Logo
WiadomościAktualnościCzy kamera rozpozna, że możesz jechać na zielonej strzałce? Tak działają systemy RedLight

Czy kamera rozpozna, że możesz jechać na zielonej strzałce? Tak działają systemy RedLight

Na polskich skrzyżowaniach coraz częściej pojawiają się systemy red light, które mają wyłapywać kierowców łamiących przepisy. W 2024 r. żółte kamery zarejestrowały już ponad 60 tys. wykroczeń. Wielu kierowców nie wiem jednak, czy urządzenia te rozpoznają sytuacje, gdy na sygnalizatorze świeci się zielona strzałka. Wyjaśnijmy tę sprawę raz na zawsze.

Czy kamera rozpozna, że możesz jechać na zielonej strzałce?
CANARD
Czy kamera rozpozna, że możesz jechać na zielonej strzałce?
  • Systemy RedLight w Polsce zarejestrowały ponad 60 tys. wykroczeń w 2024 r.
  • Obecnie działa 47 systemów, a do końca roku ich liczba wzrośnie do 60
  • Nie wszyscy kierowcy wiedzą, czy systemy rozpoznają zieloną strzałkę

Obecnie w Polsce działa 47 systemów red light, a do końca roku ich liczba wzrośnie do 60. Kamery zamontowane nad sygnalizatorami rejestrują wykroczenia przez całą dobę. O takich urządzeniach i miejscach, w których zaczynają działać piszmy zresztą dość często. Nasi czytelnicy są więc informowani na bieżąco, gdzie działają systemy RedLight:

Ale samo informowanie to jednak nie wszystko. Część kierowców ma wątpliwości, i to spore. Dotyczą one jednej rzeczy — tego, jak dokładnie funkcjonują systemy RedLight i czy mogą one "niesłusznie" karać kierowców korzystających z zielonej strzałki.

Rzecznik Praw Obywatelskich postanowił rozwiać te wątpliwości i zwrócił się z pytaniem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Odpowiedź GITD rzuca nowe światło na działanie systemu.

Jak działa red light przy zielonej strzałce?

Według informacji przekazanych przez Marka Konkolewskiego, pełniącego obowiązki zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego, system RedLight potrafi rozpoznać pasy ruchu, na których wyświetlana jest zielona strzałka. W takich sytuacjach kamery monitorują ruch, ale nie rejestrują wykroczeń, dopóki sygnał jest aktywny. Dopiero po zgaśnięciu zielonej strzałki, a dokładnie po upływie dwóch sekund, system zaczyna rejestrować potencjalne naruszenia.

To oznacza, że kierowca korzystający z zielonej strzałki nie otrzyma mandatu za przejazd pod kamerą w tym czasie. System nie sprawdza również, czy kierowca zatrzymał się przed sygnalizatorem, co jest wymagane przy korzystaniu z zielonej strzałki. W momencie, gdy strzałka się świeci, system jest dezaktywowany dla danego pasa ruchu.

Kiedy zielona strzałka gaśnie, kary są wyższe

Warto jednak pamiętać, że po wyłączeniu zielonej strzałki sytuacja się zmienia. Jeśli kierowca wjedzie na skrzyżowanie po zgaśnięciu strzałki, co oznacza, że wjechał na nie na czerwonym świetle. Grozi mu za to surowa kara.

Zamiast mandatu za niezastosowanie się do dodatkowego sygnalizatora, który wynosi 100 zł i 6 punktów karnych, kierowca może otrzymać grzywnę za przejazd na czerwonym świetle. W tym przypadku mandat wynosi już 500 zł, a do konta kierowcy dopisywane jest 15 punktów karnych.

Lokalizacje systemów RedLight nie są tajemnicą, jednak skrzyżowania, na których zamontowano kamery, nie są oznaczone żadnymi dodatkowymi tablicami. W praktyce oznacza to, że kierowca może nie być świadomy, że jego wykroczenie zostało zarejestrowane i trafiło do bazy CANARD.

Kamery rejestrują nie tylko zdjęcia

Systemy RedLight nie ograniczają się wyłącznie do wykonywania zdjęć. W niektórych przypadkach urządzenia nagrywają także krótkie filmy, aby materiał dowodowy był niepodważalny. Dzięki temu wykroczenia są dokumentowane w sposób, który nie pozostawia wątpliwości co do winy kierowcy.

