Według oficjalnych statystyk autobusy miejskie i turystyczne są najbezpieczniejszymi środkami transportu osób. Wiodący producenci autobusów miejskich i turystycznych w Europie chcą wspólnie zwiększyć to bezpieczeństwo i przy pomocy odpowiednich rozwiązań odnieść się do rosnącej wrażliwości pasażerów na kwestie ochrony przeciwpożarowej.

Rezultatem inicjatywy wspieranej przez europejskich producentów autobusów miejskich i turystycznych jest porozumienie o standardowym montowaniu przeciwpożarowych systemów alarmowych w komorze silnika oraz w obszarze nagrzewnic we wszystkich autobusach miejskich i turystycznych. Te działające od kilku lat systemy były do tej pory montowane dobrowolnie.

Producenci EvoBus (Mercedes-Benz/Setra), Irisbus/Iveco, MAN Nutzfahrzeuge AG (MAN/NEOPLAN), Scania, Solaris Bus & Coach, VDL Bus & Coach oraz Volvo, których wspólny udział w europejskim rynku wynosi około 85%, podpisali dobrowolne zobowiązanie, na mocy którego wszystkie autobusy turystyczne i miejskie z silnikiem umieszczonym z tyłu, dostarczane na terenie Unii Europejskiej będą najpóźniej od stycznia 2011 roku wyposażane w systemy alarmowe, bezpośrednio i niezwłocznie ostrzegające kierowcę przed niebezpieczeństwem pożaru. W przypadku pożaru autobusu miejskiego lub turystycznego pożar wybucha najczęściej w komorze silnika. Dzięki montowaniu systemów wczesnego ostrzegania pasażerowie nie będą musieli się już martwić o swoje bezpieczeństwo w razie pożaru. Systemy te przyczyniają się ponadto do ograniczenia rozmiaru szkód, pozwalając na szybkie opuszczenie pojazdu przez ludzi lub nawet ugaszenie ognia.

Dobrowolne zobowiązanie do montowania przeciwpożarowych systemów alarmowych jest otwarte dla wszystkich producentów autobusów miejskich i turystycznych, którzy do tej pory nie brali jeszcze udziału w projekcie - kolejni producenci są zaproszeni do przyłączenia się do inicjatywy.