A8 elegancji i zadzioru. W porównaniu do I generacji A8, rozstaw osi zdążył urosnąć aż o 100 cm.
Do wyboru były 3 silniki benzynowe i 2 wysokoprężne, w 2012 roku pojawiła się także wersja Hybrid. Wszystkie można było zakupić w zwykłej jak i przedłużonej wersji. Rok później przeprowadzono facelifting, który obejmował zarówno przednią jak i tylną część nadwozia. Wzmocniono także jednostki napędowe i zredukowano ich zużycie paliwa. Do listy wyposażenia dodatkowego dołączyło też kilka nowinek technicznych.
Głównymi konkurentami A8 są BMW serii 7, Mercedes-Benz klasy S czy Lexus LS.