Auto Świat Dobry Warsztat Porady dla kierowców Co zrobić, jeśli zapali się kontrolka ładowania akumulatora?

Co zrobić, jeśli zapali się kontrolka ładowania akumulatora?

Artykuł sponsorowany
ProfiAuto

Jeśli w czasie jazdy zapali się na desce rozdzielczej kontrolka z symbolem ładowania, trzeba się liczyć z tym, że auto w takim stanie daleko nie zajedzie. Oznacza ona, że akumulator nie jest ładowany, a bez prądu wiele podzespołów samochodu przestaje działać. Warto niezwłocznie rozglądać się za miejscem, w którym będzie można bezpiecznie zatrzymać samochód

Co zrobić, kiedy zapali się kontrolka ładowania akumulatora
Auto Świat
Co zrobić, kiedy zapali się kontrolka ładowania akumulatora
  • Kontrolka z symbolem akumulatora zapala się wtedy, kiedy nie jest on dostatecznie ładowany przez alternator
  • Zwykle tuż po zapaleniu się kontrolki ładowania zapalają się kolejne, m.in. ABS/ESP, poduszek powietrznych, awarii silnika
  • W niektórych przypadkach choćby krótka jazda po zapaleniu kontrolki może doprowadzić do zniszczenia silnika

Wbrew dosyć powszechnej opinii kontrolka z symbolem akumulatora w autach z klasyczną instalacją elektryczną nie oznacza usterki samochodowej baterii, ale to, że nie jest ona ładowania albo że napięcie ładowania jest za niskie.

Jak w takiej sytuacji zachowa się samochód?

Z reguły nie dochodzi w takim przypadku do natychmiastowego zatrzymania silnika, bo w akumulatorze znajduje się jeszcze pewien zapas energii, wystarczający do tego, żeby podtrzymać pracę pompy paliwa, wtryskiwaczy, układu zapłonowego. Na jak długo? To zależy od poboru prądu, liczby włączonych odbiorników elektrycznych w samochodzie i tego, w jakiej kondycji znajdował się w chwili wystąpienia awarii akumulator – prądu wystarcza na kilka, ale czasem też na kilkadziesiąt minut jazdy. Jeżeli kontrolka zapali się w momencie, kiedy nie da się bezpiecznie zatrzymać samochodu, czas jazdy można wydłużyć, wyłączając wszystkie te odbiorniki, które nie są niezbędne do jazdy – ogrzewanie szyby, foteli, radio, system multimedialny/radio, nawiew wentylacji, niepotrzebne oświetlenie.

Kolejne zapalające się kontrolki

Z reguły już po chwili od zapalenia się kontrolki ładowania dochodzi do „reakcji łańcuchowej” – zapalają się kolejne kontrolki ostrzegające o problemach z poszczególnymi podzespołami pojazdu. Tuż po sobie lub nawet jednocześnie mogą się zaświecić kontrolki ABS/ESP, poduszek powietrznych, wspomagania kierownicy, awarii silnika. To nie znaczy, że wszystkie te podzespoły nagle się popsuły – po prostu napięcie w instalacji spadło poniżej określonego progu (najczęściej jest to ok. 10,5 wolta) i układy diagnostyczne poszczególnych podzespołów zgłaszają problem.

Uwaga! W większości aut hamulce powinny działać w zasadzie normalnie, choć bez wsparcia ABS-u, za to coraz częściej w autach z elektrycznymi lub elektrohydraulicznymi układami wspomagania kierownica może się obracać ze znacznie większym oporem niż zwykle.

Kontrolka może ostrzegać nie tylko o braku ładowania!

