Auto Świat Dobry Warsztat Porady dla kierowców Po co w aucie akumulator pomocniczy? Kiedy trzeba go wymienić?

Po co w aucie akumulator pomocniczy? Kiedy trzeba go wymienić?

Coraz więcej aut na rynku ma na pokładzie poza akumulatorem rozruchowym również drugą baterię, odpowiadającą np. za zasilanie sterowników lub elementów dodatkowego wyposażenia.

Komunikat o rozładowanym akumulatorze pomocniczym
Auto Świat / Piotr Szypulski
Komunikat o rozładowanym akumulatorze pomocniczym
  • Dodatkowe akumulatory ma większość aut z napędem hybrydowym i wszystkie auta elektryczne
  • Im lepsze wyposażenie samochodu, tym większe prawdopodobieństwo, że auto ma dodatkowy akumulator
  • Z niesprawnym akumulatorem pomocniczym auto daje się uruchomić i jeździ, ale usterka może zakłócać działanie wielu układów

Najczęściej właściciele aut nie mają pojęcia o tym, że ich auto ma dodatkowy akumulator, poza tym umieszczony w widocznym miejscu pod maską lub w bagażniku. O tym, że z „tym drugim” są problemy, zwykle informują komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy, np. „Akumulator Pomocniczy Niesprawny” albo „Auxiliary Battery Low”, lub po prostu migająca kontrolka z piktogramem akumulatora, czy też „check engine”.

Niestety, czasem bywa tak, że objawy nie są wcale oczywiste – niektóre systemy lub akcesoria przestają działać, np. nie da się włączyć ogrzewania tylnej szyby, najwyższego biegu dmuchawy lub pojawiają się problemy z systemem multimedialnym czy ogrzewaniem postojowym. Czasem też za szybko rozładowuje się akumulator zasadniczy. Użytkownicy aut, a niekiedy również i mechanicy, nieraz błędnie interpretują objawy i zaczynają od wymiany akumulatora rozruchowego. Niekiedy to nawet na jakiś czas pomaga, ale zwykle na krótko. W nowych autach, nawet w przypadku tak pozornie oczywistych usterek, jak słaby akumulator, warto użyć komputera diagnostycznego!

Przeczytaj też:

Trwałość akumulatorów dodatkowych jest z reguły wyższa niż w przypadku akumulatorów rozruchowych, ale po 6-7 latach taka bateria i tak może wymagać wymiany. Akumulator pomocniczy – w zależności od modelu – może być niewielką „bateryjką”, akumulatorem w formacie zbliżonym do baterii motocyklowej albo nawet potężną baterią AGM, niekiedy taką samą, jak akumulator rozruchowy.

Akumulator pomocniczy
Akumulator pomocniczyŻródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Które auto może mieć dodatkowy akumulator?

To, czy dany egzemplarz auta w ogóle ma na pokładzie dodatkowy akumulator, może zależeć nie tylko od modelu, lecz także od dodatkowego wyposażenia zamontowanego fabrycznie. Przykładowo w Volkswagenach Transporterach z fabrycznie zamontowanym ogrzewaniem postojowym taki akumulator jest (pod fotelem kierowcy lub pasażera), a w odmianach bez tego ogrzewania go nie ma. W samochodach marki Volvo akumulator pomocniczy jest stosowany zwykle w modelach z funkcją start-stop. Z kolei w autach elektrycznych czy hybrydowych zwykły, niezbyt duży akumulator stanowi uzupełnienie dla akumulatorów wykorzystywanych przez silnik (lub silniki) elektryczne pojazdu.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków