- Jak pokazuje raport usterkowości Dekra na rok 2011, zagraniczni producenci samochodów małych, kompaktów oraz samochodów terenowych są (podobnie jak dotychczas) silnie reprezentowani. Natomiast w klasie średniej oraz najwyższej, jak również wśród samochodów sportowych/kabrioletów nie sposób nie zauważyć dominacji niemieckich producentów - mówi Clemens Klinke, członek zarządu Dekra SE i przewodniczący zarządu Dekra Automobil GmbH. - W kategorii Najlepszy we wszystkich klasach, w której istotna jest wytrzymałość i długi okres użytkowania, także w najnowszej ocenie szczególnie dobrze wypadają modele rodzimej produkcji - podsumował C. Klinke.

W raporcie usterkowości na rok 2011 rzeczoznawcy Dekra wprowadzili nowy wskaźnik usterkowości Dekra (DMI). Uwzględnia on, oprócz udziału pojazdów "bez istotnych usterek", dodatkowo udział poważnych usterek, zwiększając w ten sposób dokładność rankingu. Jeśli pojazd wykazuje poważne usterki, wtedy z reguły naprawa wiąże się z poważnymi nakładami czasowymi oraz finansowymi. Wskaźnik DMI oblicza się, odejmując od wartości procentowej pojazdów "bez poważnych usterek" wartość "poważnych usterek".

W przypadku pojazdów z klasy mini/samochodów małych rzeczoznawcy stwierdzili najwięcej usterek: średnio 31,2 procent. Za nimi uplasowały się samochody kompaktowe: 27,1 procent, klasa najwyższa: 26,6 procent, samochody sportowe: 26,2 procent i vany: 25,3 procent, oraz klasa średnia: 24,2 procent. Najlepiej wypadły samochody terenowe, z których tylko około co piąty wykazywał usterki (22,2 procent).

W grupie podzespołów podwozie/układ kierowniczy do najczęstszych usterek zaliczano wybite drążki kierownicze oraz przeguby nośne, połamane resory, zbyt duży luz na stabilizatorach i wahaczach poprzecznych, jak również nieszczelne amortyzatory. W grupie podzespołów obejmujących silnik/ ochronę środowiska diagności rejestrowali często wycieki oleju z silnika i ze skrzyni biegów, błędy elektroniki dotyczące składu spalin, uszkodzone manszety przegubów półosi napędowych oraz nieszczelne układy wydechowe. W grupie podzespołów dotyczących karoserii/ramy/kabiny pasażerskiej stwierdzano często uszkodzenia szyby czołowej spowodowane uderzeniem kamienia, rdzę na progach i luźne zderzaki.

W przypadku układu hamulcowego często występowały usterki tarcz hamulcowych, zużyte okładziny hamulcowe, porowate przewody hamulcowe, jak również zbyt duże różnice w sile hamowania. W dziedzinie elektryki/elektroniki/oświetlenia diagności stwierdzali często zbyt wysoko ustawione reflektory, uszkodzoną regulację zasięgu świateł oraz przepalone żarówki.

Ponownie okazało się, że udział usterek w pojeździe w znacznym stopniu zwiększa się wraz z rosnącym przebiegiem. Na przykład w klasie kompaktów udział pojazdów wykazujących usterki w przedziale przebiegu od 100 tys. do 150 tys. km wynosi średnio 46,3 procent: prawie czterokrotnie więcej niż w grupie przebiegu z zakresu 0-50 tys. km (11,9 procent). Udział poważnych usterek wzrasta w tym przypadku nawet pięciokrotnie.