W niektórych autach ten sam pasek akcesoriów, który napędza alternator, wprawia w ruch również pompę wspomagania i pompę płynu chłodzącego. Brak napędu pompy wspomagania oznacza, że do obrócenia kierownicy potrzebna będzie znacznie większa siła niż zwykle. Przy braku napędu pompy cieczy chłodzącej konsekwencje będą znacznie poważniejsze – wystarczy kilkadziesiąt sekund bez odpowiedniego przepływu cieczy chłodzącej, żeby silnik zaczął się przegrzewać, co prowadzi albo do przepalenia uszczelki pod głowicą, albo wręcz do zatarcia silnika.

Brak ładowania akumulatora: co się mogło zepsuć?

Powodów zapalenia kontrolki braku ładowania może być kilka. Najczęstsze z nich to:

  • uszkodzony regulator napięcia,
  • awaria alternatora,
  • zerwany pasek napędu akcesoriów.
Brak ładowania akumulatora: sprawdź pasek alternatora
Brak ładowania akumulatora: sprawdź pasek alternatoraŻródło: Materiały prasowe

Co robić po zapaleniu kontrolki ładowania akumulatora?

  • Jeśli kontrolka nie zgasła po uruchomieniu silnika, nie próbuj nigdzie jechać!
  • Jeżeli kontrolka zapaliła się w czasie jazdy, niezwłocznie poszukaj miejsca do bezpiecznego zatrzymania auta;
  • Zwróć uwagę na wskaźnik temperatury silnika – jeśli ten sam pasem napędza alternator i pompę wody, to jeżeli natychmiast nie wyłączysz silnika, możesz doprowadzić do jego zatarcia;
  • Po zatrzymaniu auta sprawdź pod maską, czy przyczyna nie jest oczywista i łatwa do usunięcia, np. luźny lub zsunięty pasek akcesoriów albo luźna klema akumulatora, luźny połączenie alternatora;
  • Pamiętaj, że po wyłączeniu silnika może się okazać, że prądu w akumulatorze jest za mało, żeby go ponownie uruchomić;
  • Jeśli pasek napędu akcesoriów jest na swoim miejscu, możesz spróbować przejechać kilka kilometrów, ale bezpieczniej będzie wezwać pomoc drogową, bo nie da się przewidzieć, na jak długo wystarczy prądu w akumulatorze;
  • Jeśli pasek napędu akcesoriów się zerwał, nie próbuj dalej jechać niesprawnym autem
  • Jeżeli musisz kontynuować jazdę, wyłącz wszystkie odbiorniki elektryczne, które nie są do niej niezbędne. Kieruj się do najbliższego warsztatu.
Kontrolka ładowania
Kontrolka ładowaniaOnet

Eksperci ProfiAuto radzą:

Brak ładowania akumulatora jest jedną z najczęstszych usterek powodujących unieruchomienie auta na drodze. Czasem do awarii nie dochodzi wcale całkiem niespodziewanie – czasem poprzedza ją to, że w chłodne czy wilgotne ranki popiskuje pasek alternatora, albo to, że kontrolka ładowania sporadycznie migocze lub delikatnie jarzy się podczas jazdy. To, że pasek w końcu przestaje piszczeć, a kontrolka sama po chwili gaśnie, nie znaczy, że samochód sam się naprawił. Takich objawów nie należy w żadnym wypadku ignorować. Lepiej umówić się na wizytę w serwisie, który sprawdzi stan paska i jego napinacza, skontroluje układ ładowania akumulatora i sam akumulator. Warto wiedzieć, że zerwanie paska napędu akcesoriów w czasie jazdy może spowodować bardzo poważne szkody – zdarza się, że fragmenty paska wielorowkowego uszkadzają obudowę paska rozrządu i powodują zerwanie lub przeskoczenie napędu rozrządu, co często kończy się zniszczeniem silnika. A jeśli ten sam pasek napędza jednocześnie i alternator i pompę wody, to kontynuowanie jazdy po zerwaniu lub ześlizgnięciu się paska spowoduje przegrzanie silnika.

Diagnostyka auta
Diagnostyka autaProfiAuto
Artykuł sponsorowany
ProfiAuto