• Dodatkowe akumulatory ma większość aut z napędem hybrydowym i wszystkie auta elektryczne
  • Im lepsze wyposażenie samochodu, tym większe prawdopodobieństwo, że auto ma dodatkowy akumulator
  • Z niesprawnym akumulatorem pomocniczym auto daje się uruchomić i jeździ, ale usterka może zakłócać działanie wielu układów

Najczęściej właściciele aut nie mają pojęcia o tym, że ich auto ma dodatkowy akumulator, poza tym umieszczony w widocznym miejscu pod maską lub w bagażniku. O tym, że z „tym drugim” są problemy, zwykle informują komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy, np. „Akumulator Pomocniczy Niesprawny” albo „Auxiliary Battery Low”, lub po prostu migająca kontrolka z piktogramem akumulatora, czy też „check engine”.

Niestety, czasem bywa tak, że objawy nie są wcale oczywiste – niektóre systemy lub akcesoria przestają działać, np. nie da się włączyć ogrzewania tylnej szyby, najwyższego biegu dmuchawy lub pojawiają się problemy z systemem multimedialnym czy ogrzewaniem postojowym. Czasem też za szybko rozładowuje się akumulator zasadniczy. Użytkownicy aut, a niekiedy również i mechanicy, nieraz błędnie interpretują objawy i zaczynają od wymiany akumulatora rozruchowego. Niekiedy to nawet na jakiś czas pomaga, ale zwykle na krótko. W nowych autach, nawet w przypadku tak pozornie oczywistych usterek, jak słaby akumulator, warto użyć komputera diagnostycznego!

Trwałość akumulatorów dodatkowych jest z reguły wyższa niż w przypadku akumulatorów rozruchowych, ale po 6-7 latach taka bateria i tak może wymagać wymiany. Akumulator pomocniczy – w zależności od modelu – może być niewielką „bateryjką”, akumulatorem w formacie zbliżonym do baterii motocyklowej albo nawet potężną baterią AGM, niekiedy taką samą, jak akumulator rozruchowy.

Akumulator pomocniczy Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Akumulator pomocniczy

Które auto może mieć dodatkowy akumulator?

To, czy dany egzemplarz auta w ogóle ma na pokładzie dodatkowy akumulator, może zależeć nie tylko od modelu, lecz także od dodatkowego wyposażenia zamontowanego fabrycznie. Przykładowo w Volkswagenach Transporterach z fabrycznie zamontowanym ogrzewaniem postojowym taki akumulator jest (pod fotelem kierowcy lub pasażera), a w odmianach bez tego ogrzewania go nie ma. W samochodach marki Volvo akumulator pomocniczy jest stosowany zwykle w modelach z funkcją start-stop. Z kolei w autach elektrycznych czy hybrydowych zwykły, niezbyt duży akumulator stanowi uzupełnienie dla akumulatorów wykorzystywanych przez silnik (lub silniki) elektryczne pojazdu.