Nie to, że raptem staliśmy się bogatsi i zapragnęliśmy wymienić nasze pojazdy w garażach, lecz to, że w salonach trwała wyprzedaż modeli, które już od września 2018 r. nie spełniałyby nowych norm emisji szkodliwych spalin.

I właśnie we wrześniu przyszła chwila prawdy. W porównaniu z sierpniem liczba sprzedanych aut zmalała o blisko połowę. Na drogi wyjechało zaledwie 27 tys. nowych samochodów. Jest to też o ponad 26 proc. mniej niż rok wcześniej. Wszyscy się spodziewali tąpnięcia, ale nie aż tak poważnego.

Najmniej zainteresowani zakupem nowych czterech kółek okazali się klienci indywidualni – trafiło do nich jedynie 7 tys. aut. Od początku roku zarejestrowano już 403 tys. nowych samochodów osobowych. 24 proc. sprzedaży. Spada zainteresowanie dieslami. Licząc od początku roku, stanowiły one 24 proc. sprzedaży. 70 proc. nowych pojazdów to benzyniaki. Ponad 32 proc. wzrostu zanotowały hybrydy (16,2 tys. aut). Niespełna tysiąc sztuk to elektryki.

Zupełnie inna tendencja panuje na rynku samochodów używanych. Spośród blisko 2 mln osobówek, które pojawiły się w Polsce od początku roku do końca września, większość to diesle. Przybywa jednak hybryd, chociaż ich podaż na zachodzie Europy jest niewielka.

Najpoularniejsze modele w prywatnym imporcie aut używanych to: Opel Astra, Volkswagen Passat, Audi A4, BMW serii 3 i Volkswagen Golf. Ich przeciętna cena to ok. 17 tys. złotych.

Czy ta stagnacja w salonach będzie trwała nadal? Zdania ekspertów są podzielone. Jest nadzieja, że na lekki wzrost można liczyć już wkrótce, kiedy zaczną się wyprzedaże rocznika.

W najnowszym wydaniu tygodnika „Auto Świat” 41/2018 polecamy m.in.

- Peugeot e-Legend – Paryska premiera studium auta przyszłości

- Dwie Skody RS – Kodiaq RS i Vision RS na salonie w Paryżu

- Suzuki Vitara – Prezentacja wersji po face liftingu

- BMW serii 3 – Debiut nowej generacji na salonie paryskim

- Miejskie SUV-y za 80 tys. zł

- Volkswagen Golf – kompaktowy hatchback z nowym benzyniakiem 1.5 TSI

- Mitsubishi Space Star – Czytelnicy testują miejskie auto w wersji 1.2 CVT

- Opel Insignia ST – Kombi w dynamicznej wersji GSi

- Honda Civic – Japoński kompakt z dieslem 1.6

- Test żarówek – sprawdziliśmy 14 żarówek w profesjonalnym laboratorium

- Czyszczenie tapicerki

- Z drugiej ręki: Audi A6 (2010-2018) – Prezentacja wszystkich wersji

- Peugeot 207 kontra Ford Fiesta

- Fascynacje: Porsche Sport Driving School – Nauka szybkiej i bezpiecznej jazdy na torze Silesia Ring

- Oldtimer: Volkswagen T1 Samba Bus – Kultowy Bulli z lat 1953-1967

Foto: auto świat / Auto Świat

Najnowsze wydanie tygodnika „Auto Świat” 41/2018 w sprzedaży od 8 października 2018 r.

Zapraszamy do lektury!