CANARD zamieszcza zresztą takie nagrania na swoim profilu w mediach społecznościowych. Jedno z nich można zobaczyć poniżej:

Kierowcy powinni mieć świadomość, że choć lokalizacje kamer są jawne, to na skrzyżowaniach czy przejazdach, na których pracują, nie są oznakowane, tak jak ma to miejsce w przypadku fotoradarów, czy odcinkowych pomiarów prędkości. Sprawia to, że łatwo można nie zauważyć obecności systemu RedLight. Warto więc stosować się do przepisów — po prostu.

Zielona strzałka — zatrzymać się czy jechać?

Zielona strzałka na sygnalizatorze to przydatne narzędzie dla kierowców, które umożliwia warunkowy skręt przy czerwonym świetle. Jednak, jak się okazuje, większość z nich niewłaściwie interpretuje zasady korzystania z tego rozwiązania, co może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł i 6 punktami karnymi. Jakie przepisy obowiązują przy takiej sygnalizacji?

Warunki korzystania z zielonej strzałki

Żeby zgodnie z przepisami wykonać manewr skrętu na warunkowej zielonej strzałce, kierowca musi spełnić dwa podstawowe kryteria. Po pierwsze, nie może utrudniać ruchu innym uczestnikom, takim jak piesi, rowerzyści czy pojazdy. Po drugie, musi zatrzymać pojazd przed sygnalizatorem. Postój oznacza, że koła samochodu przestają się toczyć — samo zwolnienie nie wystarczy.

Przepisy te dotyczą zarówno sygnalizatorów z zieloną strzałką po prawej stronie ekranu świetlnego, jak i tych umieszczonych po lewej. W obu przypadkach strzałka umożliwia skręt w sugerowanym kierunku, a także zawracanie — o ile nie zabrania tego znak zakazu zawracania.

Sygnalizator S-2
Sygnalizator S-2Auto Świat

"Znakomita większość kierowców, którzy zbliżają się do sygnalizatora S-2, co najwyżej zwalnia, ale najczęściej — jeśli warunki ruchu tego nie wymuszają — przejeżdża obok sygnalizatora z zieloną strzałką bez zatrzymania. Błąd!" — zwraca uwagę ekspert z "Auto Świat".

Różnica między sygnalizatorami S-2 a S-3

Często mylonym urządzeniem jest sygnalizator S-3, który pełni zupełnie inną funkcję niż S-2 z zieloną strzałką. Wyświetla on strzałki razem z sygnałami świetlnymi i nie wymaga zatrzymania się przed manewrem. Wskazuje natomiast kierunki, w które można jechać, i zapewnia, że w danym momencie nie ma kolizji z innymi uczestnikami ruchu. Co istotne, zielone światło na S-3 z pojedynczą strzałką np. w lewo, wyklucza możliwość zawracania — światło działa wówczas jak zakaz tego manewru.

Sygnalizator S-3
Sygnalizator S-3Auto Świat

Różnice między oboma sygnalizatorami mają kluczowe znaczenie i od kierowców wymagają szczególnej uwagi, by uniknąć niesłusznych decyzji i potencjalnych mandatów.

Znaczenie sygnalizatorów świetlnych

Ogólne znaczenie sygnałów świetlnych:

  • Zielony — zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Sygnał zielony nie zezwala jednak na wjazd za sygnalizator, jeśli ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym i rowerzystom oraz wtedy, gdy z racji warunków ruchu niemożliwe jest opuszczenie skrzyżowania przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.
  • Żółty — zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie jest możliwe bezpieczne zatrzymanie. Sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony.
  • Czerwony — zakaz wjazdu za sygnalizator.
  • Czerwony i żółty jednocześnie — zakaz wjazdu za sygnalizator, za chwilę zapali się sygnał zielony.

Warto pamiętać, że wszystkie te zasady dotyczą nie tylko kierowców samochodów, lecz także m.in. rowerzystów.

Mandaty za nieprawidłowe korzystanie z zielonej strzałki

Kierowcy ignorujący zasady dotyczące sygnalizatora S-2 mogą zostać ukarani mandatami w kilku sytuacjach. Najczęściej spotykane wykroczenia to przejazd za sygnalizator z zieloną strzałką bez wcześniejszego zatrzymania się, nieustąpienie pierwszeństwa pieszym lub rowerzystom albo wjazd na skrzyżowanie po zniknięciu strzałki, co traktowane jest jako przejazd na czerwonym świetle.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji