mojeauto.pl: Wiele osób boi się udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych i woli poczekać na przyjazd pogotowia ratunkowego. Jakich podstawowych wskazówek pierwszej pomocy można by im udzielić.

Adam Pietrzak: Zawsze należy starać się zabezpieczyć miejsce wypadku (natychmiast trzeba włączyć światła awaryjne, wystawić trójkąt lub trójkąty ostrzegawcze w odległości adekwatnej do przeciętnej drogi hamowania na tej drodze, przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych warto pomyśleć o dodatkowym oświetleniu czy flarach sygnalizacyjnych), wezwać pomoc (informując gdzie miał miejsce wypadek, ile osób brało w nim udział i co się stało) i spróbować określić stan poszkodowanych (to już bardzo dużo, jak na Polskę...). Następnie podjąć decyzję dotyczącą ewentualnej ewakuacji lub ewakuacji i resuscytacji (reanimacji). Przed zbliżeniem się do rozbitych pojazdów warto szybko ocenić stabilność sytuacji. Nie wskazane jest szarżowanie na płonącą, grożącą wybuchem ciężarówkę z chemikaliami lub paliwem. Jeżeli można się zbliżyć to spróbować wyłączyć silnik, zaciągnąć hamulec ręczny. Jednym z założeń chroniących poszkodowanych przed powikłaniami ratowniczymi i transportowymi jest traktowanie wszystkich  rannych, tak jakby doznali urazu kręgosłupa (zwłaszcza w odcinku szyjnym)

ma: W jakich sytuacjach konieczna jest nasza pierwsza pomoc, a kiedy lepiej poczekać na fachowców?

A.P.: Po zabezpieczeniu miejsca wypadku i wezwaniu pomocy profesjonalnej powinniśmy działać samodzielnie do momentu przejęcia przez nich akcji ratunkowej (Art.162 par.1 KK). W  miarę sił, środków i umięjętności...oczywiście, o ile bezpośrednio nie zagraża to naszemu życiu i zdrowiu. Np. w sytuacji możliwego przemieszczania się wraku (zsuwanie się ze skarpy, mostu, wiaduktu), zagrożenia pożarem, braku dostatecznego zabezpieczenia i widoczności, konieczne może być natychmiastowe ewakuowanie rannych, nie czekając na pomoc profesjonalnego zespołu straży pożarnej.

ma: Czy powinny zostać wprowadzone okresowe badania psychotechniczne wobec kierowców, aby wykryć choroby w poważny sposób utrudniające prowadzenie pojazdu (np. omdlenia, padaczki)?

A.P.: Tak, bezwzględnie tak. Osoby ze schorzeniami neurologicznymi to zabójcy innych użytkowników drogi... Wielu pacjentów jest nieświadomych powodowanego przez siebie zagrożenia. Chociażby miażdżyca związana z wiekiem pacjenta w sposób znaczący ogranicza możliwości kierowcy. Dowodem na to jest ogromna liczba wypadków powodowanych przez kierowców po sześćdziesiątce.

ma: W sprzedaży znajduje się wiele różnie wyposażonych apteczek. Co bezwzględnie powinno znajdować w takiej apteczce?

A.P.: Proponowane wyposażenie apteczki jest zgodne z aktualnymi normami dla apteczek w Niemczech (DIN 13164, 13157, 13169), jak również jest zgodne z wytycznymi szkoleniowymi kursów Ratowników Drogowych Polskiego Związku Motorowego. Najlepiej aby w takiej apteczce znalazły się gaza opatrunkowa, bandaż elastyczny, chusta trójkątna, maseczki do wentylacji usta-usta, rękawiczki gumowe, folia termoizolacyjna oraz plastry. Przydadzą się również nożyczki lub nóż, latarka, a także instrukcja udzielania pierwszej pomocy.

Dealerów dobrych marek samochodów, dodających do sprzedawanych nowych samochodów apteczkę za 20 zł należy bezwzględnie wyśmiać, napiętnować, uznać za tanich cwaniaków... Oferowane auto kosztuje 80-150 tysięcy zł, a apteczka za 20 zł jest tańsza od wycieraczek.

ma: I na koniec, o czym powinniśmy pamiętać jadąc samochodem, by bezpiecznie dojechać do celu?

A.P.: Kierowco, koleżanko czy kolego na drodze. To jest wojna!!! Tu giną codziennie ludzie, w straszny sposób!!! Żyj i pozwól przeżyć innym. Walcz o swoje, ale pomóż innym. Kierowcy ciężarówek, flotowcy z kratką, desperacko (często) starają się przetrwać żywioł polskiej drogi. Oni też już mogą być wyczerpani. Pozdrawiamy wszystkich samobójców polskich dróg "szybkiego ruchu"...