EV Wiadomości BMW iX3 wprowadza nas do przyszłości motoryzacji. Neue Klasse to prawdziwy game changer

BMW iX3 wprowadza nas do przyszłości motoryzacji. Neue Klasse to prawdziwy game changer

BMW wkracza w nową erę, a wraz z niemiecką marką w nową erę wkracza też cały motoryzacyjny świat. Bawarski producent oficjalnie zaprezentował iX3, pierwszy seryjnie produkowany model Neue Klasse. Ten w pełni elektryczny samochód typu Sports Activity Vehicle (SAV) toruje drogę kolejnym projektom BMW, które będą wprowadzały klientów w zupełnie nową erę czystej radości z jazdy. Przynajmniej tak zapewnia producent, ale po tym, co zobaczyłem podczas oficjalnej prezentacji iX3, jestem pewien, że nie są to tylko puste słowa.

Nowe BMW iX3
Zobacz galerię (14)
Auto Świat
Nowe BMW iX3
  • BMW zaprezentowało iX3, pierwszy seryjny model Neue Klasse, który daje początek nowej erze motoryzacji
  • Model iX3 50 xDrive oferuje moc 345 kW/469 KM, zasięg do 805 km i szybkie ładowanie, co czyni go konkurencyjnym wobec tradycyjnego napędu
  • Wnętrze iX3 wyróżnia się nowoczesnym designem, przestronnym wnętrzem i rewolucyjnym systemem BMW Panoramic iDrive
  • Cena iX3 50 xDrive nieznacznie przekracza 300 tys. zł, co czyni go atrakcyjną alternatywą nawet dla spalinowych wersji BMW X3
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst

"Neue Klasse to nasz największy projekt ukierunkowany na przyszłość. Jest ogromnym krokiem naprzód pod względem technologii, wrażeń z jazdy i stylistyki" – powiedział przy okazji prezentacji iX3 Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. "Praktycznie wszystko w nim jest nowe, ale jest też bardziej w duchu BMW niż kiedykolwiek dotąd. Wprowadzenie Neue Klasse wzbogaci całą gamę naszych produktów o innowacje – niezależnie od rodzaju napędu. To, co na początku było śmiałą wizją, teraz stało się rzeczywistością".

Nowe BMW iX3 - w tym modelu widać nawiązanie do historycznych konstrukcji

BMW iX3 jest pierwszym modelem Neue Klasse, który wchodzi do produkcji seryjnej. Za pomocą tej konstrukcji Niemcy nie tylko wprowadzają kolejną generację jednego ze swoich najbardziej udanych w pełni elektrycznych pojazdów, lecz także rozpoczynają nową erę BMW.

Trzeba przyznać, że w przypadku iX3 Niemcy zaczynają od wysokiego C. Pierwszą wersją w pełni elektrycznego SAV-a BMW, która zjedzie z linii produkcyjnej jesienią 2025 r., będzie BMW iX3 50 xDrive. To topowa odmiana modelu z elektrycznym napędem o mocy 345 kW/469 KM, która trafia na wszystkie koła. Dopiero później pojawią się kolejne w pełni elektryczne wersje, w tym podstawowy model.

BMW iX3
BMW iX3BMW

Zaprezentowane BMW iX3 jest początkiem nowego języka stylistycznego marki. Ten już niebawem zacznie pojawiać się także w kolejnych modelach niemieckiego producenta. Na zewnątrz wyróżnikiem modelu jest pionowy przód oraz czyste kształty powierzchni, które nadają BMW iX3 niepowtarzalny charakter. Centralne miejsce zajmują charakterystyczne elementy stylistyczne marki — atrapa chłodnicy w kształcie nerek i podwójne reflektory BMW. Pionowy układ atrapy chłodnicy nawiązuje do... Neue Klasse z lat 60. ub.w. Ale jak przystało na model z XXI w. rolę, którą wcześniej pełnił chrom, teraz przejmuje nowa charakterystyczna sygnatura świetlna.

Z boku nowoczesny charakter uzyskano dzięki dużym powierzchniom przełamanym niewielką liczbą precyzyjnie poprowadzonych linii, ale też dzięki zlicowanym powierzchniom szyb i klamek (te na szczęście są wygodne w użytkowaniu). Wyrazistą sylwetkę nowego BMW iX3 podkreślają nadkola w kolorze nadwozia o lekko prostokątnych konturach – w stylu znanym z modeli X. Atletycznie i potężnie prezentuje się również tył również auta. Tylne lampy sięgające daleko do środka i stanowią poziomą interpretację charakterystycznego dla BMW kształtu litery L.

BMW iX3
BMW iX3BMW

Wnętrze BMW iX3 to nowa jakość — jest przestronnie i bardzo nowocześnie

Najnowsze BMW iX3 na żywo robi ogromne wrażenie. I chociaż potrafi przykuć uwagę już stylistyką nadwozia, to jednak największym game changerem jest wnętrze pojazdu, w szczególności za sprawą systemu BMW Panoramic iDrive, który faktycznie na nowo definiuje wrażenia użytkownika. Rozwiązanie Bawarczyków mocno przybliża nas do tego, jak kiedyś wyobrażano sobie samochody przyszłości. I wygląda na to, że za sprawą iX3 przyszłość jest już dzisiaj. Może jeszcze nie dosłownie, bo model zadebiutuje w Europie wiosną 2026 r., chociaż można zamawiać go już dzisiaj.

BMW iX3
BMW iX3BMW

We wnętrzu dominuje minimalizm, co nie oznacza braku funkcjonalności. Opracowana specjalnie dla pojazdów elektrycznych architektura zapewnia bardzo dużo miejsca na wszystkich pięciu miejscach. Nie powinno to dziwić, bo nadwozie ma 4782 mm długości, 1895 mm szerokości i 1635 mm wysokości. I chociaż na tylnej kanapie jest naprawdę przestronnie, to najważniejszym jest miejsce, które zajmuje kierowca. BMW pozostało wierne koncepcji, zgodnie z którą już w chwilę po wejściu do auta mamy pewność, że cały projekt został podporządkowany przede wszystkim doznaniom kierowcy.

W BMW iX3 można poczuć się jak w domu

Przyjemne wrażenie tworzą linie niemal zawieszonej w powietrzu deski rozdzielczej, które przechodzą płynnie w obszerne boczki drzwi. Całość tworzy efekt otulenia pasażerów. Deska rozdzielcza pokryta jest tkaniną (z prześwitującym od spodu podświetleniem), co nadaje wnętrzu ciepłą, przyjazną atmosferę. Komfort przebywania we wnętrzu potęgują duże powierzchnie szyb, ten dodatkowo można spotęgować za pomocą opcjonalnego panoramicznego dachu.

Nowością w BMW iX3 są fotele, które pomimo swojego minimalizmu przy pierwszym kontakcie sprawiają wrażenie komfortowych. Na sprawdzenie ich w akcji trzeba jeszcze chwilę poczekać, ale warto, bo początkowe doznania są obiecujące, tym bardziej że cechują się sportowym charakterem i szerokim zakresem regulacji. Całkowicie nową stylistykę ma także kierownica i konsola środkowa, w której umieszczono schowki oraz elementy obsługi. Ciekawie prezentuje się również tylna kanapa, która tworzy pojedynczą powierzchnię przypominającą sofę.

BMW Panoramic iDrive w BMW iX3 - witajcie w przyszłości

Imponujące wrażenia towarzyszące przebywaniu we wnętrzu nowego iX3 to jednak główna zasługa nowatorskiego rozwiązania, którym jest BMW Panoramic iDrive. Ten oparty jest na nowym systemie operacyjnym BMW X i łączy ekrany oraz oświetlenie i dźwięk w całościowe doświadczenie, które można dostosowywać za pomocą trybów My Mode. Niemcy podkreślają, że ważną rolę w najnowszym iX3 odgrywają także nowe dźwięki jazdy oraz efekty i sygnały dźwiękowe BMW HypersonX, które zostały opracowane specjalnie dla Neue Klasse.

