Oznakowanie opakowań symbolem "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" jest wspólną inicjatywą browarów zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie: Kompanii Piwowarskiej SA, Grupy Żywiec SA, Carlsberg Polska SA oraz Royal Unibrew Polska Sp. z o.o., reprezentujących ponad 90% rynku piwa w Polsce. Browary tepodpisały"Porozumienie" regulujące zasady stosowania symbolu "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" na opakowaniach piwa.

Przedsięwzięcie jest dopełnieniem realizowanej przez przemysł piwowarski długofalowej polityki edukowania konsumentów na temat odpowiedzialnej konsumpcji piwa, a w tym szczególnym przypadku - na temat nie prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu.

- Udostępnienie przez producentów części etykiety piwa i wprowadzenie symbolu "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" nie jest działaniem jednorazowym. Będzie stałym elementem opakowań jednostkowych piwa i jednocześnie integralną częścią prowadzonych przez nas działań edukacyjnych - informuje Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu ZPPP Browary Polskie.

Działania edukacyjne na temat nie prowadzenia pojazdów po alkoholu zostały zapoczątkowane przez przemysł piwowarski już w latach 90-tych. W październiku 2006 roku Związek Pracodawców - Browary Polskie podpisał Europejską Kartę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, będącą inicjatywą Komisji Europejskiej na rzecz zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Europie.

Browary Polskie zainicjowały kampanię "Prowadzący - niepijący", realizowaną we współpracy z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Policją. Projekt skierowany jest do młodych kierowców i opiera się na interaktywnych animacjach, prowadzonych w pubach, klubach i dyskotekach przez specjalne przeszkolone zespoły animatorów. Działaniom edukacyjnym w lokalach towarzyszą kontrole trzeźwości kierowców prowadzone przez wydziały ruchu drogowego Policji.

Program jest realizowany od dwóch lat w wybranych miastach. Działania edukacyjne zostały dotychczas przeprowadzone w Łodzi, Poznaniu, Krakowie, aglomeracji katowickiej oraz w Warszawie. W animacjach wzięło udział ponad 60 tysięcy osób.

Wprowadzenie symbolu "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" wpisuje się w strategięrealizowanego programu edukacyjnego i planów jego rozwoju w przyszłości. Liczne badania marketingowo - konsumenckie przeprowadzane przez browary dowodzą, że komunikat w pierwszej osobie dotyczący nie prowadzenia pojazdów po alkoholu na opakowaniu piwa sprawia, że konsument się z nim utożsamia, jest wiarygodny i ma potencjał do zmiany zachowań kierowców.

Treść przekazu "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" odwołuje się do konkretnych zachowań i jest przeciwieństwem ogólnych komunikatów zakazów czy nakazów, których konsument nie akceptuje i się z nimi nie utożsamia. Hasło oceniono jako bardzo trafne i czytelne, będące formą zasady, której, ludzie powinni przestrzegać, a symbol na etykiecie jest jej naturalnym przypomnieniem.

- Wierzymy, że tylko połączenie bezpośredniej, interaktywnej edukacji, którą prowadzimy w pubach i klubach z komunikacją na etykietach produktu będzieskuteczniej oddziaływać na konsumenta - z jednej strony zwiększając świadomość problemu, jakim jest prowadzeniepojazdów po alkoholu, z drugiej strony - zmniejszając społeczną akceptację dla tego rodzaju zachowań - dodaje Danuta Gut.

Butelki i puszki, z symbolem "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" będą dostępne na półkach sklepowych sukcesywnie od 1 kwietnia. Kolejna faza kampanii "Prowadzący - niepijący" planowana jest od 18 kwietnia, tym razem w Lublinie.

Działania będą następnie kontynuowane w kolejnych miastach, między innymi w Trójmieście i Olsztynie.Rezultatem prowadzonej kampanii edukacyjnej będzie stworzenie internetowego Klubu Odpowiedzialnego Kierowcy, sygnowanego symbolem "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu", dokładnie tym samym, który jest na etykietach piwa.