Koszt budowy to ponad 7 mln zł, w tym koszt samego wiaduktu to 3 mln zł. Dzięki inwestycji powstanie nowoczesny wiadukt jednoprzęsłowy, wolnopodparty, o rozpiętości 29,8 m i szerokości 27,5 m, z trzema pasami ruchu w każdą stronę (dotychczas były dwa pasy)  oraz możliwością wjazdu i zjazdu we wszystkich kierunkach. Dużym wyzwaniem dla drogowców jest zapewnienie i zorganizowanie na czas budowy sprawnego systemu komunikacji. Po majowym weekendzie ruch między Chorzowem a Sosnowcem zostanie przywrócony, ale część ulicy Sokolskiej będzie wyłączona przez blisko pół roku.

Ogólna koncepcja zakłada budowę połączenia "kręgosłupa aglomeracji" z układem miejskim, dlatego przewidziano budowę systemu węzłów i łącznic. Pierwszy węzeł będzie znajdował się na wymienionej ul. Sokolskiej, gdzie w miejsce obecnego skrzyżowania z ograniczonymi relacjami skrętnymi, powstanie skrzyżowanie z pełną możliwością wyboru kierunku ruchu, sterowane sygnalizacją świetlną.

Kolejny nowy element to dwupoziomowy węzeł drogowy "Gwiazdy" zlokalizowany między Nowotelem, a osiedlem Gwiazdy. Tu również powstanie wiadukt lecz o rozpiętości 30,3 m i szerokości 37m.

Zadanie przewiduje również budowę tunelu pod rondem im. Gen. Jerzego Ziętka o długości: 672 m (nawa północna) i 654 m (nawa południowa), szerokości całkowitej tunelu 30,4 m, szerokości pojedynczej nawy 2x13,8 m. Trasa międzymiejska poprzez usytuowanie w tunelu pod rondem zapewni bezkolizyjny przejazd przez miasto jak też pozwoli na usprawnienie ruchu tranzytowego.

Trasa Średnicowa zwana również  autostradą miejską przebiega w  kierunku wschód - zachód poprzez centrum Katowic i Gliwic, a stycznie do obszarów centralnych pozostałych czterech miast: Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej, Zabrza. Długość całego ciągu komunikacujnego to 31,3 km. Obecnie czynny jest ponad 11 km odcinek od ronda w Rudzie Śląskiej Chebziu, przez Chorzów do ul. Stęślickiego w Katowicach.

Przedsięwzięcie jest jednym z głównych elementów polityki komunikacyjnej Górnego Śląska przewidzianej do realizacji do roku 2006. Natomiast do roku 2020 przewiduje się budowę połączenia DTŚ i autostrady A-4 z drogą krajową nr 81 (tj. przedłużenie ul. Bocheńskiego w kierunku południowym).

Cała inwestycja finansowana jest z budżetu państwa. Część środków pochodzi bezpośrednio z budżetu a część z pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego, którą również gwarantuje i spłaca budżet państwa.

Budowa tej międzymiejskiej trasy zapewni dogodny dojazd do centrum oraz może się przyczynić do zwiększenia roli śródmieścia i ścisłego centrum jako obszaru intensywnej działalności gospodarczej, handlowej i kulturalnej.