Opony muszą zapewnić bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Jest to szczególnie ważne, gdy na drodze staje się szczególnie niebezpiecznie, czyli jest mokro, ślisko, zimno, pada deszcz lub gdy droga jest pokryta lodem, śniegiem czy błotem pośniegowym. Czyli gdy przychodzi jesień i mamy już pierwsze zwiastuny nadciągającej zimy. Na takie warunki warto przygotować auto i założyć na nie bezpieczne, antypoślizgowe opony zimowe.

Co daje korzystanie z opon zimowych:

Na mokrych nawierzchniach przy temperaturach poniżej +7°C, opona zimowa skraca drogę hamowania o 6 metrów w porównaniu do opony letniej (przy prędkości 80 km na godzinę).

Na śniegu opona zimowa zapewnia dwukrotnie krótszą drogę hamowania w porównaniu do opony letniej. Przy 50 km/h długość drogi hamowania na śniegu wynosi 32 m na oponach zimowych i 63 m na oponach letnich.

(Wyniki osiągnięte w testach prowadzonych przez TUV SUD Automotive przy hamowaniu z prędkości 80 km/h do 10 km/h na oponach w rozmiarze 205/55 R 16).

Jak rozpoznać właściwy moment do wymiany opony

Najlepszym momentem na wymianę opon jest spadek temperatury otoczenia poniżej +7 stopni Celsjusza.

W naszych warunkach klimatycznych następuje to w październiku. Wtedy drogi są zazwyczaj mokre przez większość czasu, bo woda nie odparowuje tak szybko z jezdni. Robi się ślisko i pojawiają się okresowe przymrozki, gołoledź, a nawet pierwsze opady śniegu. Kiedy na wiosnę temperatura wzrasta powyżej +7 stopni Celsjusza, należy z powrotem założyć opony letnie, ponieważ na  suchej nawierzchni powyżej +7 stopni opona letnia zapewnia: krótszą drogę hamowania, lepszą stabilność i prowadzenie auta oraz większe przebiegi opon.

Czym różnią się opony zimowe i letnie:

Są cztery podstawowe różnice między oponą zimową i letnią.

1. Miękka, elastyczna guma

Aby opona mogła zapewnić idealną przyczepność do nawierzchni gdy temperatura spada poniżej +7 stopni Celsjusza, guma opony musi pozostawać miękka. Guma opon letnich traci stopniowo elastyczność w miarę spadku temperatury otoczenia. Natomiast guma opon zimowych jest bardziej miękka i zachowuje te właściwości pomimo spadku temperatury otoczenia. Zaletą takiej opony jest zachowanie pełnej elastyczności w niskich temperaturach, co zapewnia doskonałą przyczepność poniżej +7°C. Dodatkową cechą opon zimowych jest specjalny skład mieszanki zimowej z wykorzystaniem "Helio Compound" poprawiający przyczepność do zimnych mokrych nawierzchni.

2. Nacięcia na bieżniku, czyli lamele

Opona zimowa posiada 10 razy więcej lameli niż opona letnia. Większa liczba nacięć zapewnia lepszą przyczepność na wodzie, na śniegu i na lodzie. Gdyby połączyć wszystkie lamele na oponie zimowej w jedną linię, to jej długość zajęłaby 30 metrów. Nacięcia na oponie letniej mają łączną długość 3 metrów.

Jak działają nacięcia? Rozbijają warstwę wody tworzącą się na powierzchni mokrej lub oblodzonej drogi. Dzięki temu zapewniają lepszą przyczepność opony. Pozwalają również uzyskać lepszą trakcję na śniegu, poprzez tzw. "efekt pazura" zapewniający skuteczniejsze przywieranie opony zimowej do nawierzchni.

3. Krawędzie

Opona zimowa ma większą liczbę krawędzi na bieżniku. Dzięki temu poprawia się przyczepność opony zimowej nawet na najbardziej śliskich nawierzchniach.

4. Prostokątny profil

Opona zimowa w porównaniu z oponą letnią ma bardziej prostokątny kształt, gdy patrzymy na nią od frontu, czyli od strony bieżnika. Dzięki temu zwiększa się przyczepność opony do podłoża (zdjęcie poniżej przedstawia oponę letnią z lewej strony i zimową z prawej).

Jakie opony wybrać

Oczywiście opony różnych producentów różnią się między sobą właściwościami. Warto wybierać te sprawdzone w testach i polecane przez niezależnych ekspertów. Takie opony charakteryzują się większym bezpieczeństwem oraz niższymi kosztami eksploatacji, tzn. dłużej służą użytkownikom.

Gdy kupujemy oponę sprawdzoną i polecaną przez niezależnych ekspertów, to choć zapłacimy za nią więcej w sklepie, to będzie nam służyła przez dłuższy czas niż opona tańsza, którą trzeba będzie wymienić po krótszym czasie jej użytkowania. W takim wypadku mówimy o całkowitym koszcie opony w odróżnieniu do kosztu zakupu.