Dotychczas wielbicie stylu country wybierali pick up’a, poszukujący luksusu - limuzynę, miłośnicy samochodów sportowych - coupe, a preferujący jazdę "z wiatrem we włosach" kabrio. Wszystko zmieniło się za sprawą modelu "Twin Top" łączącego plusy kabrioletu i samochodu sportowego. Uniwersalność pojazdu została doceniona nie tylko przez wielbicieli "indywidualnego stylu". Oprócz poszukujących wersji coupe lub kabrio, pojazd z "bliźniaczymi dachami" zainteresował także osoby które dotychczas nie szukały wersji niszowych.

To zainteresowanie mogliśmy zauważyć na drogach Sardynii, gdzie w dniach 6-7 kwietnia firma Opel przygotowała światową prezentację Astry Twin Top.

Dla Opla pojazd nie jest przełomem w dziedzinie budowy wersji coupe-kabrio, gdyż od roku 2004 w ofercie handlowej jest Tigra Twin Top. Jednakże o ile Tigra jest dwuosobowym modelem dla "młodych indywidualistów", to Astra jest pojazdem czteromiejscowym, skierowanym do rodzin.

Z zamkniętym dachem Astra Twin Top jest klasycznym coupe o "sportowym uroku" jaki w rodzinie Opla pamiętamy w modelu Calibra. Przekonują o tym zarówno nachylona pod dużym kątem tylna szyba, masywne słupki, muskularna bryła bagażnika, jak również wznosząca się linia szyb bocznych i ich zwężająca się powierzchnia. Podobne jak w Calibrze są również rozstaw osi (Astra ma 261 cm, a Calibra 260 cm) i długość karoserii (w Astrze 448 cm, w Calibrze 449 cm). Plusem jest jednak większa o 10 cm szerokość nadwozia i większy o ponad 5 cm rozstaw kół. To zaś gwarantuje większą szerokość we wnętrzu i lepszą przyczepność podczas jazdy na zakrętach.

Dodatkowo stabilność jazdy zapewnia oferowane w pojeździe zawieszenie IDSPlus. Innowacja tego układu polega na zastosowaniu specjalnego programu powodującego, że pedał gazu jest bardziej "wrażliwy" i zmieniona zostaje charakterystyka elektro-hydraulicznego wspomagania kierownicy. Dla kierowcy jest to odczuwalne jako szybsze reakcje na dodanie gazu i nawet na minimalne ruchy kierownicą.

Jednak największym atutem tego coupe nie jest przyczepność i reakcje układu kierowniczego, ale możliwość przeobrażenia w kabriolet. Zamiana w model kabrio trwa około 30 sekund. Kierujący nie musi jednak, jak w klasycznym samochodzie bez dachu, otwierać bagażnika, demontować roletę itp. Jego zadanie ogranicza się tylko do naciśnięcia przycisku i .. czekania. W tym czasie pokrywa kufra zostaje uchylona, płaszczyzna dachu składa się, przesuwa ku tyłowi i chowa do bagażnika. Gdy tak powstały "sandwich" jest już w kufrze, pokrywa bagażnika zamyka się. Tworząc kinematykę zamknięcia, nie zdecydowano się na podział płaszczyzny dachu i szyby na dwa elementy. Aby uniknąć chowania dużych powierzchni dach jest dzielony na trzy części. Dwie to szyba wraz ze słupkami i -złożona na krawędzi szyby- płaszczyzna znad tylnych siedzeń. Trzeci element to płaszczyzna znad pasażerów siedzących z przodu, umieszczana nad złożonym "sandwichem".

Dzięki zmniejszeniu wymiarów złożonych elementów, konstruktorom udało się uzyskać dwie korzyści: stworzenie obszerniejszej kabiny pasażerskiej i zwiększenie powierzchni bagażowej. W przypadku bagażnika ma on pojemność 440 litrów gdy dach jest rozłożony i 200 litrów gdy jest schowany w bagażniku. Nowością ułatwiającą ulokowanie bagażu w chwili złożenia dachu jest, zastosowany po raz pierwszy w samochodach tego typu, system "Easy Load. ". Sprawia on, że schowane elementy unoszą się o 25 cm, co ułatwia dostęp do bagażu umieszczonego pod osłoną zabezpieczającą.

Pomimo pozornego podobieństwa do Astry III, pojazd jest całkowicie nową konstrukcją. Aż 70 % elementów karoserii zostało zaprojektowane od początku, a zapewnienie stabilności nadwozia podczas zderzenia, wymagało opracowania nowych wzmocnień. Między innymi Twin Top otrzymała system ochrony podczas dachowania. Gdy sensory wykryją możliwość przewrócenia pojazdu, uaktywniane są masywne pałąki umieszczone za zagłówkami tylnej kanapy. Dzięki ich podwyższeniu, podczas dachowania nie nastąpi przygniecenie siedzących, ale nacisk karoserii przejmą pałąki za tylnymi fotelami i obramowanie szyby przedniej.

Ponieważ od samochodu za kwotę ponad 20 000 Euro, klienci wymagają więcej niż tylko centralnego zamka i elektrycznych szyb, standardowe wyposażenie samochodu obejmuje m.in. system ułatwiający wkładanie ładunków do bagażnika i ich wyjmowanie przy opuszczonym dachu, aktywny system zabezpieczenia na wypadek dachowania, przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, system ESPPlus, tempomat, klimatyzację i system audio z odtwarzaczem CD i sześcioma głośnikami. Dostępne są również takie opcje, jak systemy nawigacji, system "Open & Start" (uruchamianie silnika nie wymagające używania kluczyka), adaptacyjne przednie reflektory i system stałej kontroli amortyzacji.

Pojazd będzie dostępny z czterema silnikami benzynowymi i jednym wysokoprężnym. Wersje benzynowe to wolnossące 1,6 (105 KM) i 1,8 (140 KM), oraz dwa turbodoładowane 2,0 o mocach 170 KM i 200 KM. Dla miłośników współczesnych jednostek diesel zaoferowano znany już z Astry III silnik 1,9 CDTI o mocy 150 KM.

W Polsce samochód trafi do salonów w połowie roku i wówczas zostanie podana oficjalna cena. Na razie zainteresowanym zakupem musi wystarczyć przypuszczalny zakres cenowy. Ponieważ w Niemczech. pojazdy są oferowane od 23 650 Euro za wersję 1,6 Edition do 29 945 Euro za 2,0 Turbo (200 KM) Cosmo, możemy przypuszczać, że również w Polsce ceny będą zbliżone.