- Leapmotor B05 został zaprezentowany na targach IAA Mobility kilka dni temu, ale marka trzymała wiele danych w tajemnicy
- Przestronny hatchback z Chin ma 4430 mm długości, 1880 mm szerokości i 1520 mm wysokości. Rozstaw osi to aż 2735 mm
- Elektryczny napęd oferuje moc 160 kW (218 KM), a maksymalny zasięg to aż 605 km - niestety według normy CLTC
- Leapmotor B05 ma być kuszącą kombinacją wydajnego napędu, zgrabnego designu, świetnych cen i bogatego wyposażenia
Leapmotor B05 to pierwszy model chińskiego start-upu opracowany aż tak bardzo według europejskiego dyktanda. Co prawda, będzie też oferowany w Chinach (pod nazwą Lafa 5), nie da się jednak nie zauważyć, że priorytetem inżynierów było wpisanie się w potrzeby klientów ze Starego Kontynentu. Elektryczny hatchback gra w popularnym w Europie segmencie C, ale — jak to w przypadku aut z Państwa Środka — będzie oferować "więcej za mniej". Teraz wypłynęły nowe informacje.
Leapmotor B05 ma zaskakująco elegancki wygląd
Przypomnijmy, co już wiemy — Leapmotor B05 to niemal klasyczny kompaktowy hatchback. Ma 4430 mm długości i 1880 mm szerokości, ale wysokością wkracza już delikatnie na rewir zarezerwowany dla crossoverów (1520 mm). Chiński gracz ma też dość długi jak na hatchbacka rozstaw osi wynoszący aż 2735 mm (to o 11,5 cm więcej niż w Volkswagenie Golfie z takim nadwoziem).
To może być jeden z przestronniejszych hatchbacków na rynku, ale klientów na Starym Kontynencie ma przekonać też coś innego — bezpieczny, stonowany design niezdradzający na pierwszy rzut oka chińskiego pochodzenia auta. B05 ma smukłą sylwetkę dzięki niskiemu przodowi, pochylonej masce, obłym błotnikom i klamkom chowanym w drzwiach. Nowoczesności dodają mu reflektory LED zgrabnie połączone podświetlaną listwą. W opcji nie mniej nowoczesne gadżety — nawet lidar montowany na dachu!
W końcu dowiedzieliśmy się czegoś o napędzie Leapmotora B05
Do tej pory poruszaliśmy się jedynie w sferze domysłów — nawet podczas oficjalnej premiery w Monachium nikt nie pisnął słówka o charakterystyce napędu. Producent złożył właśnie wniosek o homologację na rodzimym rynku i chiński resort (MIIT) potwierdził przypuszczenia. Leapmotor B05 rzeczywiście zostanie zbudowany na platformie LEAP 3.5 i skorzysta z silnika oferowanego w SUV-ie B10.
Za pośrednictwem serwisu carnewschina.com, który dotarł do dokumentów, dowiadujemy się, że pod maskę podstawowego Leapmotora Lafy 5 (B05) trafi pojedynczy silnik elektryczny TZ180XY005, produkowany przez zależną od marki firmę Lingsheng Power Technology. Jego moc szczytowa wynosi 160 kW (218 KM). Nie wiemy, ile czasu B05 potrzebuje na osiągnięcie pierwszej "setki", ale wiemy, że nie osiąga drugiej, bo prędkość maksymalna to 170 km na godz.
Jaki zasięg ma Leapmotor B05? Imponujący... na pierwszy rzut oka
Choć MIIT nie ujawnił pojemności akumulatora, z dokumentacji wiadomo, że Leapmotor B05 w chińskiej specyfikacji będzie oferowany w dwóch wariantach zasięgowych. I teraz uwaga: podstawowy akumulator pozwoli przejechać na jednym ładowaniu do 515 km, a większa bateria — do 605 km! W segmencie kompaktowych hatchbacków z napędem elektrycznym to naprawdę daleki dystans. Szkopuł w tym, że to zasięg uzyskany w pomiarach według chińskiej normy CLTC, która zawyża go względem obowiązującego w Europie standardu WLTP.
Trzeba jednak przyznać, że gdyby rzeczywisty zasięg przebił granicę 400 km, to wciąż byłby to świetny wynik w tej klasie. To możliwe, auto ma być bowiem bardzo wydajne i stosunkowo lekkie (jak na elektryka). Dowód? Chociaż Leapmotor B05 jest zauważalnie większy od Renault Megane E-Tech (+23 cm długości), będzie ważył mniej więcej tyle, co francuski konkurent — od 1665 do 1715 kg w zależności od wersji.
Dane ujawnione przez chińskie ministerstwo z pewnością nie szokują, ale pod wieloma względami stawiają B05 w ścisłej czołówce segmentu. Aby osiągnąć sukces na Starym Kontynencie, wspierany przez Stellantis Leapmotor będzie musiał posłużyć się jeszcze dwoma asami chińskich aut — niską ceną i bogatym wyposażeniem. Patrząc na dotychczasową ofertę tej marki w Europie, możemy być spokojni o ten ruch.