BMW Panoramic iDrive łączy cztery centralne elementy w unikatowy system wskazań i obsługi. BMW Panoramic Vision wyświetla informacje niemal na całej szerokości przedniej szyby pomiędzy słupkami A. To, jakie treści pojawiają się w środkowej części oraz po stronie pasażera siedzącego z przodu można dopasować pod kątem własnych preferencji. Przed kierowcą widoczne są natomiast kluczowe informacje związane z jazdą. Najnowsze iX3 odatkowo można wzbogacić o wyświetlacz BMW 3D Head-Up, który teraz może wyświetlać z głębią przestrzenną na drodze zintegrowaną nawigację oraz wskazania zautomatyzowanej jazdy.

BMW iX3
BMW iX3BMW

Pomimo tak dużego wyświetlacza pod szybą, projektanci zastosowali również ekran centralny. Ten ma niekonwencjonalny kształt oraz matrycowe podświetlenie i znajduje się w optymalnej pozycji obok kierownicy, zapewniając szybki i łatwy dostęp do najczęściej używanych funkcji. Podstawowym elementem fizycznej obsługi pozostaje wciąż kierownica, w iX3 wyposażona w panele przycisków, które mają ułatwiać interakcję z pojazdem za pomocą podświetlenia, "rzeźbionych" powierzchni oraz wrażeń dotykowych. Chociaż są dotykowe, dzięki silnym sygnałom haptycznym przypominają w obsłudze fizyczne przyciski.

BMW iX3 - SAV z zasięgiem przekraczającym nawet 800 km

Z ciekawym, nowoczesnym wnętrzem koresponduje także bardzo nowoczesny napęd — Niemcy wykorzystali technologię BMW eDrive szóstej generacji. Ta obejmuje wysoko wydajne silniki elektryczne, całkowicie nowe akumulatory wysokonapięciowe z ogniwami cylindrycznymi oraz technologię 800 V. W BMW iX3 50 xDrive zastosowano napęd z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 345 kW/469 KM i 645 Nm momentu obrotowego. To parametry wystarczające, aby elektryczny SAV BMW przyspieszał od 0 do 100 km na godz. w 4,9 s i osiągał prędkość maksymalną 210 km na godz.

To, co niezwykle ważne w przypadku iX3 50 xDrive to fakt, że pod względem użyteczności model ten mocno zbliża się już do aut spalinowych. Dzięki zaawansowanym akumulatorom oraz wydajnemu napędowi zasięg auta w cyklu mieszanym, według wstępnych danych wg WLTP, wyniesie od 678 do 805 km (zużycie energii 17,9-15,1 kWh na 100 km). To m.in. zasługa akumulatora o pojemności użytecznej wynoszącej 108,7 kWh.

BMW iX3
BMW iX3BMW

Jaka cena BMW iX3? Zachęcająca i atrakcyjniejsza niż w modelu spalinowym

Jakby tego było mało, relatywnie niewiele czasu zajmie też sam proces ładowania. Dzięki maksymalnej mocy 400 kW nowe iX3 na stacji szybkiego ładowania prądem stałym o napięciu 800 V w ciągu 10 minut można doładować energię, która wystarcza na pokonanie nawet 372 km. Ładowanie baterii od 10 do 80 proc. trwa tylko 21 minut.

Ile trzeba będzie zapłacić za bawarską nowość? Tu kolejne zaskoczenie, bo producent wycenił iX3 50 xDrive na 310 tys. zł. W porównaniu z ceną wersji spalinowej to wręcz rewelacyjna propozyja. Ceny podstawowego modelu X3 z napędem hybrydowym plug-in o mocy 220 kW/299 KM zaczynają się od 287 tys. 500 zł. Topowa wersja X3 M50 xDrive o mocy 293 kW/398 KM to już wydatek przynajmniej 375 tys. zł. Trzeba przyznać, że za sprawą iX3 z rodziny Neue Klasse auto elektrycznie już dzisiaj może stać się prawdziwą alternatywą dla modeli spalinowych.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji